اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تا هفته آینده

30 درصد اعتبارات در نظر گرفته شده برای آبیاری نوین به خراسان جنوبی اختصاص می‌یابد

مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت: تا هفته آینده 30 درصد از اعتباراتی که برای آبیاری نوین در خراسان جنوبی در نظر گرفته شده، تخصیص می‌یابد.

30 درصد اعتبارات در نظر گرفته شده برای آبیاری نوین به خراسان جنوبی اختصاص می‌یابد

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، عباس زارع امشب در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به کمبود منابع آبی در کشور و تشدید این امر به سبب خشکسالی‌های متوالی یکی از روش‌هایی که می‌تواند منجر به افزایش محصولات و بهره‌‏وری بیشتر از منابع آبی شود استفاده از روش‌های نوین آبیاری یا آبیاری تحت فشار است.

وی تصریح کرد: روش نوین آبیاری در چند سال اخیر مورد توجه مسئولان نظام قرار گرفته و اعتبارات خوبی برای این امر در نظر گرفته شده که امید است با اختصاص آن شاهد گسترش اجرای سامانه‌های آبیاری نوین باشیم.

تجهیز اراضی مستعد کشاورزی به سامانه‌های نوین آبیاری در برنامه 10 ساله

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه 8.7 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی کشور جزو اراضی آبی هستند، یادآور شد: از این میزان 5.5 میلیون هکتار پایاب چاه‌ها و قنوات هستند که باید به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شوند.

زارع ادامه داد: از 5.5 میلیون هکتار از اراضی که باید به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شوند یک‌میلیون و 450 هزار هکتار یعنی 16 درصد از اراضی کشاورزی کشور به سیستم‌های آبیاری نوین تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه در برنامه‌ای 10 ساله البته با حمایت مسئولان تمام اراضی مستعد به آبیاری تحت فشار تجهیز می‌شوند، یادآور شد: باید منابع آبی به نحو مطلوب مصرف و برای نسل آینده نیز حفظ شود.

3600 هکتار از اراضی کشاورزی خراسان جنوبی مجهز به سامانه‌های نوین آبیاری

مجری طرح سامانه‌های آبیاری نوین در کشور با بیان اینکه در خراسان جنوبی بیشتر از منابع آب زیرزمینی استفاده می‌شود و باید استفاده مناسبی از این منابع داشته باشیم، گفت: خوشبختانه در این استان در سال گذشته با استقبال بهره‌برداران بخش کشاورزی از سیستم‌های نوین آبیاری جهش خوبی به سمت آبیاری تحت فشار داشته‌ایم.

زارع با اشاره به اینکه طرح سامانه‌های آبیاری نوین از سال 69 تاکنون در کشور اجرا می‌شود، افزود: در خراسان جنوبی 3 هزار و 600 هکتار از اراضی کشاورزی به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده که از این میزان یک‌هزار و 700 هکتار مربوط به سال گذشته است.

وی ادامه داد: با توجه ویژه‌ای که دولت به خراسان جنوبی در تخصیص اعتبارات داشته به طوری که در سطح کشور حدود 20 درصد از اعتبارات در نظر گرفته شده برای سامانه‌های نوین آبیاری تخصیص یافته ولی برای خراسان جنوبی این میزان 30 درصد است که تا هفته آینده به حساب استان واریز می‌شود و کشاورزان و بهره‌برداران این بخش می‌توانند طرح‌های خود را به نتیجه برسانند.

اجرای طرح تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی با همکاری وزارت نیرو

مشاور وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: امید است در طول برنامه ششم توسعه با توجه به سرعتی که در ارتباط با استقبال از سامانه‌های نوین آبیاری در خراسان جنوبی شده بتوانیم 50 درصد اراضی کشاورزی را به سامانه‌های آبیاری نوین مجهز کنیم.

زارع با بیان اینکه در حال حاضر با توجه به تغییر اقلیم روش آبیاری قطره‌ای در اولویت نخست در رابطه با آبیاری تحت فشار قرار دارد، تصریح کرد: خراسان جنوبی در این راستا قدم‌های مثبتی را برداشته است.

وی به طرح تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی اشاره کرد و افزود: این طرح با همکاری وزارت نیرو انجام می‌شود که براساس این طرح میزان آبی که کنتور حجمی یا هوشمند ثبت می‌کند به همان میزان برای کشاورزان و بهره‌برداری برنامه‌ریزی می‌کنیم.

در نظر گرفته شدن 1217 میلیارد تومان برای اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در کشور

مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری در کشور با بیان اینکه در سال جاری در مجموع برای آبیاری نوین در سطح کشور اعتباری بالغ بر یک‌هزار و 217 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: با اختصاص 100 درصدی این اعتبار 180 هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور به آبیاری تحت فشار مجهز می‌شوند.

انتهای پیام/69027/ذ40/ض1002

با کلیک اینجا هم‌اکنون عضو شبکه «فارس خراسان جنوبی» در تلگرام شوید.  

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول