اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

اسپوتنیک تحلیل کرد؛

حملات پاریس، پیامد تلاش آمریکا برای ایجاد دوقطبی در روابط مسکو و غرب

تحلیل‌گران آمریکایی و روسی، وقایع خونبار پاریس را دلیلی بر لزوم پایان مناقشات روسیه و غرب و ایجاد صف‌آرایی مشترک در مبارزه واقعی با تروریسم می‌دانند.

حملات پاریس، پیامد تلاش آمریکا برای ایجاد دوقطبی در روابط مسکو و غرب

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، حوادث تروریستی پاریس، نمودی از پیامدهای هراس‌انگیز حمایت غرب از تروریسم بود. جنایتی که آمریکا و اروپا را در دهه‌های متمادی گذشته به سمت استفاده ابزاری از این پدیدۀ دهشتناک برای هدف قراردادن نظام‌های سیاسی مستقل مشتاق می‌کرد. اکنون برخی تحلیل‌گران معتقدند تمرکز بر ادامه سیاست‌های خصمانه علیه برخی کشورهای مستقل، عواقب وارونه‌ای برای غرب رقم زده است و باید بدنبال بازنگری در این روند بود.

پس از حملات تروریستی فرانسه در 13 نوامبر (22 آبان 94) که منجر به کشته و زخمی‌شدن صدها نفر در پایتخت این کشور شد، در بسیاری از رسانه‌های خبری تحلیل‌هایی درخصوص جابجایی جایگاه قربانیان و حامیان تروریسم در دوران فعلی مطرح شده بود.

خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه نیز در گزارش امروز خود باتوجه به چشاندن طعم تلخ ترور و جنایت در کام مردم اروپا از سوی سردمداران خویش، از ضرورت اتحاد غرب و روسیه در عصر حاضر برای مقابله با تروریسم، به جای تمرکز بر تشدید بحران در منطقه غرب آسیا و جهان صحبت کرده است.

این رسانه در ادامه تحلیل خود می‌افزاید بعد از وقایع پاریس به نظر می‌‌آید لزوم یافتن راهی برای نجات از فضای دوقطبی دست‌ساخت آمریکا و ایجاد همگرایی و وحدت میان روسیه و جهان غرب، بیش از پیش احساس می‌شود. الزامی که نظیر آن در دوران پسا فاجعۀ صبح سه‌شنبۀ 11 سپتامبر در سال 2001 وجود نداشت.

نشریه مذکور اضافه می‌کند که علی‌رغم رد کردن پیشنهاد ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه، در سال 2001 که خطاب به جرج دبلیو بوش، خواستار ایجاد یک جبهه جهانی برای مبارزۀ [واقعی] علیه تروریسم شده بود، آنچه اکنون با ظهور رخداد خونبار پاریس، در رسانه‌های غرب مشهود است، نمود توانمندی روسیه بعنوان شریکی معتبر برای ایجاد هرگونه ائتلاف [واقعی] مبارزه با تروریسم است.

«مت پرپل»، کارشناس مسائل سیاسی مجله «تاون هال» در تحلیل امروز خود در ماهنامه آمریکایی «نشنال اینترست» می‌نویسد: «در قضایای 11 سپتامبر، مشکل این بود که استراتژی نداشتیم. حال آنکه بعد از حادثه 13 نوامبر پاریس متوجه شدیم استراتژی ما دیگر به کارمان نمی‌‌آید.»

همچنین در مقاله‌ای که اخیراً به قلم روزنامه‌نگار جنجالی روسیه به رشته تحریر در‌ آمد، لزوم تقریب مواضع مسکو و اروپا از زاویه‌ای دیگر مطرح شد. «اولگ کاشین» در این تحلیل می‌نویسد: «آنچه بر سر برج‌های دوقلو در قضیه 11 سپتامبر رخ داد، به مثابه حمله به سر یک انسان بود. حوادث تروریستی پاریس، اما، قلب آن انسان را نشانه رفته است.»

اسپوتنیک در پایان تحلیل خود تأکید می‌کند گرچه ممکن است انعکاس تحولات پسا فاجعه پاریس، از زاویه دید رسانه‌های غربی، در قاب تصویری اذهان تحلیل‌گران، تداعی کننده جملۀ «باز هم پوتین برنده شد» باشد، اما واقعیت عصر پیشِ رو این است که اکنون زمان آن رسیده هر دو طرف به قبول کوتاهی‌ها و جبران تقصیرهای خود روی بیاورند و با واقعیت روبرو شوند.

همانطور که پِرپل نیز در مقاله خود به آن متذکر می شود، انتخاب میان دو پدیدۀ «جنگ [واقعی] علیه تروریسم» و «شروع یک جنگ سرد جدید [با روسیه]»، تصمیم سرنوشت‌سازی است که تصمیم‌گیران و سیاست‌گذاران غرب باید شجاعت پرداختن واقع‌بینانه به آن را داشته باشند.

ردپای گرایش به یک نظم جدید خودپنداشت آمریکایی، چیزی است که در صحبت‌های دیروز «برنی سندرز» دموکرات، بعنوان یکی از رقبای نامزدهای جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری آتی نیز احساس می‌شد. سندرز در سخنرانی دیروز خود خواستار ایجاد یک سازمان شبه ناتو با حضور روسیه و اعضایی از اتحادیه عرب شده بود – سازمانی که بتواند از پس دغدغه‌ها و تهدیدهای قرن 21 بر‌آید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول