اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

نهاده‎های بی‎کیفیت و دستگاه بی‎اثر حکایت تلخ کشاورزی گلستان

زمین‎های حاصل‎خیز، آب به میزان کافی و نیروی انسانی متخصص و باتجربه، با وجود همه این موهبت‎های طبیعی و انسانی کشاورزی گلستان درجا می‎زند.

نهاده‎های بی‎کیفیت و دستگاه بی‎اثر حکایت تلخ کشاورزی گلستان

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، این سوالی است که از سوی سرپرست معاونت امور هماهنگی اقتصادی استانداری گلستان در جلسه «هم‌اندیشی ملی دانشگاه کارآفرین در کشاورزی و منابع طبیعی» در گرگان طرح شد، سوالی که پاسخ به آن زیاد هم سخت نیست، اما بیان پاسخ چه بسا مورد پسند خیلی‎ها نباشد.

طرح این سوال از سوی علی مرگدری از آن جهت شنیدنی و عجیب به نظر می‎رسد که ایشان از بد حادثه، سالیانی متولی و مدیر سازمان جهاد کشاورزی استان بوده اما در سوال طرح شده، دستگاه عریض و طویلی جهاد کشاورزی از قلم افتاده و معلوم نیست در این معمای چند مجهولی جای این دستگاه کجاست، هرچند شاید این نوع بیان مسئله هم به نوعی اعلام نارضایتی از دستگاهی است که امید چندانی به تحول در آن نیست.

کشاورزی در گلستان همیشه دستخوش برخی نگاه‎های غلطی بوده که نتوانسته به سمتی که باید برود حرکت کند، ای کاش پس از ادغام کشاورزی با سازمان جهاد، روحیه جهادی به این مجموعه دمیده می‎شد تا کشاورزان به عنوان مهم‎ترین مخاطب این دستگاه، طعم یتیمی، کم توجهی و بی‎کسی را نچشند.

*کشاورزی در گلستان با چشم‎اندازی تاریک

به طور قاطع می‎توان گفت کشاورزی در گلستان هیچ چشم‎انداز روشنی ندارد و دستگاه متولی هم به دلیل حجم متورم نیروها و گستردگی به کم خاصیتی دچار است و با شرایط کنونی نیز امید به تحرک در این بخش هم چندان نیست.

این بخش آنچنان در خود تنیده و گرفتار است که حتی فرصت ندارد سوال‎های افکار عمومی را در این حوزه پاسخ دهد و ابهامات پیش رو در حوزه عملکردی برای جامعه تبیین کند.

متاسفانه طی این سال‎ها در جا زدن، نتیجه تلخی است که اکثر کشاورزان این دیار به آن دست یافته‎اند، موضوعی که موجب نشده مسئولان این بخش حداقل به خود بیایند و منصفانه با خود این موضوع را طرح کنند که نقش ما در این وضعیت بد کجاست.

سرپرست معاونت امور هماهنگی اقتصادی استانداری گلستان گفت: بهره‌وری بخش‌های گوناگون کشاورزی استان هیچ تناسبی با مقدار سرمایه‌گذاری و نیروی انسانی شاغل در آن ندارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، علی مرگدری در جلسه هم‎اندیشی ملی دانشگاه کارآفرین در کشاورزی و منابع طبیعی در گرگان، اظهار کرد: مطابقت میزان بهره‎وری و تولیدات بخش کشاورزی استان با برخی از استان‎های دیگر، مبین هدر رفتن شدید منابع و در نتیجه درآمد اندک شاغلین این بخش است.

وی بیان کرد: بر پایه شیوه‎های غلط و نادرست بهره‎برداری و هدر رفت منابع، درآمد مردم استان در یک دوره 13 ساله به حدود نصف میانگین سرانه درآمد کشور کاهش یافته است.

اولین نکته در بحث این مقام مسئول فقدان تناسب بین منابع و درآمدی است که در حوزه کشاورزی گلستان وجود دارد، وقتی همه امکانات با وجود مشکلات اقتصادی توسط یک کشاورز مهیا می‎شود، اما بذر خوب، کود مناسب و سهم موثر نباشد، یقینا این فقدان بهره‎وری اتفاق می‎افتد و نمی‎توان انتظار بهتری از وضعیت فعلی داشت.

*پاسخگوی نهاده‎های بی‎کیفیت کشاورزی در گلستان کیست؟

وقتی به اعتراف خود مجموعه کشاورزی استان در سال گذشته به دلایل نامشخصی برخی از کودهایی که بین کشاورزان استان توزیع شد به هیچ‎وجه از استاندارد لازم برخوردار نبود و سموم و بذور نیز کیفیت مناسبی نداشتند، چگونه باید انتظار داشت که اتفاقی بزرگ در این عرصه روی دهد.

وقتی کیفیت بذرها به دلیل فقدان توجه به اهمیت آن و مراکز تحقیقاتی کشاورزی، دوباره از محصول کشاورزان بوجاری می‎شود و با آمیختن آن به سم قارچ‎کش تحت عنوان بذر الیت به کشاورزان ارایه می‎شود و باید کشاورزان آن را به قیمت بالا از جهاد کشاورزی تهیه کنند، چه انتظاری باید از کشاورزی استان داشت که مثلا این بخش متحول شود.

در حالی که در دنیا به دلیل بذر مرغوب از هر هکتار بین 17 تا 32 تن گندم برداشت می‎شود، ما همچنان در حال برداشت دو تا چهار تن گندم در این بخش هستیم و باز دنبال مقصر در خارج از مسئولیت دستگاه می‎گردیم و کشاورزان را فاقد علم و دانش می‎دانیم.

سرپرست معاونت امور هماهنگی اقتصادی استانداری گلستان ادامه داد: به نظر می‎رسد یکی از دلایل اینگونه نارسایی‎ها، استفاده نادرست و اندک از نیروی انسانی دانش آموخته و متخصص است.

مرگدری در زمینه راهکارهای پیش‎رو برای رفع مشکلات حوزه کشاورزی استان یادآور شد: تعامل هر چه بیشتر بخش کشاورزی با دانشگاه و استفاده بیشتر از توان و ظرفیت آن، می‎تواند موجب ایجاد تحول و تغییر در کشاورزی و حرکت آن به سمت افزایش تولید و بهره‎وری باشد.

*محل کار کارکنان کشاورزی گلستان باید به مزارع تغییر یابد

وی تاکید کرد: چنان‎ که بخش مغفول مانده کشاورزی گلستان هم‌گام و هم‌راستا با علم روز دنیا باشد، می‎تواند موجب از بین رفتن فقر و بیکاری در استان شود.

وی در این سخنان، یکی از دلایل مهم نارسایی را استفاده نادرست از نیروهای دانش‌آموخته می‎داند، چنان چه منظور این مسئول گلستانی، کشاورزان دانش‌آموخته در سطح روستاها باشد که طبیعی است برای رشد و توسعه علمی این افراد نظام ترویج در جهاد کشاورزی استان باید دست به کار شود و اگر منظور وی، خود دستگاه جهاد کشاورزی است که بهتر است سیاست‎های این بخش متحول شود و نیروهای این مجموعه به جای پشت میزنشینی محل کار خود را به مزارع استان تغییر دهند.

در عین حال استفاده از دانش‌آموختگان کشاورزی در قالب تعاونی‎ نیز از جمله راهکارهایی است که می‎تواند اسباب تحول در این بخش شود، و حتی این بخش با بستن قراردادهایی در ازای افزایش محصول بخشی از درآمد کشاورزان را به خود اختصاص دهد.

در زمینه تعامل کشاورزان با دانشگاه‎‎ها نیز به نظر می‎رسد مشکلات کشاورزی در گلستان ریشه‌دارتر از این حرف‎هاست که به این نقطه برسد و بهتر است اول تکلیف مشکلات زیربنایی در کشاورزی استان حل شود و سپس دستگاه متولی به عنوان حلقه واسط بین جامعه دانشگاهی و کشاورزان به توسعه این بخش کمک کند.

نکته مهم دیگر نیز راجع به دیدگاه مسئولان گلستانی است که با وجود جایگاه نازل و رتبه کشوری بیست و هفتم در بخش صنعت، اصرار به اعلام این بخش به عنوان محور توسعه گلستان دارند در حالی که همه موضوعات زیرساختی در بخش کشاورزی آماده است و تنها با اندکی توجه می‎توان شرایط را برای توسعه این بخش در استان و حتی کشور مهیا ساخت.

موضوعی که حتی رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان نیز در شورای برنامه توسعه استان گلستان طرح کرد و با اشاره به اینکه محور توسعه استان گلستان در چهار محور از جمله کشاورزی تعریف شده است، تصریح کرد: ما نمی‎توانیم وضعیت موجود را نادیده بگیریم، اما اینکه صنعت را پررنگ کرده و شاخص اصلی بدانیم و راه چاره افزایش درآمد سرانه استان قلمداد کنیم و از کشاورزی غافل شویم خیلی خوشایند نیست.

*گله‎مندی کشاورزی استان از محوریت صنعت در گلستان

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، «مختار مهاجر» در جلسه شورای برنامه‎ریزی توسعه گلستان تصریح کرد: بدون اینکه زیرساخت‎ها را از بین ببریم باید بر محور توسعه حرکت کنیم، توان استان بر اساس شاخص تولید و پارامتر اقتصادی ارزیابی شود، چنانچه صنعت طیور یک فعالیت اقتصادی و رقیب تولیدی دنیاست و این ظرفیت نباید نادیده گرفته شود.

مهاجر بر لزوم عملیاتی شدن پارامترهای اصلی تولید در استان تاکید کرد و بیان داشت: با استفاده از دانش فنی می‎توان به رتبه‎های بالاتر ارتقا پیدا کرد.

حرف‎های این مسئول گلستانی نشان می‎دهد که وی با نیم‎نگاهی به نظر استاندار گلستان مبنی بر محور بودن صنعت به عنوان محور توسعه، سعی دارد به نوعی گله‎مندی خود را ابراز ‎و این مطلب را یادآوری کند که از داشته‎هایمان غفلت نکنیم و پررنگ کردن صنعتی که نداریم، در مقابل کشاورزی که ریشه در این سرزمین دارد، چندان به صلاح نیست.

هر چند مهاجر باید بداند که ریشه این نوع نگاه در مسئول ارشد استان بیشتر به دلیل مزیت شغلی است که صنعت متوجه خود می‎سازد و زیاد متوجه کشاورزان این اقلیم نیست، چرا که بی‎خاصیتی دستگاهی که وی بر آن مدیریت می‎‎کند، موجب شده تا چنین نگاهی در مسئولان استان قوت بگیرد که کشاورزی راه به جایی نمی‎برد که البته نگارنده به عنوان یک گلستانی تصور می‎کند این چنین نیست، هرچند باید خوشبین بود و فکر کرد استاندار گلستان کشاورزی را هم به عنوان یکی از زیربناهای صنعت استان بداند.

اکنون در حالی که نگاه مسئولان استان به کشاورزی هنوز آنچنان تخصصی و محوری نیست، صحبت از مشکلات کشاورزان این دیار و گله از نهاده‎های بی‎کیفیت و مشکلات اقتصادی کشاورزی تنها تلنگری است که شاید آنها را به این مهم متوجه سازد که روزگاری این اقلیم محصولی به نام پنبه با اشتغال‌زایی فرا استانی داشت که همین سیاست‎های غلط در عرصه کشاورزی آن را به خاک سیاه نشاند و به نظر می‎رسد گویا این سیاست‎های غلط همچنان در حال تکرار است.

برای عضویت به کانال ارتباطی خبرگزاری فارس ویژه استان گلستان کلیک کنید.

انتهای پیام/83002/ب40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول