اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

یادداشت مهمان؛ سرگئی کاژامیوکین

حوادث تروریستی لندن دستمزد تروریست‌پروری غرب در خاورمیانه

طی سال‌های اخیر اتحادیه اروپا، آمریکا و برخی شیخ‌نشین‌های خلیج فارس به صورت جدی به پرورش تروریست‌ها مشغول بودند و اکنون به نظر می‌رسد این آتش، دامن خود آنها را نیز گرفته است.

حوادث تروریستی لندن دستمزد تروریست‌پروری غرب در خاورمیانه

«سرگئی کاژامیوکین» تحلیل‌گر سیاسی روزنامه «پراودا» چاپ مسکو با ارسال یادداشت اختصاصی برای خبرگزاری فارس در دوشنبه، دیدگاه های خود در خصوص حادثه اخیر تروریستی در پاریس را مطرح کرد.

کاژامیوکین بر این باور است که در این حادثه نه تنها رد پای افراطگرایان بلکه سرویس های اطلاعاتی غربی نیز وجود دارد.

بنابه گفته وی، فرانسه همانند برخی دیگر از کشورهای غربی با هدف براندازی دولت بشار اسد و محدود کردن فضا برای رقبای ژئوپلیتیک خود در خاورمیانه، اقدام به همکاری با گروه‌های تروریستی کرد که امروز به ناچار «ثمر» چنین همکاری‌هایی را می‌چشد.

تحلیلگر سیاسی روزنامه «پراودا» در بخش دیگری از یادداشت خود آورده است: موفقیت و پیشرفت های نیروهای دولتی سوریه و حملات هوایی روسیه موجب ناراحتی غربی ها شده و با وقوع اتفاقات اخیر، واشنگتن و پاریس برای مداخله فعال تر در جنگ سوریه «دلایل کافی» در اختیار دارند. البته ظاهر اقدامات آنها «مبارزه با افراط» را برجسته خواهد کرد ولی در اصل براندازی دولت قانونی بشار اسد و کاهش نفوذ روسیه و ایران در منطقه در دستور کار قرار گرفته است.  

در یادداشت این تحلیلگر روس آمده است: به اعتقاد من، ضمن تائید وحشتناک و غیر انسانی بودن اقدامات تروریستی اخیر فرانسه، باز هم نمی‌توان این اتفاق را غیر قابل پیش بینی تلقی کرد. چرا که تشدید فعالیت‌های تروریستی زیرزمینی در اروپا واقعیتی بود که زود یا دیر باید حتما اتفاق می‌افتاد. به این دلیل اتفاق می‌افتاد که اتحادیه اروپا شامل فرانسه برای وقوع آن حداکثر تلاش های خود را به خرج داده بودند.

منظور این است که طی سال‌های اخیر اتحادیه اروپا، آمریکا و پادشاهی های خلیج فارس به صورت بسیار جدی به پرورش گروه‌های تندرو در خاورمیانه مشغول بودند.

در لیبی گروه های افراطی که ناتو از طریق مشارکت فعال فرانسه با آنها اتحاد نزدیک ایجاد کرده بود، فعال شدند. این شیوه در مورد سوریه نیز دنبال شد که گروه‌های افراطی با اعلام جهاد علیه دولت بشار اسد مورد حمایت‌های مستقیم غرب قرار گرفتند.

باید یادآوری کرد بنابه اطلاع محققان، تروریست هایی که در ماه ژانویه سال جاری ساختمان مجله طنز «شارلی ابدو» را هدف قرار داده بودند، در پایگاه گروه القاعده در یمن آموزش دیده بودند. ضمنا این گروه در حال حاضر در جنگ داخلی یمن به طور فعال در کنار دولت دست نشانده «منصور هادی» و پادشاهی های عرب قرار گرفته و از این ائتلاف آمریکا و ناتو پشتیبانی به عمل می آورند که به صورت روشن همدستی غرب با افراطی های القاعده نشان می دهد.

بنابراین چنانچه امروز آتش به دیوار اتحادیه اروپا افتاده است به این دلیل است که بخش قابل توجهی از کشورهای اروپایی ضمن همکاری با جریان افراط به نزدیک شدن تروریسم به مرزهای خود کمک کردند. پس اینکه زود یا دیر آتش سوزی «کاخ اروپا» را به کام خود خواهد کشید، نباید جای برای تعجب داشته باشد.

البته به این نکته نیز باید اشاره شود که جریان مهاجرت غیر قابل کنترل که طی سال‌های اخیر به اروپا سرازیر شده، زمینه برای نفوذ گسترده افراط گرایان و تندروتر شدن جوامع موجود در اتحادیه اروپا را فراهم کرده است.

بنابراین بعید است که حملات تروریستی پاریس آخرین اقداماتی از این دست باشند. چرا که اتحادیه اروپا مرتکب اشتباهات بسیار زیادی شده و طی سال های نزدیک برای پیدا کردن راهکارهای مناسب مقابله با چنین تهدیدات با مشکلات جدی مواجه خواهد بود.

با این حال، در وقوع اقدامات اخیر پاریس رد پای نه تنها افراط‌گرایان بلکه سرویس های امنیتی کشورهای غربی قابل مشاهده است. این بدان معنی نیست که اقدامات تروریستی فرانسه به دستور مستقیم «کاخ الیزه» و یا «کاخ سفید» انجام شده اما کافی بود تا فعالیت‌های ویژه‌ای که افراط‌گراهای زیرزمینی را کنترل می کنند، در مراحلی به اصطلاح چشم خود را بر روی آنها «بندند» تا چنین اتفاقی رخ بدهد.

موفقیت و پیشرفت های نیروهای دولتی سوریه و حملات هوایی روسیه موجب ناراحتی غربی ها شده است. اکنون واشنگتن و پاریس برای مداخله فعال تر در جنگ سوریه «دلایل کافی» در اختیار دارند. البته ظاهر اقدامات آنها «مبارزه با افراط» را برجسته خواهد کرد ولی در اصل براندازی دولت قانونی بشار اسد و کاهش نفوذ روسیه و ایران در منطقه در دستور کار قرار گرفته است.

تاکید بر روی یک نکته دیگری نیز لازم به نظر می رسد: از زمان آغاز درگیری‌های سوریه به این طرف فرانسه به صورت بسیار فعال به آموزش و تجهیز شبه نظامیان مشغول بوده و در عرصه بین المللی به نمایندگی از مخالفان سوری اقدام کرده است (جای یادآوری است که در گذشته سوریه مستعمره فرانسه بوده و ظاهرا مقامات پاریس هنوز هم نتوانسته اند با عقده سلطه گری خود بر دیگران خداحافظی کنند).

ناگفته نماند که طی 2 سال اخیر فعالیت‌های پاریس در خاورمیانه به طور قابل توجهی کاهش پیدا کرده بود که این موضوع نه به سیاست‌های نخبگان حاکم فرانسه بلکه به نگاه منفی جامعه این کشور نسبت به ماجراجویی های نظامی کاخ الیزه ارتباط داشت.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول