اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

محمدی مطرح کرد

راهی برای افزایش بودجه‌های قرآنی

مدیر اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور با اشاره به اینکه دستگاه‌های قرآنی باید نحوه هزینه‌کرد بودجه‌ها را به اطلاع عموم مردم برسانند، گفت: این اقدام موجب بهره‌گیری از نظرات کارشناسان و افزایش اعتبارات می‌شود.

راهی برای افزایش بودجه‌های قرآنی

به گزارش خبرگزاری فارس، «حسن محمدی» مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور با اشاره به انتشار گزارش هزینه‌کرد بودجه‌های دریافتی اتحادیه از محل بودجه مصوب شورای توسعه فرهنگ قرآنی در سال جاری، گفت: بر اساس یک اصل عقلی و شرعی مردم به عنوان مخاطبان اصلی مؤسسات مردم نهاد و به تبع آن اتحادیه باید در جریان سیاست‌گذاری‌ها و هزینه‌کرد بودجه‌ها قرار بگیرند تا به نوعی اعتماد متقابل میان مردم و مسئولان ایجاد و پررنگ‌تر شود.

وی با بیان اینکه مردم باید بدانند بودجه‌های قرآنی به نحو احسن و در فعالیت‌های محض قرآنی که اتفاقاً کارشناسی شده هم هست، هزینه می‌شود، افزود: امیدواریم این گزارش، به عنوان یک الگو در راستای شفاف‌سازی و میزان هزینه‌کرد بودجه برای سایر دستگاه‌ها باشد و نحوه هزینه‌کرد بودجه‌های تخصیص یافته به دستگاه‌ها به صورت کاملاً شفاف و واضح در معرض دید مخاطبان قرار گیرد.

محمدی با اشاره به اینکه شفا‌ف‌سازی در هزینه‌کرد بودجه‌ها سبب افزایش اعتماد و اعتبار میان مردم و مؤسسات می‌شود، گفت: انتشار این گزارش موجب بهره‌گیری از نظرات کارشناسان و منتقدان و همچنین افزایش بودجه‌های تخصیص‌یافته می‌شود؛ به عنوان مثال‌ها اگر کارشناسان انتقادی را به نحوه این نوع هزینه‌کرد وارد دانستند، در سال‌های آتی و در هزینه‌کرد اعتبارات سال‌های آینده ما این روند هزینه‌کرد و فرآیندهای مالی را اصلاح خواهیم کرد و پس از این می‌توانیم با طرح‌های کارشناسی‌تر بودجه فعالیت‌های بخش مردمی را توسعه بخشیم.

وی با بیان اینکه همه دستگاه‌های قرآنی و همچنین دستگاه‌های اجرایی کشور باید به این باور برسند که نباید در نظام اسلامی در حوزه هزینه کرد مورد مخفی داشته باشیم، خاطر نشان کرد: هر دستگاهی، هر مبلغی را دریافت و هر میزان از آن را که هزینه‌کرد، باید به اطلاع عموم مردم برساند.

محمدی در ادامه با اشاره به جزئیات این گزارش عنوان کرد: ما در دو حوزه آموزش عمومی قرآن کریم و حوزه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم مبالغی را از شورای توسعه فرهنگ قرآنی دریافت کردیم. در حوزه آموزش عمومی بالغ بر یک میلیارد و 300 میلیون تومان و در حوزه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی نیز حدود 700 میلیون تومان و جمعاً حدود 2 میلیارد تومان بودجه دریافت کردیم، اما حدود 2 میلیارد و 300 میلیون تومان هزینه کرده‌ایم، که تقریباً 150 میلیون تومان هم از سود اعتبارات سال‌های گذشته به این مبلغ تزریق کردیم و توانستیم طرح‌های مصوب شورا را انجام دهیم.

مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور با ذکر دو نکته در خصوص این گزارش، تصریح کرد: این مبالغ دریافتی و هزینه کردها، همه مصوبه شورای توسعه فرهنگ قرآنی بوده و ما نمی‌توانستیم از این مصوبات عدول کنیم، به عبارت دیگر در حوزه آموزش عمومی قرآن کریم حتی سرفصل‌هایی که باید اجرا می‌شد نیز تعیین شده بود که ما سعی کردیم طبق همین مصوبه عمل کنیم.

وی با بیان اینکه در توزیع این بودجه، تمام سعی اتحادیه بر این بود که همه موسسات قرآنی چه در حوزه حمایت‌های عمومی و چه در حوزه طرح‌های آموزشی از این بودجه‌ها استفاده کنند، گفت: به عنوان مثال، ما طرح رحله را با مدیریت موسسه قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) استهبان اجرا کردیم، اما مبالغ اجرایی دوره را به صورت مستقیم به حساب 32 مؤسسه عضو که مجری این طرح در سراسر کشور بودند، واریز کردیم.

گفتنی است، اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور با توجه به واریز بودجه سال 93 در اسفندماه سال گذشته، در ابتدای سالجاری اقدام به انتشار فراخوانی تحت عنوان فراخوان طرح‌های ملی فاخر قرآنی ویژه مؤسسات عضو خود کرد.

همچنین اتحادیه موظف بود در حوزه آموزش عمومی قرآن کریم، با تخصیص بودجه به فعالیت‌های آموزش مؤسسات، حمایت از مؤسسات جهت تجهیز به فضای آموزش متناسب و نیز برگزاری دوره‌های تربیت معلم قرآن کریم، مبالغی را پرداخت کند که این مهم با طراحی دوره‌هایی از جمله طرح تابستانه رحله (آموزش حفظ 4 جزء از قرآن کریم در 2 ماه)، طرح ملی اولواالالباب (تربیت مربی تدبر در قرآن کریم)، طرح ملی تقرب (آموزش غیرحضوری تدبر در قرآن کریم)، طرح ملی نهضت قرآن آموزی، طرح ملی پنجره‌ای به آسمان و همچنین برپایی طرح‌های حمایتی از برگزاری دوره‌های تربیت معلم در مناطق محروم، نسبت به پرداخت این مبالغ به مؤسسات اقدام کرد.

در حوزه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی نیز اتحادیه با طراحی دوره‌هایی از جمله نخستین جشنواره رسانه‌های مکتوب و دیجیتال قرآنی کشور،  تولید نرم‌افزارهای قرآنی، انتشار خبرنامه و حمایتی از نشریات اطلاع‌رسانی مؤسسات قرآنی، تولید برنامه‌های کاربردی در راستای شناسایی و معرفی بیش از پیش مؤسسات با ایجاد نرم‌افزار اطلس جامع مؤسسات، برپایی دوره مهارت افزایی مدیران مؤسسات قرآنی در استان‌های سراسر کشور اقدام به ارائه خدمات در حوزه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی به مؤسسات مردم‌نهاد و حمایت از آن‌ها در این حوزه کرد.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول