اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

به مناسبت سالروز رحلت مؤلف المیزان

دیدگاه علما و مراجع تقلید درباره علامه طباطبایی+تصاویر

رهبر معظم انقلاب، علامه طباطبایی را مجموعه‌ای از معارف و فرهنگ اسلام، فقیه، حکیم و اندوخته فلسفه شرق و غرب دانسته‌اند و ایشان را مطلع از علوم اسلامی می‌دانند.

دیدگاه علما و مراجع تقلید درباره علامه طباطبایی+تصاویر

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، سید محمدحسین طباطبایی معروف به علامه طباطبایی نویسنده تفسیر المیزان، فقیه، فیلسوف و مفسر قرآن کریم است.

اهمیت وی برای زنده نگه داشتن حکمت و فلسفه و تفسیر در حوزه‌های تشیع بعد از دوره صفویه بوده است.وی به بازگویی حکمت صدرایی بسنده نکرده بلکه به تأسیس معرفت شناسی در این مکتب پرداخته است.

علامه در مواجهه با اندیشه‌های غربی نظیر مارکسیسم به خوبی به اندیشه دینی حیات بخشیده است. علامه شاگردان بسیاری را پرورش داده که پس از وی مروج اندیشه دینی و فلسفه اسلامی شده‌اند. به مناسبت سالروز در گذشت علامه طباطبایی (24 آبان 1360) چند نکته از نظرات علما و بزرگان درباره علامه طباطبایی و برخی از تصاویر دوران مختلف زندگی او را جمع آوری کرده و به معرض نمایش قرار دادیم:

امام خمینی (ره) در اوایل انقلاب: همجواری علامه برای ما مغتنم است. آقای طباطبایی مرد بزرگی است و حفظ ایشان با این مقام علمی لازم است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: او مجموعه‌ای از معارف و فرهنگ اسلام بود؛ فقیه بود؛ حکیم بود؛ آگاه از اندوخته‌های فلسفی شرق و غرب بود؛ مفسر قرآن بود؛ از علوم اسلامی، یعنی علومی که از اسلام نشأت گرفته یا از آن تغذیه کرده است، مطلع بود: از اصول، از کلام، ادبیات، از نجوم و هیئت و ریاضیات و از برخی علوم بی نام و نشان دیگر.مرحوم حضرت آیت الله العظمی خویی(ره):

مرحوم آیت‌الله خویی: او یک مغز متفکر و انسان فوق‌العاده قوی و نیرومندی است ... علامه طباطبایی، خویشتن را قربانی قرآن کرد.

آیت‌الله‌ جوادی آملی:  علامه طباطبایى از نوادر مفسرانى بود که غواصانه وارد دریاى قرآن شد، ماهرانه گوهر شناسی کرد و قادرانه گوهرها را عرضه کرد و براى دیگران رهاورد فراوانى آورد.

حضرت آیت‌الله سبحانی: از نظر علمی و فرهنگی نباید مرحوم علامه طباطبایی را یک فرد به حساب بیاوریم؛ چرا که ایشان به تنهایی خود یک امت بود.از نظر اشاعه فرهنگ اسلامی و تحکیم آن در عصر کار امتی را انجام داد.

مرحوم آیت‌الله سید محمدهادی میلانی(ره): اگر کسی علمیت و پایه دانش علامه طباطبائی را داشت، ادعاهای چنان و چنان می‌کرد، اما ایشان دم نمی‌زند. در عالم تشیّع، کسی به جامعیت آیت‌الله طباطبائی، یا بی نظیر است یا کم نظیر.

شهید علامه مطهری(ره): این مرد واقعاً یکی از خدمتگزاران بسیار بزرگ اسلام است، او به راستی مجموعه تقوا و معنویت است، در تهذیب نفس مقامات بسیار عالی طی کرده.کتاب تفسیر المیزان ایشان یکی از بهترین تفاسیری است که برای قرآن مجید نوشته شده است.

 

*منبع:

-نگارخانه علمای شیعه

-پایگاه آیت‌الله حسن رمضانی

 

انتهای پیام/ک

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول