اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

شاهسونی در گفت‌وگو با فارس عنوان کرد

راهکارهای ارتقای فرهنگ حفظ قرآن/ لزوم تحول در برنامه‌های قرآنی رسانه ملی

مدیر مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) با اشاره به راهکارهای ارتقای فرهنگ حفظ قرآن، رسانه ملی را یکی از تأثیرگذارترین نهادها برای توسعه امور قرآنی دانست و گفت: برنامه‌های صداوسیما نمی‌تواند مردم را به فعالیت‌های قرآنی هدایت کند.

راهکارهای ارتقای فرهنگ حفظ قرآن/ لزوم تحول در برنامه‌های قرآنی رسانه ملی

حجت‌الاسلام «علیرضا شاهسونی» حافظ کل قرآن کریم در گفت‌‌وگو با خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس با اشاره به ویژگی‌های توسعه فرهنگ قرآنی، اظهار داشت: برای توسعه فرهنگ قرآنی باید به موارد مختلفی توجه کرد اما مهم‌ترین ویژگی آن تربیت نیروهای توانمند در این عرصه و داشتن محتوای آموزشی غنی است.

کیفیت محفوظات حافظان قرآن بررسی شود

وی با بیان اینکه اگر افراد توانمندی در عرصه‌های مختلف قرآنی تربیت کنند هر کدام هزاران فعال قرآنی تحویل جامعه خواهد داد، افزود: تعداد مربیان و فعالان قرآنی در هر مؤسسه می‌تواند یکی از شاخص‌های ارزیابی فعالیت‌های قرآنی باشد چرا که بیشتر فعالان قرآنی به ویژه حافظان کلام وحی در مؤسسات تربیت می‌شوند.

حجت‌الاسلام شاهسونی با اشاره به ویژگی‌های توسعه فرهنگ قرآنی در زمینه حفظ آیات الهی نیز گفت: برای اینکه ببینیم چقدر در زمینه حفظ موفق عمل کردیم باید تعداد حافظان قرآن را گردآوری و برای ارزیابی آن‌ها برنامه‌ریزی کنیم.

مدیر مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) به لزوم کیفیت مناسب حفظ قرآن کریم اشاره کرد و افزود: بسیاری از افراد پس از حفظ قرآن کریم به تثبیت و تمرین اهتمامی ندارند و همین امر موجب می‌شود آن‌ها محفوظات خود را از یاد ببرند بنابراین برای اینکه فعالیت‌های قرآنی در عرصه حفظ به درستی بررسی شود باید حافظان قرآن سالانه مورد ارزیابی قرار گیرند تا کیفیت حفظ آن‌ها مشخص شود.

توسعه کمی و کیفی برنامه‌های قرآنی را در دستور کار قرار دهیم

وی امکانات و تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی را یکی دیگر از شاخص‌های توسعه فرهنگ قرآنی عنوان کرد و گفت: با توجه به نیاز جامعه ما باید برای توسعه فرهنگ قرآنی تلاش کنیم اما چگونگی ارزیابی و شاخص‌بندی نیز اهمیت بسیاری دارد اما آنچه بیش از هر چیزی می‌تواند موجب رشد فعالیت‌های قرآنی شود وسعت دادن به برنامه‌ها و کیفی کردن امور قرآنی است.

حجت‌الاسلام شاهسونی با بیان اینکه صدا و سیما یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین نهادها برای توسعه فرهنگ قرآنی است، خاطر نشان کرد: متأسفانه برنامه‌های رسانه ملی در زمینه قرآن به ویژه حفظ آیات الهی برای عموم مردم نیست به طوری که حتی برنامه‌های شبکه و رادیو قرآن  جامعه هدف خاصی را شامل می‌شود یعنی برای افرادی که در زمینه قرآن فعالی دارند، برنامه‌سازی می‌کنند.

لزوم تحول در برنامه‌های قرآنی رسانه ملی

مدیر مؤسسه بیت الاحزان حضرت زهرا(س) با اشاره به اینکه برنامه‌هایی که هم‌اکنون از رسانه ملی پخش می‌شود نمی‌تواند عموم مردم را به فعالیت‌های قرآنی هدایت کند، گفت: باید تحولی در برنامه‌های صداوسیما ایجاد شود به طوری که اقبال مردم به برنامه‌های قرآنی همچون اقبال آن‌ها از برنامه‌ای همچون خندوانه باشد.

وی امتیازدهی به نخبگان قرآنی و حمایت از فعالان و جامعه قرآنی را از دیگر راهکارهای جذب افراد به امور قرآنی عنوان کرد و افزود: برای شاخص‌گذاری فعالیت‌های قرآنی باید اهمیت حرکت در مسیر قرآن را درک کرد و برای جامعه قرآنی ارزش قائل شد به طوری که نخبگان رشته های مختلف به عنوان قهرمانان کشور معرفی شوند و از آن‌ها حمایت‌ شود اما متأسفانه ما در این زمینه با کمبودها و ضعف‌های مختلفی مواجه هستیم و همین باعث حرکت کند فعالیت‌های قرانی در کشور شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول