اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

معاون وزیر امنیت قرقیزستان خبر داد

پایان اختلافات مرزی 20 ساله با تاجیکستان؛ تنش‌های مرزی از بین می‌رود

معاون ‌وزیر امنیت قرقیزستان گفت: با توافقات حاصل شده بین مقامات تاجیکستان و قرقیزستان در آینده نزدیک تنش‌های مرزی بین 2 کشور از بین خواهد رفت.

پایان اختلافات مرزی 20 ساله با تاجیکستان؛ تنش‌های مرزی از بین می‌رود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشککبه نقل از«آکی‌پرس»،  «عبدالرحمن ماماتالیف» معاون ‌وزیر امنیت و اجرای قانون در امور مرزی قرقیزستان در خصوص تعیین حدود مرزهای این کشور با تاجیکستان گفت: طبق توافقات 2 کشور در چند روز آینده اولین تبادل زمین صورت خواهد گرفت.

وی افزود: تمام تلاش مقامات 2 کشور در جهت از بین رفتن تنش‌های مرزی بین ساکنین این مناطق می‌باشد.

ماماتالیف ادامه داد: این مسئله برای اولین بار در تاریخ استقلال 2 کشور مورد بررسی قرار گرفته و قرار است در این مبادلات دوجانبه 12 هکتار از اراضی منطقه «کاک-تاش»تاجیکستان به قرقیزستان واگذار شود.

رؤسای جمهوری قرقیزستان و تاجیکستان در جلسات متعدد به این نتیجه رسیدند که بدون توجه به نقشه‌های سال‌های اول استقلال کشورهای شوروی سابق، همکاری‌ آنها براساس 4 موافقت‌نامه تائید شده از سوی 2 کشور انجام شود.

تفاهم‌نامه‌ها بر اساس قوانین موجود در اسناد کشورهای مستقل مشترک المنافع، اظهارنامه «آلماتی»، شرایط تایید شده که در سال 1994 در مصونیت مرزهای دولتی تهیه شده و توافقی که در سال 1996 میان قرقیزستان و تاجیکستان امضا شده است، توسط طرفین مورد پذیرش قرار گرفته است.

ماماتالیف در ادامه گفت: همچنین در توافقات تصریح شد که طرف تاجیکستان تا پنجم نوامبر(آبان) فرصت دارد تا پیشنهادات ارائه شده توسط بیشکک را قبول یا رد کند.

معاون وزیر امنیت و اجرای قانون قرقیزستان گفت:  ما برنامه‌های خاصی برای برقراری امنیت در مرزها در دستور کار خود قرار دادیم تا در مدت 2 سال مشکلات مرزی 2 کشور حل شود.

اختلافات مرزی بین جمهوری‌های آسیای مرکزی از زمان استقلال این کشورها از سال 1991 آغاز شده و تاکنون پس از 23 همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول