اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

کارشناس آمریکای لاتین در گفت‌و‌گو با فارس:

پیروزی حزب حاکم در انتخابات آرژانتین محتمل است/ عدم توجه دولت به پایتخت دومین دور انتخابات را رقم زد

کارشناس آمریکای لاتین با بیان اینکه کم توجهی دولت فعلی آرژانتین به پایتخت موجب کشانده شدن انتخابات به دور دوم شد، گفت: در صورت گرایش پرونیست‌ها به دولت و ایجاد وحدت در بین احزاب سوسیالیست احتمال برنده شدن «دنیل سیولی» از حزب حاکم محتمل است.

پیروزی حزب حاکم در انتخابات آرژانتین محتمل است/ عدم توجه دولت به پایتخت دومین دور انتخابات را رقم زد

به گزارش فارس، انتخابات ریاست جمهوری آرژانتین روز یکشنبه (سوم آبان) با رقابت تنگاتنگ حزب حاکم و اپوزیسیون به دور دوم کشیده شد، در این انتخابات  حزب حاکم در 17 استان پیروز این انتخابات شد، اما در پایتخت اپوزیسیون توانست کاندیدای کرشنریسم را شکست دهد.

دفتر ریاست جمهوری آرژانتین در این راستا اعلام کرد که دور دوم رقابت انتخاباتی بین دو کاندیدای اصلی این انتخابات، «سیولی» و «ماکری» در تاریخ 22 نوامبر سال جاری (1 آذر 94) برگزار خواهد شد.

ریتم تغییرات انتخاباتی در آمریکای لاتین به نفع آمریکا نبوده است

«مهرداد رشیدیان» کارشناس آمریکای لاتین در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه آمریکای لاتین خبرگزاری فارس به تحلیل انتخابات ریاست جمهوری آرژانتین پرداخت.

رشیدیان با اشاره به روند انتخابات دو دهه گذشته کشورهای حوزه آمریکای لاتین به خصوص کشورهای همسو در تقابل با هژمونی آمریکا گفت که ریتم تغییرات در این مدت به نفع آمریکا نبوده است.

وی افزود: آمریکایی‌ها در چند کشور این حوزه از جمله هندوراس و پاراگوئه با راه‌اندازی کودتا توانسته‌اند به اهداف خود دست یابند، ولی در کشورهایی همچون ونزوئلا، اکوادور، بولیوی و برزیل نتوانستند به نتیجه برسند و به طور مستمر سعی در اخلال و کند کردن روند استقلال این کشورها را دارند.

اهمیت جهانی و منطقه‌ای انتخابات آرژانتین

این کارشناس آمریکای لاتین انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی آرژانتین را مورد اشاره قرار داد و افزود که مجموعه‌ای از تلفیق چند انتخابات در آرژانتین با مدیریت خوب دولت «کریستینا فرناندز» رئیس جمهور فعلی این کشور برگزار شد و می‌توان با بررسی تحولات خارجی و داخلی این رویداد و تاثیر آن در منطقه آمریکای لاتین، جهان و به خصوص بر جمهوری اسلامی ایران به طور مختصر پرداخت.

وی با اشاره به اینکه آرژانتین جزو یکی از کشورهای بزرگ و تاثیرگذار در آمریکای لاتین است، گفت که در ابعاد منطقه‌ای تغییر در قوه مجریه (رئیس جمهور) می‌تواند روند پیمانهای منطقه‌ای مستقل مانند مرکوسور، اوناسور و سلاک را تحت تاثیر قرار دهد و همچنین در سطح قاره نیز تعیین کننده خواهد بود.

این کارشناس آمریکای لاتین در ادامه به بررسی ابعاد جهانی این تغییر و تحولات پرداخت و اظهار داشت: در سطح جهانی با روند تعاملات اقتصادی مانند اتحادیه اروپا و کشورهای عضو مرکوسور که آرژانتین جزو اعضای اصلی این پیمان می‌باشد تغییر جریان قدرت می‌تواند روند حرکت این پیمان را تحت تاثیر قرار دهد و باعث کندی یا حتی توقف آن شود و در زمینه سیاسی و اقتصادی نیز شاهد تغییراتی خواهیم بود.

وی یادآور شد که در بعد داخلی نیز روند رو به رشدی در دوران ریاست جمهوری کرشنرها در 16 سال گذشته پیش آمده و آنها توانسته‌اند بحرانهای متاثر از بانک جهانی را کنترل کرده و پشت سر بگذارند و ثبات نسبی در جامعه ایجاد کنند؛ از سوی دیگر با ایجاد پیمانهای منطقه به منظور نجات از تسلط استکبار جهانی(ایالات متحده آمریکا) یکی از پرچمداران خروج از وابستگی به آمریکا بودند و در تقابل آمریکا در سال گذشته سعی در ایجاد اختلال اقتصادی با پروژه صندوق کرکس بوده‌اند.

وی با بیان اینکه روابط آرژانتین و ایران در دو دهه گذشته تحت تاثیر سناریوی انفجار سفارت رژیم اشغالگر صهیونیستی (سال 1992) و حادثه آمیا (سال 1994) بوده است، اظهار داشت: با نفوذی که صهیونیست‌ها در این کشور به خصوص قوه قضائیه دارند طی این مدت سعی در ایجاد شکاف و تقلیل روابط دو کشور داشته و دارند و از طرفی با واسطه‌گری شرکتهای چند ملیتی صهیونیستی بیشترین منافع مالی و سیاسی را از دو کشور برده‌اند.

وی ادامه داد: دولت فرناندز در سالهای اخیر سعی در حل و فصل اختلافات ایجاد شده با ایران داشت که با لابی‌ آمریکایی‌ها به واسطه فشار صهیونیست‌ها و ایجاد سناریوی جدید اتهام به فرناندز در پرونده آمیا و سپس با قتل دادستان این پرونده سعی در سقوط دولت را داشتند که با سیاستهای منطقی، مستقل و رو به جلو و شجاعانه خانم فرناندز توانست این موج مهار شود.

رشیدیان یکی از دلایل کشانده شدن این انتخابات به دور دوم را عدم توفیق دولت در پایتخت این کشور دانست و اظهار داشت: دولت در چند سال گذشته تمرکز اقدامات خود را در رسیدگی به ایالتهای محروم به خصوص بومیان کرده و توانسته سطح رفاه ایالتهای دیگر را با ایالت بوینوس آیرس نزدیک کند.

به گفته این کارشناس آمریکای لاتین در دور بعدی در صورت پیوستن احزاب نزدیک به گرایشات دولت مانند پرونیست‌ها و ایجاد وحدت در بین احزاب سوسیالیست احتمال برنده شدن «دنیل سیولی» از حزب حاکم «جبهه برای پیروزی» محتمل است.

وی در ادامه توضیح داد که در صورت پیروزی سیولی، استمرار استقلال آرژانتین و تقویت اتحادیه‌های منطقه‌ای تسهیل شده و امید به تلاش در عادی سازی روابط با جمهوری اسلامی ایران نیز بیشتر خواهد بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول