اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش درچنین روزی

قتل بی رحمانه وزیر توسط دیکتاتور

گفته می شود صدام که از ریاض ابراهیم وزیر بهداشت خود می‌خواهد جلو بیاید و دهانش را باز کند و داخل دهانش شلیک می‌کند و او را در مقابل اعضای هیئت دولت می کشد !

قتل بی رحمانه وزیر توسط دیکتاتور

رخدادهای 25 مهر 1361

چکیده

  • آیت الله هاشمی رفسنجانی طی سخنانی در جلسه علنی امروز مجلس از توطئه مشترک صدام و منافقین برای ترور شهید آیت الله اشرفی اصفهانی امام جمعه کرمانشاه پرده برداشت .

 

  • رجایی خراسانی نماینده دائم ایران در سازمان ملل :هرگونه تغییری که بر اساس تهاجم عراق در منطقه به وجود آمده باید به حالت قبل از جنگ برگردد.

 

  • اجساد دکتر ریاض ابراهیم وزیر بهداری عراق و عضو شورای رهبری حزب بعث و عده دیگری از مسئولان بعثی که این هفته به دستورصدام  اعدام شده اند به خانواده هایشان تحویل داده شد .

دیوان عالی سابق کشور منحل اعلام شد

آیت الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی رئیس دیوان عالی کشور طی مراسمی دیوان عالی سابق کشور را منحل شده اعلام کرد . وی در جلسه معارفه روسای جدید شعب دیوان عالی کشور اعلام کرد : دیوان عالی کشور سابق منحل شد و بلافاصله بر اساس قانون تصویب شده از سوی مجلس شورای اسلامی ، دیوان عالی کشور جدید کار خود را آغاز کرد .

وی همچنین گفت : ضمنا حدود 28 هزار پرونده در دیوان عالی کشور موجود است که توسط روسای جدید شعب دیوان عالی کشور رسیدگی خواهد شد . (1)

افشاگری آیت الله هاشمی : صدام و منافقین در توطئه ترور شهید اشرفی اصفهانی نقش داشتند

آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در جلسه علنی امروز مجلس از توطئه مشترک صدام و منافقین برای ترور شهید آیت الله اشرفی اصفهانی امام جمعه کرمانشاه پرده برداشت .

وی گفت : اولا ضد انقلاب و آن ها که با مکتب حیات بخش اسلام آشنا نیستند بدانند که برای اشخاصی همچون آیت الله اشرفی اصفهانی که این سرنوشت مطلوب ترین و محبوب ترین سرنوشتی است که ممکن است برای یک انسان پیش بیاید . انسانی که بیش از هفتاد سال از عمرش را با تحصیل علم و اخلاق و تعلیم مردم و خدمت به مردم و مبارزه و مجاهده در مقابل ستم سر کرده باشد در سن 83 سالگی در محراب عبادت در مقابل چشم ده ها هزار مردم پیکرش قطعه قطعه شود و به لقاء خداوند برود این عاقبت محمودی است که نصیب هر کسی نمی شود و این منافقان به جای این که ضربه بزنند انسان را از لحاظ شخصی اش به معشوقش می رسانند .

وی ادامه داد : از لحاظ اثر اجتماعی اگر که خیال می کنند با گرفتن فردی مانند آیت الله اشرفی ضربه به جامعه می زنند بی شک اشتباه فاحشی می کنند و تجربه گذشته این مطلب را ثابت کرده است ، تار تار موهای سپید و نورانی این پیرمرد و عالم متقی و روحانی که در راه خدا و در خدمت مردم سپید شده می تواند ریشه های سرطانی و عنکبوتی این گونه حرکت های ضد انسانی در دنیا را بسوزاند .

وی افزود : این پیرمرد 83 ساله چند روز قبل از شروع عملیات مسلم ابن عقیل با قرائت دعای توسل با آن حال مخصوص خودشان روحیه ای به رزمندگان ما دادند که شاید یکی از عوامل حقد و کینه این ناجوانمردها انتقام گیری بود . نکته قابل توجهی که داریم این است که منافقین به محض انجام این عمل به همراه صدام عملیات مشترکی را آغاز کردند . صدام بلافاصله موج هواپیماهای جنگنده را به مرزهای غربی فرستاد و به دلیل همین عمل به اطلاع قبلی صدام از این حادثه باید مطمئن باشیم و منافقین بلافاصله در پاریس اعلام کردند و مسئولیت این جنایت را به عهده گرفتند .

هشدار شدید هاشمی به دولت و ملت فرانسه ؛ شما شریک جرم تروریست ها هستید 

سپس هاشمی رفسنجانی ضمن هشداری اول به مردم فرانسه و دوم حزب سوسیالیست فرانسه و سوم به شخص میتران افزود : امیدوارم مردم فرانسه توجه کنند ، آن ها شاهد بودند که به طور رسمی در کشورشان اعلام شد که گروهی که رهبرشان تحت حمایت پلیس فرانسه در رفاه و امنیت زندگی می کند و دفتر رسمی در پاریس دارد ، مسئولیت این جنایت را به عهده گرفتند . مردم فرانسه چه می اندیشند ؟ خیال می کنند رزمندگان غیور ما این جنایت را فراموش می کنند ؟ ما امروز شما را شریک جرم و جنایت تروریست های ضد انقلاب می دانیم و شما ثابت کرده اید که مخالفت شما با تروریسم دروغ است . شما امروز مروج تروریسم و مروج هرج و مرج هستید . (2)

پاسخ نماینده ایران در سازمان ملل به ادعاهای وزیر خارجه عراق

رجایی خراسانی نماینده دائم ایران در سازمان ملل طی نطقی به ادعاهای وزیر خارجه رژیم بعث عراق پاسخ داد. وی گفت : هرگونه تغییری که بر اساس تهاجم عراق در منطقه به وجود آمده باید به حالت قبل از جنگ برگردد ، یعنی باید تمام خسارت های ما جبران شود ، تمام عراقی های رانده شده به سر منزل خود برگردند و تمام اراضی اشغالی ما نیز عینا به حالت قبل از جنگ بازگردد.

سعدون حمادی وزیر خارجه عراق اخیرا اعلام کرده است : عراق به درخواست کنفرانس اسلامی پاسخ مثبت داد و ضمن عقب نشینی یک طرفه آمادگی کامل خود را برای قبول آتش بس و حل اختلافات از طریق مذاکره مسالمت آمیز اعلام کرده ولی ایران حاضر به همکاری نبوده و متوالیا  به عراق حمله می کند .

رجایی خراسانی در پاسخ گفت : عراق می گوید قصد تصرف اراضی ایران را ندارد خیلی خوشحالم که به این نتیجه رسیده اند تجربیات گذشته به عراقی ها آموخته است که نباید به رویای ادعای ارضی و قصد تصرف سرزمین های ما را داشته باشند چون می دانند که تصرف اراضی ایران کار خیلی خطرناکی است و اصلا به صلاح آنان نیست که غیر از این فکر کنند که الان اظهار داشتند .

وی ادامه داد : در مورد آتش بس درست می گویند ما هرگز حاضر نبودیم و نیستیم با دشمنی در خانه خودمان سر میز مذاکره بنشینیم . آتش بس را قبول نکردیم و از اول شرط کردیم که هرگونه مذاکره پس از عقب نشینی کامل از تمام اراضی ما است . اما عقب نشینی یک طرفه ای که فرمودند چیز تازه ای نیست ، عراق قریب دو سال است که عقب نشینی تاکتیکی و یک طرفه می کند ، ما اسم این کار را عقب نشینی نمی گذاریم کلمه مناسب دیگری را باید به کار ببرد که همه شما می دانید چیست ، اتفاقا همین تپه هایی که اخیرا آزاد کردیم ، به ادعای عراق قبلا از آن ها عقب نشینی شده است ، اما ملاحظه می فرمائید که چگونه دوباره مجبور شد عقب نشینی کند!(3)

اعدام وزیر بهداشتی که خواستار استفعای صدام شد !

صدام رئیس جمهور عراق وزیر بهداری این کشور را اعدام کرد . مخالفین رژیم عراق گزارش دادند : اعدام هایی که اخیرا توسط صدام انجام گرفته شامل 17 درجه دار ارتش در جبهه های جنگ مندلی است ، اعدام ها در نتیجه پیروزی های اخیر نیروهای ایران در این جبهه ها بوده است .

از سوی دیگر اجساد دکتر ریاض ابراهیم وزیر بهداری عراق و عضو شورای رهبری حزب بعث در منطقه بغداد و عده دیگری از مسئولان بعثی که این هفته اعدام شده اند به خانواده هایشان تحویل داده شد . (4)

گفته می شود ریاض ابرهیم خواستار استعفای صدام از ریاست جمهوری شده بود که این درخواست در جلسه هیئت دولت مطرح و صدام از شدت عصبانیت در همان جلسه وزیر بهداشت را در مقابل سایرین اعدام می کند.

پی نوشت:

1- اطلاعات ، 25 مهر 1361 ، صفحه 2

2- مشروح مذاکرات مجلس ، 25 مهر 1361

3- اطلاعات ، 25 مهر 1361 ، صفحه 8

4- اطلاعات ، 25 مهر 1361 ، صفحه 12 ، صلاح عمر العلی عضو ارشد حزب بعث و از اعضای شورای رهبری انقلاب پس از روی کار آمدن این حزب در عراق در خاطرات خود می گوید :  من از دهان کسانی که عضور شورای رهبری بودند شنیدم. همه‌ی داستان ریاض ابراهیم این بود که بین دو کشور [عراق و ایران] جنگ در جریان بود و کفه جنگ رفته رفته داشت به سمت ایران سنگین می‌شد و نظام عراق دستپاچه شده بود. فلذا صدام با هیئت وزیران جلسه گذاشت و گفت که وضعیت جنگ در حال حاضر خطرناک شده است و همانطور که می‌بینید دارد به نفع ایران می‌شود و ... . خلاصه از آنها خواسته بود در این باره بحث کنند و بگویند چه پیشنهاداتی دارند که بتوان جلوی شکست را گرفت. خصوصا که بسیاری از رسانه‌ها شروع کرده بودند به صحبت از استعفای صدام و ضرورت کناره‌گیری‌اش از قدرت.

وی ادامه می دهد : « ریاض ابراهیم (وزیر بهداشت) این پیشنهاد را مطرح می‌کند و می‌گوید: «جناب رئیس جمهور، اگر الان از حکومت کنار بروی (ولو به صورت موقت، و ولو به صورت تاکتیکی) این بحران حل خواهد شد. من پیشنهاد می‌کنم که با موافقت خودت به صورت موقت کنار بروی شاید بتوانیم این مسئله را پشت سر بگذاریم. شما رئیس حکومتی، خودت بررسی کن.» صدام هم با عصبانیت شدیدی با این پیشنهاد برخورد کرده و ریاض ابراهیم را می‌کشد.»  رک ماجرای قتل وزیر بهداشت عراق توسط شخص صدام خاطرات خواندنی از بعث و صدام ، مشرق ، 2 اردیبهشت 1394 ، گفته می شود صدام  که از ریاض ابراهیم می‌خواهد جلو بیاید و دهانش را باز کند و بعد به زبانش [داخل دهانش] شلیک می‌کند و او را در مقابل اعضای هیئت دولت می کشد !

پژوهشگر: ‌سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول