اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

کارشناس سوری در گفت‌وگو با فارس:

بقای اسد ضامن مبارزه با تروریسم در سوریه است/حضور قانونی ایران در سوریه توطئه تجزیه منطقه را ناکام کرد

کارشناس حقوقی سوریه تاکید کرد: درخواست رئیس جمهور آمریکا از ایران و روسیه برای دست کشیدن از کمک به سوریه نقض قوانین بین‌المللی و حمایت آشکار از تروریسم در منطقه است.

بقای اسد ضامن مبارزه با تروریسم در سوریه است/حضور قانونی ایران در سوریه توطئه تجزیه منطقه را ناکام کرد

«نعیم اقبیق» پژوهشگر امور حقوقی سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق در خصوص اظهارات اخیر رئیس جمهور آمریکا که گفته ایران و روسیه باید بین حمایت از اسد و نجات سوریه یکی را انتخاب کنند، گفت: پافشاری اوباما و تاکید بر اینکه جنگ با تروریسم باید به موازات توقف حمایت‌های ایران و روسیه از دولت سوریه و بشار اسد باشد، تنها به معنای نقض قوانین بین‌المللی و دخالت در امور کشوری دارای حاکمیت مستقل نیست، بلکه حمایت مستقیم دولت آمریکا از تروریسم در سوریه برشمرده می‌شود.

اقبیق گفت: تلاش‌های آمریکا برای قطع رابطه ایران و روسیه با دمشق و توقف آنچه که کاخ سفید حمایت تهران و مسکو از بشار اسد می‌خواند، در راستای توطئه برای توقف جنگ زمینی علیه گروه‌های تروریستی در سوریه است.

وی افزود: بشار اسد، رئیس جمهور سوریه و در عین حال فرمانده کل ارتش و نیروهای مسلح این کشور است، بنابراین اختیار پرونده سیاسی و نظامی در خاک سوریه را برعهده دارد و توقف حمایت ایران و روسیه از سوریه این فرصت را به دشمنان سوریه می‌دهد که این کشور را به نفع گسترش تروریسم نابود کنند، در حالی که ایران و روسیه برای حفظ تمامیت ارضی سوریه و سلامت نهادهای آن تلاش می‌کنند.

کارشناس حقوقی سوریه گفت: کمک‌های ایران و روسیه به شخص بشار اسد نیست، بلکه این دو کشور در مراحلی متعدد ثابت کرده‌اند که مغایر با قوانین بین‌المللی در هیچ پرونده‌ای عمل نمی‌کنند و در پرونده سوریه هم از شخص اسد حمایت نمی‌کنند و موضوع ماندن بشار اسد در راس قدرت، انتخاب ملت سوریه است.

وی افزود: این تنها ملت سوریه است که حق تعیین سرنوشت و حاکمیت خویش را در اختیار دارد، علاوه بر اینکه بشار اسد بارها تاکید کرد که روسیه و ایران از شخص او حمایت نمی‌کنند، بلکه حامی استقلال و حاکمیت سوریه هستند.

آقبیق گفت: بنابراین جواب این سوال که چرا اوباما بار دیگر خواستار دست برداشتن ایران و روسیه از حمایت اسد، شده است، باید گفت که رئیس جمهور آمریکا تعلل دیپلماتیک به خرج می‌دهد تا تروریست‌ها فرصت بیشتری برای هرج و مرج افکنی در منطقه را داشته باشند.

کارشناس سوری تاکید کرد: تحولات جدید میدانی در سوریه و توانمندی نیروهای سوری در تحقق پیروزی‌های خیره کننده برای جهانیان با کمک نیروی هوایی روسیه و همچنین رایزنی‌های نظامی ایران همگی موجب ترس و نگرانی محور آمریکایی از عملی نشدن نقشه آن در تقسیم منطقه شده است و باید گفت حضور ایرانی‌ها در خاک سوریه مطابق با قوانین بین‌المللی، قراردادها و توافق‌های به امضا رسیده بین سوریه و ایران است.

وی افزود: محور آمریکایی به دنبال ترسیم مجدد جغرافیای منطقه و بازسازی ساختار قدرت‌های منطقه‌ای به شیو‌ه‌ای است که بقای رژیم صهیونیستی تضمین شود، چرا که این اشغالگران با شیخ نشین‌ها و به خصوص عربستان برای شکستن کمر مقاومت که همانا سوریه است، منافع مشترکی دارند.

حملات تروریستی در اروپا نقشه سرویس‌های اطلاعاتی غربی است

آقبیق گفت: حامیان تروریسم امروز در تلاش برای ماندن داعش در منطقه هستند تا تجزیه منطقه عملی شود و حملات پاریس و دیگر اخبار حاکی از طرح‌های تروریستی در کشورهای غربی، نقشه سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای اروپایی برای ایجاد تنش بیش‌تر در پرونده سوریه است، به گونه‌ای که موجودیت داعش در مقام حکومتی که به نیابت از آمریکا با همه کشورهای منطقه جنگ می‌کند تا موجودیت جبهه مقاومت را نابود کند، تضمین شود.

کارشناس سوری گفت: این سخن که داعش به تنهایی در پس حملات تروریستی در اروپاست اصلا منطقی به نظر نمی‌رسد، گروهکی که از شمار زیادی تندرو تشکیل شده بعید است که توانمندی و هوش اطلاعاتی بالا برای طراحی چنین حملات تروریستی بزرگی داشته باشد، ضمن اینکه داعش می‌داند ارتکاب چنین حملاتی نتایج معکوسی خواهد داشت.

وی افزود: اسرائیل و رژیم آل سعود در راس فهرست طرف‌های منطقه‌ای و آمریکا در راس فهرست طرف‌های بین‌المللی هستند که از حملات تروریستی در اروپا نفع می‌برند، بنابراین باید گفت این حملات توسط سرویس اطلاعاتی اسرائیل ساخته شده و مورد حمایت مالی عربستان و رضایت آمریکایی‌ها بوده است و هدف از آن هم دخالت نظامی بیش‌تر غربی‌ها در منطقه به بهانه مبارزه با تروریسم است تا پرونده سوریه پیچیده‌تر شود.

آقبیق گفت: آنهایی که برای حمایت نظامی و رسانه‌ای از تروریسم نقشه می‌کشند هیچ مانع اخلاقی یا قانونی برای این کار خود نمی‌بینند تا بالاخره زمینه مناسب گسترش تروریسم و تجزیه منطقه فراهم شود و از همین لحاظ است که باراک اوباما از روسیه و ایران می‌خواهد دست از حمایت سوریه بکشند.

کارشناس سوری افزود: این در حالی است که اسد تنها ضامن ادامه تلاش نهاد نظامی سوریه در مبارزه با تروریسم است و این تنها دلیل منطقی برای ادامه حمایت ایران و روسیه از سوریه است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول