اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  فرهنگ عمومی

فارس گزارش می‌دهد

حکم اعدام شیخ نمر؛ امتحانی جدید برای دیپلماسی عمومی دولت/فرصتی برای مجمع تقریب در عرصه «دیپلماسی وحدت»

به نظر می‌رسد حکم اعدام شیخ نمر امتحانی برای جریان دیپلماسی عمومی و فرهنگی و وحدت اسلامی کشور چه در وزارت خارجه، چه در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و چه در مجمع تقریب مذاهب اسلامی است.

حکم اعدام شیخ نمر؛ امتحانی جدید برای دیپلماسی عمومی دولت/فرصتی برای مجمع تقریب در عرصه «دیپلماسی وحدت»

خبرگزاری فارس ـ سجاد اسلامیان: هفته پیش خبری در رسانه‌ها منتشر شد که در آن از نهایی شدن حکم اعدام دادگاه «شیخ نمر باقر النمر» از چهره‌های برجسته شیعه عربستان که از سه سال پیش در زندان به سر می‌برد، خبر داد؛ حکمی که منتظر تایید نهایی پادشاه عربستان سعودی است.

«شیخ نمر باقر النمر» که از سال 2010 و پس از حوادث مدینه منوره تحت تعقیب دستگاه‌های امنیتی سعودی بود دو سال پیش دستگیر شد و دادستانی این کشور خواستار اجرای «حد محاربه» و اعدام برای او شد.

اما پس از چند جلسه دادگاه برای این شخصیت شیعی در عربستان که مقبولیت گسترده‌ای در میان شیعیان این کشور دارد و احتمال اعدام وی بسیاری از سازمان‌های حقوقی و سازمان‌های دینی تلاش خود برای جلوگیری از صدور چنین حکمی را آغاز کردند تا اینکه اجرای حکم در تابستان 93 به تعویق افتاد اما هرگز به معنای لغو نبود.

اگر چه در سال گذشته اقدام آیات عظام و مراجع تقلید از جمله آیت‌الله سیستانی و آیت‌الله مکارم شیرازی موجبات تعلیق این حکم را ایجاد کرد اما در یک سال گذشته دستگاه‌های دیپلماسی عمومی و رسمی ایران بدون یک برنامه‌ریزی منسجم در این باره حرکت کردند.

بنابر این گزارش، در بیش از یک سال گذشته هیچ خبری از تلاش‌های دیپلماتیک برای جلوگیری قطعی و نهایی شدن این حکم صورت نگرفت و این حکم می‌تواند موج جدیدی از ناآرامی بین شیعه و سنی را ایجاد کند و در این بین تنها باید امیدوار بود تا واکنش‌ها به این اقدام به حدی گسترده شود که دولت عربستان را مجبور به تجدیدنظر در این باره کند.

به نظر می‌رسد جریان دیپلماسی عمومی و فرهنگی و وحدت اسلامی کشور چه در وزارت خارجه، چه در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و چه در مجمع تقریب مذاهب اسلامی، هنوز به چابکی لازم دست نیافته‌اند که بتوانند موجی جدی را علیه این حکم ایجاد کنند.

چه اینکه پیش از این این جریان دیپلماسی کشور در فاجعه منا و خبر حضور سلمان رشدی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت ناتوانی خود را در همراه کردن کشورهای اسلامی نشان دادند.

به گزارش فارس، البته پتانسیل‌های بسیاری در این عرصه وجود دارد و از هنرمندان ایرانی و خارجی گرفته تا رسانه‌های متعدد بین‌المللی تا بازوهای مجمع تقریب در این زمینه که در چند سال اخیر تاسیس شده از جمله « اتحادیه جهانی علمای مقاومت» و همچنین «کمیته مساعی حمیده» می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد و بهتر است فعلا منتظر باشیم تا شاید اتفاق خارق‌العاده‌ای در این عرصه رخ دهد!

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول