اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

جامعه در حوزه روخوانی‌و‌روانخوانی قرآن دچار فقر است/ ضرورت ایجاد علاقه به قرآن در بچه‌ها

قاری بین‌المللی قرآن کریم با اشاره به فقر جامعه در حوزه روخوانی و روانخوانی قرآن کریم گفت: کمبود معلم متخصص، ایجاد نکردن علاقه به قرآن در بین بچه‌ها و عدم مشاوره درست به خانوده‌ها باعث به وجود آمدن این مشکل در جامعه شده است.

جامعه در حوزه روخوانی‌و‌روانخوانی قرآن دچار فقر است/ ضرورت ایجاد علاقه به قرآن در بچه‌ها

به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس کم‌سوادی قرآنی در جامعه یکی از موانعی است که در راه افزایش انس عمومی جامعه با قرآن کریم قرار گرفته است، از رو طی گفت‌وگو با برخی اساتید قرآن به بررسی این مانع پرداخته‌ایم که در ادامه گفت‌وگوی فارس با رحیم خاکی قاری بین‌المللی قرآن کریم تقدیم می‌شود.

جامعه در حوزه روخوانی و روانخوانی قرآن دچار فقر است

رحیم خاکی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به سواد پایین جامعه در حوزه روخوانی و روانخوانی قرآن گفت: با وجود اقدامات مؤسسات و نهاد‌های دولتی و غیر دولتی در حوزه آموزش روخوانی و روانخوانی اما متأسفانه هنوز جامعه در این حوزه دچار فقر است و حتی اگر با فرض محال در سال یک میلیون نفر مورد آموزش روخوانی قرآن قرار گیرند باید توجه کرد که چند سال طول می‌کشد تا این خلأ پر شود. البته متأسفانه یک آمار دقیق و جامعی از سطح سواد قرآنی مردم وجود ندارد تا بر اساس آن برنامه‌ریزی انجام شود و من بر اساس حدود 30 سال تجربه در حوزه آموزش این موضوع را بیان می‌کنم.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا بخش عمده‌ای از دانش‌آموزان پس از حدود 8 سال آموزش در زمینه قرآن کریم بعد از اخذ دیپلم هنوز در روخوانی و روان‌خوانی مشکل دارند؟ گفت: در این زمینه، هم سیستم آموزشی و هم خانواده‌ها عملکرد درستی نداشته‌اند به همین دلیل اکنون وضعیت این‌گونه است.

مدارس با کمبود معلم متخصص روبرو هستند

این قاری بین‌المللی کمبود معلم متخصص قرآن در مدارس را یکی از مشکلات اساسی در راه آموزش به بچه‌ها دانست و گفت: متأسفانه مدارس ما به شدت با کمبود معلم متخصص در زمینه قرآن کریم موجه هستند و این موضوع یکی از مشکلات بزرگ در این راه است، البته من زحمات معلمان زحمتکش در این زمینه را نفی نمی‌کنم اما عدد این عزیزان بسیار کم است و ای کاش در کشور ما به‌گونه‌ای برنامه ریزی شده بود که افرادی که طی سال‌های پس از انقلاب تحت آموزش قرار گرفته‌اند دچار مشکل نبودند و امروز بی‌سوادی قرآنی وجود نداشت.

باید در کنار تولید محتوا، در بچه‌ها انگیزه و علاقه ایجاد کرد

خاکی ایجاد علاقه و انگیزه در بین بچه‌ها را هم یکی از موضوعات مهم در زمینه تسهیل آموزش قرآن به بچه‌ها دانست و گفت: متأسفانه بچه‌ها در یاد‌گیری قرآن با استرس و فشار زیادی روبرو هستند، زیرا یاد‌گیری قوائد روخوانی و روانخوانی بسیار سخت است، باید مسئولان علت این موضوع را پیدا کنند که چرا برخی از بچه‌ها بسیار علاقه‌مند هستند و به آسانی یاد‌ می‌گیرند و حتی قرآن را حفظ می‌کنند و برخی نکات اولیه را هم یاد‌ نمی‌گیرند؟ به نظر من علت اصلی این است که در این زمینه ایجاد علاقه‌ و انگیزه نشده و بچه‌ها آنگونه که به زنگ ورزش علاقه دارند به زنگ قرآن علاقه ندارد.

خانواده و سیستم آموزشی در قرآنی نشدن بچه‌ها مقصرند

وی عدم ایجاد علاقه به قرآن در دانش آموزان را هم از سوی خانواده و هم از جانب سیستم آموزشی دانست و گفت: باید خانواده‌ها و مسئولان در کنار تولید محتوا برنامه‌ریزی‌هایی هم برای علاقه‌مند کردن بچه‌ها به قرآن انجام دهند تا سختی یاد‌گیری برای دانش‌آموزان بسیار آسان شود.

خانواده‌ها به مشاوره درست نیاز دارند

این استاد قرآن کریم ارائه مشاوره درست به خانواده‌ها را هم یکی از راه‌های هدایت جوانان و نوجوان به سمت یاد‌گیری قرآن دانست و گفت: بسیاری از والدین حتی کسانی که خودشان در زمینه قرآن چندان قوی نیستند این دغدغه را دارند که فرزندشان در این راه گام بگذارد و با مشاوره خوب در زمینه استعداد بچه‌ها، نحوه آموزش، معرفی به مراکز، نحوه تشویق و ایجاد انگیزه می‌توان آنها را به خوبی هدایت کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول