اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون عمرانی استاندار خراسان جنوبی:

سند ملی آب در خراسان جنوبی چشم‌انداز روشنی ندارد/ تلاش برای عملیاتی کردن طرح انتقال آب به خراسان جنوبی

معاون عمرانی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه وضعیت آب استان بحرانی است، گفت: تلاش می‌کنیم انتقال آب به استان را عملیاتی کنیم و در همین راستا یک گروه مأمور شدند تا مطالعات را در این زمینه انجام دهند.

سند ملی آب در خراسان جنوبی چشم‌انداز روشنی ندارد/ تلاش برای عملیاتی کردن طرح انتقال آب به خراسان جنوبی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، همایون نخعی‌نژاد صبح امروز در سومین جلسه شورای حفظ منابع آب خراسان جنوبی اظهار داشت: در بخش چاه‌های غیرکشاورزی باید کنتورهای هوشمند نصب شود و نخستین دستگاه‌هایی که باید این اقدام را انجام دهند باید شرکت‌های وابسته به وزارت نیرو همچون آب و فاضلاب‌ها باشند.

وی با بیان اینکه باید با علم و دانش از منابع موجود حداکثر بهره‌برداری را داشته باشیم، تصریح کرد: با توجه به پرت زیاد آب در استان در مصرف آب شهری و روستایی و همچنین تصفیه‎خانه فاضلاب بیرجند باید این موارد مدیریت شود، همچنین در این راستا لازم است از تکنولوژی‌های جدید استفاده کنیم که در این زمینه می‌توان از بخش خصوصی کمک گرفت.

* لزوم تأمین آب شرب و صنعتی سه استان خراسان رضوی، جنوبی و سیستان و بلوچستان

معاون امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه وضعیت آب استان در سطح ملی وضعیت بحرانی است، یادآور شد: همچنین منابع آبی در استان محدود است، بنابراین در این راستا بحث تأمین آب مطرح می‌شود.

نخعی‌نژاد با بیان اینکه تلاش می‌کنیم انتقال آب به استان را عملیاتی کنیم، افزود: به همین منظور یک گروه مأمور شدند تا مطالعات را در این زمینه انجام دهند.

وی با تأکید بر اینکه باید آب شرب شهری و صنعتی استان تأمین شود، گفت: این موضوع از درخواست‌های استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و جنوبی است که در جلسه مشترک استانداران که در بیرجند برگزار شد، مطرح و نامه‌ای به جهانگیری معاون اول رئیس جمهور تنظیم شد تا موضوع پیگیری و منابع آبی مورد نیاز در بخش شرب و صنعتی در این سه استان تأمین شود.

نخعی‌نژاد با اشاره به بحث انتقال آب از سد دوستی به استان افزود: این موضوع یکی از انتظارات ما در این استان است که باید توسط وزارت نیرو عملیاتی شود.

وی با بیان اینکه در بحث تأمین آب از طریق جذب نزولات آسمانی در سدها این امر در خراسان جنوبی با توجه به تجربیات گذشته پاسخ نمی‌دهد و موثر نیست، اضافه کرد: با توجه به این امر نباید زیاد به این موضوع پرداخته و اعتبارات ملی و استانی را در این راستا هزینه کنیم.

* ضرورت تشکیل کمیته آب خراسان جنوبی برای جمع‌آوری درخواست‌های کارشناسانه

معاون امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی به تشکیل کمیته‌ای برای جمع‌آوری درخواست‌های کارشناسی‌ شده در مورد آب در استان تأکید کرد و گفت: تمام افرادی که در بخش آب صاحب نظر هستند، باید نظرات کارشناسانه خود را در این کمیته مطرح تا یک برنامه جامع و مشخص برای تصمیم‌گیری نهایی ارائه شود.

نخعی‌نژاد با اشاره به اینکه در تأمین و نگهداری منابع آبی باید نهایت دقت و مدیریت اعمال شود، تصریح کرد: در مورد مدیریت منابع آب موجود استان باید برنامه‌ ویژه‌ داشته باشیم.

وی با بیان اینکه 30 درصد منابع آب شهری و روستایی استان پرت می‌شود، افزود: باید برای جلوگیری از این امر یک پروژه تعریف شده داشته باشیم و براساس آن اعتبارات هزینه و طرح‌ها اجرا شود.

* برخورد جدی با متصرفان در مسیل رودخانه‌ها

معاون عمرانی استاندار خراسان جنوبی با اشاره لزوم نصب کنتور‌های هوشمند در تمام چاه‌های آب موجود در استان گفت: با نصب این کنتورها منابع آبی استان مدیریت می‌شود، بنابراین باید هیچ چاهی در استان بدون کنتور هوشمند وجود نداشته و در این راستا برنامه زمان‌بندی شده و مشخص وجود داشته باشد.

نخعی‌نژاد ادامه داد: باید میزان مصرف و پرت آب در استان به دقت محاسبه شود، زیرا اگر اطلاعات صحیحی در این زمینه وجود داشته باشد، می‌توانیم برنامه‌ریزی خوبی برای رفع مشکل آب استان ارائه دهیم.

وی به موضوع تصرفات در مسیر رودخانه‌ها اشاره کرد و افزود: این موضوع از موضوعاتی است که باید به دقت با آن برخورد و توسط دستگاه‌های قضایی و شرکت آب منطقه‌ای پیگیری شود.

* ایجاد اطمینان خاطر برای سرمایه‌گذاران در مورد تامین آب صنایع

معاون عمرانی استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: مسیر رودخانه‌ها جزئی از طبیعت هستند که باید حفظ شوند و همه ملزم هستند که دقت کنند تا در حریم رودخانه‌ها تصرفی صورت نگیرید و به صورت جدی و قاطع با متخلفان برخورد شود.

نخعی‌نژاد با بیان اینکه سند ملی آب در استان چشم‌انداز روشنی ندارد که باید مطالعات دقیق‌تری شود تا سریع‌تر به نتیجه برسد، اضافه کرد: زمان را مقداری از دست داده‌ایم که باید وضعیت استان را در این راستا روشن‌تر داشته باشیم.

وی با بیان اینکه تأمین آب صنعتی از مواردی که باید به طور جدی به آن پرداخته شود، یادآور شد: باید سرمایه‌گذار اطمینان خاطر در مورد تأ‌مین بودن آب برای ایجاد صنایع در استان داشته باشد و این موضوع که این آب تا چه مدت زمان تأمین خواهد بود، نیز برای سرمایه‌گذاران شفاف شود.

انتهای پیام/69027/ت40/ض1002

با کلیک اینجا هم‌اکنون عضو شبکه «فارس خراسان جنوبی» در تلگرام شوید.  

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول