اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

یادداشت اقتصادی/

واکاوی یک تهدید؛ دولتمردان پاکستانی منت چه چیزی را می‌گذارند؟

دولت جدید پاکستان از ترس تحریم‌های آمریکا و همچنین قرابت و نزدیکی با دولت سعودی، مدت مدیدی است که به زبان، با پروژه خط لوله صلح همراه شده اما در عمل آن را کنار گذاشته است و مقامات این کشور این را به ایستادن در کنار ایران در زمان تحریم‌ تعبیر و با این لطف! ما را تهدید می‌کنند.

واکاوی یک تهدید؛ دولتمردان پاکستانی منت چه چیزی را می‌گذارند؟

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل فارس، مشاهد حسین سناتور پاکستانی، ایران را برای توسعه بندر چابهار توسط هند تهدید می‌کند و این اقدام را «تهدید امنیتی» می‌خواند. این سناتور پاکستانی مدعی می‌شود که اسلام‌آباد در شرایط سخت در کنار ایران ایستاد و این هند بود که به راحتی از خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان موسوم به «آی‌پی» کنار کشید.

این اظهارنظر از سوی سناتور حزب مسلم لیگ پاکستان، حزب حاکم بر دولت این کشور، می‌تواند گویای نوع تفکر هم‌حزب‌های وی باشد. آقایان پاکستانی حزب حاکم پاکستان فراموش کرده‌اند که به محض تغییر دولت و حاکم شدن آنها، اسلام‌آباد تحت فشار عربستان و عمدتا آمریکا عملا از این خط لوله کنار کشید و علی‌رغم کمک‌های مالی که ایران وعده داده بود به تعهدات خود عمل نکرد.

آقایان فراموش کرده‌اند که ایران سهم احداث خط لوله خود را تا لب مرز دو کشور کامل کرده‌ و منتظر تشریف‌فرمایی آنها است. آنها از یاد برده‌اند که طی یک مراسم رسمی در نقطه صفر مرز دو کشور در 21 اسفند ماه 91 رؤسای جمهور وقت رسما آغاز احداث این خط لوله را جشن گرفتند و اسلام‌آباد به راحتی تمام به بهانه نداشتن بودجه! زیر تمامی قراردادهای رسمی خود با تهران زد.

این درحالی‌بود که ایران قرار بود چندین میلیون دلار وام برای تامین مالی پروژه به پاکستان بپردازد تا این کشور بتواند از پس احداث و تکمیل این پروژه بربیاید.

لازم است دوستان برادر و مسلمان پاکستان به این نکته توجه کنند که اگر دهلی‌نو با آمریکا معامله کرد این دوستان تنها با اخم آمریکا و به دنبال آن عربستان پا پس‌ کشیدند.

دولت جدید پاکستان از ترس تحریم‌های آمریکا و همچنین قرابت و نزدیکی با دولت عربستان، مدت مدیدی است که به زبان با پروژه خط لوله صلح همراه است و در عمل آن را کنار گذاشته است و این حتما یعنی ایستادن در کنار ایران در زمان تحریم‌ها!

خوب است این همراهان در زمان سختی به یاد داشته باشند که ایران با بزرگواری از دریافت جریمه منعقده در قرارداد 2 کشور به علت عدم تکمیل خط لوله و آغاز فعالیت صادرات گاز چشم‌ پوشید.

مسئولان پاکستانی بدانند که این مردم پاکستانند که ساعت‌ها با قطعی برق در روز دست و پنجه نرم می‌کنند و بهتر به فکر منافع ملی خود باشند تا به تهدید کشوری که به ایستادگی مشهور است.

این مقام پاکستانی که می گوید هند از خط لوله تاپی کنار نکشید مگر خود از این خط لوله کنار کشیده‌اند! بهتر است به جای تهدید ایران اندکی به گذشته و رفتار خود بازگردند که زمان زیادی نیست و ماهی را هر زمان از آب بگیرید تازه است.

و اما در مورد هند، آنچه در دوران تحریم‌ ایران نصیب دهلی‌نو شد، کم نبود از رونق گرفتن بانک محلی با پول‌های خرید نفت از ایران که بدون سود سپرده‌گذاری شده بود تا تخفیف‌های کلان برای واردات نفت و بسیاری دیگر.

اکنون هم دهلی‌نو در شرط و شروط گذاشتن برای معامله و سرمایه‌گذاری در ایران کم نگذاشته است اما آنچه باید هم دولت‌های فخیمه پاکستان و هم هند بدانند این است که ایران در برابر تهدید و زور هیچگاه کوتاه نمی‌آید و با نگاهی به تاریخ شکل‌گیری جمهوری اسلامی ایران تصویر کاملی از مقاومت ایران خواهید دید.

پس هیچگاه یک ایرانی را تهدید نکنید.

فاطمه صادقی

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول