اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

زنگ خطر طلاق در خراسان جنوبی بلندتر شد/قبح طلاق در جامعه شکست و مسئولان فرهنگی همچنان در آرامش خاطر به سر می‌برند

در هفت ماه امسال طلاق در خراسان جنوبی نسبت به مدت مشابه سال قبل هفت درصد افزایش یافته و خراسان جنوبی در تب و تاب طلاق می‌سوزد این در حالی است که همچنان مسئولان فرهنگی استان معتقد هستند همه چیز آرام است.

زنگ خطر طلاق در خراسان جنوبی بلندتر شد/قبح طلاق در جامعه شکست و مسئولان فرهنگی همچنان در آرامش خاطر به سر می‌برند

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، وقتی که پای درد و دل افراد ریش‌سفید فامیل می‌نشینی و هنگامی که برایمان از زمان‌های قدیم تعریف می‌کنند؛ این‌گونه می‌گویند در زمان ما هنگامی که دختر قرار بود برای ازدواج راهی خانه شوهرش شود، به او می‌گفتند با لباس سفید به خانه شوهر برو و با کفن برگرد...یعنی حق قهرکردن، حق اینکه بخواهی ناز کنی و برای هر مسئله‌ای با همسرت دعوا کنی بعد به خانه پدرت بیایی را نداری.

و به داماد می‌گفتند باید تمام تلاشت را بکنی تا همسرت را خوشبخت کنی و از او به خوبی محافظت کنی در این موقع بود که زن و مرد همدیگر را بهتر درک می‌کردند و نسبت به یکدیگر احترام و گذشت داشتند بطوری که در خانواده کسی روی حرف پدر حرف نمی‌زد و همه قبول می‌کردند.

در این مواقع موضوع طلاق کمتر در جامعه دیده می‌شد و هرگاه اسمی از طلاق به زبان می‌آمد با دید بدی در جامعه به آن نگاه می‌شد، زوجین یکدیگر را دوست داشتند کانون خانواده گرم بود، فرزندان از پدر و مادر ترس داشتند و هیچ‌گاه پدر و مادر جلوی فرزند باهم دعوا نمی‌کردند، اما امروزه در جامعه طلاق امری عادی شده و زوجین به راحتی به خاطر مسائل کوچک کلمه طلاق را بر زبان جاری می‌کنند و بندهای زندان پر از مردهایی است که بخاطر نداشتن مهریه حبس هستند.

اما خراسان جنوبی چرا باید به نسبت جمعیت خود دومین استان کشور در زمینه طلاق باشد؟؟؟ استانی که در همه موارد جزو محروم‌ترین استان‌های کشور به شمار می‌رود، چرا باید در زمینه طلاق رتبه‌های نخست را داشته باشد؟

از زمان‌های قدیم مردمان این خطه به مردمانی با فرهنگ معروف بودند، اما در حال حاضر فرهنگ ما کمرنگ شده است، آیا دلیلش کم‌کاری مسئولان نیست؟؟ وقتی به جلسات شورای فرهنگ عمومی نگاه می‌کنی، شاید در تمام سال یکی یا دو جلسه برگزار شود و در پایان جلسه جز اختلافات سلیقه‌ای زیاد، عایدی برای شهر و استان نداشته باشد.

چرا مسئولان که دم از گزارش عملکردهای عالی و خوب خود می‌زنند، هیچ‌گاه به طلاق و افزایش آن، به عنوان بزرگترین آسیب جامعه نگاه نکردند و برنامه‌ریزی فرهنگی دیده نمی‌شود؟؟؟ چرا باید در خراسان جنوبی جشن‌های طلاق برگزار شود و چراهای زیادی که در ذهن ما وجود دارد اما کسی پاسخگوی آن نیست.

این روزها اگر وارد دادگاه شویم، راه‌پله‌های دادگاه پر است از زن و مردهایی که به دنبال اتاق مسئولان برای جاری کردن امر طلاق از یکدیگر هستند و در این بین اقشار مختلف جامعه اعم از دکتر، مهندس، فرهنگی و دیگر شغل‌ها در صف طلاق هستند و تنها به افراد بدون شغل واژه طلاق ختم نمی‌شود.

زهرا چهاری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند، اظهار داشت: دو تا از پسران من همسران خود را طلاق دادند و من مجبور هستم فرزندان آنها را در خانه‌ام نگهداری کنم و به راحتی عروس‌هایم بخاطر اختلافات کوچک از حق مادری خود گذشتند و هرگاه که نگاه به نوه‌هایم می‌کنم دلم برایشان می‌سوزد چراکه هر چند که من با آنها مهربان باشم بازهم نمی‌توانم جای مادر برای آنها باشم و دیگر پسرانم هیچ تمایلی برای ازدواج مجدد را ندارند.

هنگامی که از او پرسیدم پسران برای ازدواج همسران خود را چگونه انتخاب کردند، گفت: هر دو پسرم تمایل داشتند خود دختری را با معیارهایی که مد نظر دارند پیدا کنند و با ازدواج سنتی مخالف بودند و از طریق آشنایی در خیابان به یکدیگر علاقه‌مند شدند.

اکبر رضایی شهروند بیرجندی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار داشت: من کارمند هستم و یک فرزند شش ساله دارم و مدت دوسال است که از همسرم جدا شدم.

هنگامی که علت جدایی را از او پرسیدم، گفت: من با همسرم از طریق فضای مجازی با یکدیگر آشنا شدیم و او هم کارمند است ابتدای ازدواج‌مان ‌زندگی خوبی داشتیم، اما روز به روز اعتماد به یکدیگر در بین ما کمرنگ شد و به حدی رسید که به هیچ نحوی به یکدیگر اعتماد نداشتیم و این امر سبب شد تا از یکدیگر جدا شویم.

بله فضای مجازی، ازدواج‌های خیابانی، نمونه‌ای از زمینه‌هایی هستند که سبب طلاق در جامعه می‌شوند ولی این عوامل تنها سبب طلاق نمی‌شود گاهی ممکن است ازوداج‌های سنتی نیز منجر به طلاق شود اما سوال این است که چرا روز به روز با پیشرفت تکنولوژی در جامعه به جای اینکه مردم آسایش بیشتری داشته باشند، شادتر باشند، اما طلاق‌ها بیشتر شده، تمایل به سمت ازدواج کمتر شده و شادی کمرنگ شده است.

مدیرکل ثبت و احوال خراسان جنوبی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: در مدت هفت ماه سال جاری تعداد 5 هزار و457 واقعه ازدواج در خراسان جنوبی به ثبت رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل کمتر از یک درصد کاهش داشت.

علی پورحسین افزود: در این مدت 630 واقعه طلاق در خراسان جنوبی رخ داد که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 7.76 درصد رشد داشته و در این راستا باید برنامه‌های فرهنگی در این زمینه بیشتر باشد.

وی با بیان اینکه در 51.6 درصد از طلاق‌های ثبت شده طول زندگی مشترک بین زوجین کمتر از 4 سال بود، اظهار داشت: 13.6درصد طلاق‌های ثبتی، زوجین دارای زندگی مشترک کمتر از یک سال، 14.6درصد دارای زندگی مشترک بین یک تا دو سال و 13.1درصد دارای زندگی مشترک بین دو تا سه سال بود.

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی بیان داشت: سن طلاق در استان در گروه خانم‌ها 28.2 و در گروه آقایان 32.3 سال بوده است.

کارشناس بالینی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زمینه کاهش طلاق، اظهار داشت: در زمینه طلاق دلایل زیادی در جامعه مطرح است که باید بیشتر روی نکات کلیدی‌تر متمرکز شویم که در این راستا مهم‌ترین نکته و یا به عبارتی نکته نخست به جبهه فرهنگ ما بر می‌گردد.

مریم ملکوتی افزود: فرهنگ از یک انسجام و جامعیت برخوردار است و جامعیت به این معنا است که همه با همدیگر حرکت کنند و در جبهه فرهنگ نیاز به همراهی و همدلی تمامی اقشار جامعه داریم.

کارشناس بالینی گفت: در جبهه فرهنگی هر کسی متناسب با شهر خود نیاز دارد تا در این راه گام بردارد و در سطح جامعه یکی از عواملی که می‌تواند در راستای فرهنگ به ویژه در بحث طلاق گام‌های موثری بردارد، رسانه‌ها هستند.

ملکوتی با بیان اینکه تاکنون وظایف خود را در این راستا به خوبی انجام ندادیم، افزود: در بحث طلاق باید به اصل و معلول آن بپردازیم و هر چیزی یک عامل اصلی دارد و اگر به معلول‌ها پرداخته نشود کاری را از پیش نمی‌بریم.

وی با بیان اینکه در زمینه موضوع طلاق باید علت و معلول را پیدا کنیم تا بتوانیم با آنها برخورد کنیم، اظهار داشت: گاهی عده‌ای بیکاری و اعتیاد را از عوامل اصلی در ایجاد طلاق می‌دانند، اما علت اصلی طلاق این موارد نیست بلکه این عوامل جزو علت‌های ثانویه هستند.

کارشناس بالینی گفت: ریشه اصلی طلاق در جامعه فرهنگ است و هنگامی که تحمل‌پذیری ما پایین می‌آید به سراغ طلاق می‌رویم به طوری که در زمان‌های گذشته از واژه طلاق به عنوان واژه زشت و ننگین یاد می‌شد، اما امروزه خیلی راحت با کوچکترین اختلاف زوجین این واژه را بر سر زبان جاری می‌کنند.

ملکوتی تنوع‌طلبی و بی‌اعتمادی در خانواده که به شدت رواج دارد را جزو موارد اصلی در ایجاد طلاق دانست و افزود: در روستاها و شهرهای کم جمعیت باز هم موضوع طلاق به راحتی دیده می‌شود که این امر ریشه فرهنگی دارد و باید آسیب‌شناسی شود تا پدیده طلاق در جامعه به راحتی شکل نگیرد.

معاون فرهنگی سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند اظهار داشت: رسانه‌های استان باید با برنامه‌ریزی دقیق در راستای زمینه‌های به وجود آمدن طلاق و آسیب‌های آن بپردازند و از ظرفیت‌های حوزه علمیه، مداحان، فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، سازمان‌های مردم نهاد و رسانه‌ها استفاده شود و هرکسی به اندازه‌ای از توان خود گوشه‌ای از کار را به دست گیرد تا بتوانیم در این حوزه نیز اثربخشی خوبی داشته باشیم.

مقدادی افزود: باید قباحت طلاق و ضریب آن، آستانه تحمل زوجین و اعتماد همسران به یکدیگر افزایش یابد و در این زمینه تنوع‌طلبی را مدیریت کنیم و زیاده‌خواهی، زندگی اسرافی و پر زرق و برق را کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی نیز ریشه فرهنگی دارد، بیان کرد: رسانه‌های غرب و استکبار ملت فرهنگ ما را نشانه گرفته است و از هر طریق ممکن بنا بر از هم‌پاشیدگی بنیان خانواده ایرانی دارد که در این راستا وظیفه داریم نسبت به این موضوع پدیده طلاق را طرح موضوع کنیم تا بتوانیم حساسیت‌زایی و هماهنگ‌سازی در تمامی بخش‌ها داشته باشیم.

معاون فرهنگی سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی گفت: ما باید بتوانیم افکار پراکنده را تبدیل به نگاه همسو کنیم تا به وهله همسویی برسیم و تا می‌توانیم باید در جامعه حساسیت‌زایی کنیم و ما در آستانه بسیج همگانی هستیم و در سال گذشته توانستیم ماهواره را پیگیری کنیم و امسال موضوع طلاق را با تلاش رسانه‌ها در خراسان جنوبی دنبال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در جامعه باید شغل خانم‌ها متناسب با شخصیت آنها باشد، گفت: باید با بیکاری و اعتیاد مبارزه کرد و در جامعه خانم‌ها متناسب با شخصیت آن‌ها به اشتغال مشغول باشند چراکه گاهی جابه‌جایی در نقش زن و مرد مشکلاتی را به وجود می‌آورد.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسین فرازی‌نیا افزود: عوامل مختلفی در شکل‌گیری طلاق از جمله عدم آشنایی زوجین با یکدیگر، چشم و هم‌چشمی، اعتیاد، بیکاری و تشریفات زیاد در زندگی، سرد مزاجی، استفاده نادرست از تلفن‌های همراه، شبکه‌های اجتماعی و ماهواره از جمله مواردی است که منجر به طلاق در بین زوجین می‌شود.

وی از ماهواره به عنوان مخرب‌ترین عامل در شکل‌گیری طلاق یاد کرد و بیان داشت: ماهواره سبب کمرنگ شدن غیرت در بین مردان و کم‌شدن آستانه تحمل در بین زوجین می‌شود.

مدیرعامل بنیاد صیانت از نهاد خانواده در خراسان جنوبی با بیان راهکار پیشنهادی برای کاهش طلاق گفت: زوجین قبل از ازدواج با اطلاع کامل خانواده در حد شرع با یکدیگر آشنا شوند و از خصوصیات اخلاقی، رفتاری یکدیگر مطلع شوند و در زمینه اشتغال باید در جامعه تلاش شود تا فرهنگ کارآفرینی ترویج شود و جوانان تنها به دنبال شغل دولتی و میزنشینی نباشند.

فرازی‌نیا افزود: سعی شود هر شغلی متناسب با افراد در نظر گرفته شود و خانم‌ها جایگاه شغلی و تناسب کار را رعایت کنند.

امیدواریم مسئولان اگر وقت کردند به فکر مسائل فرهنگی جامعه باشند تا شاهد افزایش طلاق نباشیم و طلاق در جامعه کمرنگ شود و هیچ فرزند طلاقی در جامعه وجود نداشته باشد.

انتهای پیام/69035/م40/ض1002

با کلیک اینجا هم‌اکنون عضو شبکه «فارس خراسان جنوبی» در تلگرام شوید.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول