اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

لزوم ایمن‌سازی اقتصاد در برابر تغییرات اقلیمی / دستورالعملی برای مقابله با ال‌نینو

صحبتی که اخیراً مورد بحث بسیار قرار گرفته افزایش میزان بارش‌ها در کشور در اثر وقوع پدیده ال‌نینو در پاییز سال جاری است اما تغییرات بارشی ال‌نینو در اصفهان رخ نداده و بارش اصفهان به‌صورت نرمال باقی خواهد ماند.

لزوم ایمن‌سازی اقتصاد در برابر تغییرات اقلیمی / دستورالعملی برای مقابله با ال‌نینو

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، تغییرات اقلیمی در همه کشورهای دنیا فارغ از کشاورزی، صنعت یا خدمات‌محور بودن اثر مستقیمی بر اقتصاد داشته و دولت‌ها را مجبور به اتخاذ سیاست‌های جدید و تغییر استراتژی کرده است. تغییرات اقلیمی طیف گسترده‌ای را در برمی‌گیرد که تغییرات دمایی، میزان بارندگی، شدت بادها، سیکل‌های بارش و طول فصل‌ها از جمله تغییرات همراه آن است که هر کدام از این موارد می‌تواند فجایع اقتصادی با خود به بار آورد.

اثرگذاری مستقیم به کیفیت کشاورزی، امنیت غذایی، حیات صنایع و جابجا کردن خیل عظیم جمعیت از روستا به شهرها از جمله اثرات مهم اقتصادی این پدیده در کوتاه‌مدت خواهد بود. در هفته گذشته انتشار نامه‌ای در مورد تغییرات اقلیمی و بروز پدیده ال‌نینو در کشور و خصوصاً مرکز آن دوباره مباحث تغییرات اقلیمی را به صدر اخبار آورد و اظهارنظرهای متفاوتی به همراه خود داشت، اصفهان نیز به دلیل حضور در مرکزیت کشور، مسئله زاینده‌رود، امنیت غذایی، اهمیت آب در صنایع و اشتغال بالای کشاورزان‌ همیشه درگیر این مسئله بوده و بررسی اثر تغییرات اقلیمی در اقتصاد آن را ضروری می‌سازد.

تغییرات اقلیمی پیش رو

روند کلی تغییرات آب و هوایی در جهان گرم شدن سالانه آن به دلیل انتشار گازهای گلخانه‌ای و بالا آمدن سطح آب‌های آزاد را تأیید کرده، اخیراً در پژوهشی که توسط اداره هواشناسی انگلستان صورت گرفته، وقوع این تغییرات این بار با شیب بیشتری پیش‌بینی ‌شده‌اند.

پژوهش مذکور نشان داده که یک پدیده ال‌نینو عظیم در اقیانوس آرام در حال شکل گرفتن است که انتظار می‌رود دمای هوای کره زمین را به ‌طور کلی بالا ببرد. اما سازمان هواشناسی انگلیس در عین ‌حال می‌گوید در حالی‌ که دنیا گرم‌تر می‌شود، تابستان‌های اروپا ممکن است خنک‌تر شود.

ال‌نینو چیست و در اصفهان چه خواهد کرد؟

رویداد ال‌نینو نوسان جنوبی یکی از مهم‌ترین و شاخص‌ترین رویدادهایی است که منجر به ظهور ناهنجاری‌های بزرگ آب و هوایی در بسیاری از نقاط جهان می‌شود. بر همین اساس رئیس مرکز خشک‌سالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی، از پیش‌بینی افزایش دمای حدود نیم تا یک درجه بیشتر از معمول برای مناطق گسترده‌ای از کشور طی سه ماه آینده خبر داد.

شاهرخ فاتح در این باره اظهار داشت: در این مدت استان‌های اردبیل، گیلان، بخش‌هایی از آذربایجان غربی، زنجان و آذربایجان شرقی، گلستان، کرمانشاه، ایلام و خوزستان حدود یک تا دو درجه گرم‌تر از نرمال بوده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: در تابستان 94 سایر مناطق کشور دمایی نرمال داشته و بخش‌هایی از استان‌های یزد، اصفهان، فارس و کرمان حدود نیم تا یک و نیم درجه از شرایط طبیعی خنک‌تر بوده‌اند.

اما صحبتی که اخیراً مورد بحث بسیار قرار گرفته افزایش میزان بارش‌ها در کشور در اثر وقوع این پدیده در پاییز سال جاری است که بنا بر گفته رئیس مرکز خشک‌سالی و مدیریت بحران هواشناسی کشور این افزایش بارش‌ها تنها در 8 استان و آن‌ هم استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی و همچنین بخش‌هایی از شمال و شمال شرق کشور شامل مازندران، گلستان، خراسان‌شمالی، شمال خراسان رضوی، شمال سمنان به‌علاوه مناطقی از کرمان حدود 10 تا 20 درصد بارش بیشتری از بارش میانگین دریافت خواهند کرد. به این معنی که تغییرات بارشی ال‌نینو در اصفهان رخ نداده و بارش اصفهان به‌صورت نرمال باقی خواهد ماند.

لزوم توجه به تغییرات اقلیمی در برنامه‌ریزی اقتصادی استان

تغییرات اقلیمی استان اصفهان بر اساس گزارش‌های هواشناسی بین‌الملل به سمت تشدید گرما و باقی ماندن بارش‌ها در همین سطح باقی‌مانده و بنابراین کشاورزی استان نیازمند بازنگری جدی در روش‌های آبیاری و تغییر الگوی کشت است.

برخی محصولات کشت ‌شده در استان به‌طور کامل از توجیه اقتصادی و توجیه کشت با قیمت واقعی آب خارج هستند و بنابراین حرکت به روش‌های نوین آبیاری، تغییر فصول کشت برخی محصولات، روش‌های نوین کشت و روش‌های نوین آبیاری الزامی و حیاتی است و به‌طور اخص، اخبار منتشر شده در مورد پدیده ال‌نینو و افزایش بارندگی در کشور نباید در مورد اصفهان مطرح گردد و موجب غفلت از سیاست‌های کنترل مصرف آب شود.

انتهای پیام/63062/صا30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول