اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

تبعات پیروزی‌ها در قلمون غربی و آرایش جدید گروه‌های مسلح در سوریه

پیروزی‌های ارتش سوریه در منطقه استراتژیک قلمون نقش مؤثری در تأمین امنیت دمشق داشته و چیدمان و آرایش گروه‌های مسلح بومی و شعبه‌های القاعده از ناحیه شمال غربی را بر هم زد.

تبعات پیروزی‌ها در قلمون غربی و آرایش جدید گروه‌های مسلح در سوریه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق، ارتش سوریه به همراه نیروهای حزب‌الله لبنان در بهار امسال اقدام به عملیات پاکسازی منطقه قلمون غربی نمود. این عملیات اهداف استراتژیکی و تاکتیکی داشته که مهمترین آنها عبارتند از :

1- پاکسازی منطقه قلمون غربی در سوریه و منطقه «جرود» در لبنان. این مناطق پس از پیروزی‌های ارتش سوریه و حزب‌الله در منطقه قلمون شرقی در سال گذشته به پناهگاه و قرارگاه گروه‌های تکفیری و تروریستی تبدیل شده بود.

به طور عمده اغلب مناطق سنگلاخی مرزهای لبنان و سوریه در دستان داعش و گروه جبهه النصره بوده و گروه‌های مسلح بومی اغلب از این دو گروه تبعیت می‌کردند.

2- آزادسازی شهرها و روستاهای همجوار مرزهای سوریه با لبنان همچون «زبدانی»، «وادی بردی»، «مضایا» و بخشی از «سرغایا» که از سوی تروریست‌ها مسلح مورد تهدید بوده است.

3- تأمین مرزهای بین‌المللی سوریه - لبنان و بازگرداندن امنیت به روستاها و شهرهای این منطقه، استحکام پاسداری از معابر و گذرگاه‌های مرزی بین دو کشور.

4- تخلیه امنیت جاده دمشق - بیروت و جاده دمشق - حمص

پیروزی‌های ارتش سوریه و متحدانش در این منطقه استراتژیک نقش مؤثری در تأمین امنیت و ثبات پایتخت سوریه داشته و از ناحیه شمال غربی در پی این تحولات چیدمان و آرایش حضور گروه‌های مسلح بومی و شعبه‌های القاعده، در هم ریخت و تلفات فراوانی متحمل گشت.

داعش و جبهه‌النصره 2 شاخه القاعده بیشترین زیان‌ها و ضربات متحمل شدند و سازمان «جیش‌الفتح در القلمون» که توسط جبهه‌النصره فرماندهی می‌شد، تا مرز فروپاشی کامل نزدیک شد.

نیروهای حرکه احرارالشام الاسلامیه که متحد جبهه‌النصره در اتاق عملیات مشترک در این منطقه آسیب زیادی دیدند، به ویژه در روند عملیات آزادسازی شهر «الزبدانی» که مشترکاً توسط ارتش سوریه و حزب‌الله انجام گرفته است.

با محاصره برخی از فرماندهان و عناصر مؤثر حرکة احرار‌الشام و جبهةالنصرة در برخی از محلات شهر الزبدانی در شمال غربی دمشق، «جیش‌ الفتح» در ادلب وادار به تشدید فشارها علیه اهالی روستاهای شیعه‌نشین «الفوعه» و «کفریا» که توسط تکفیرها در حال محاصره است، نمود.

در استان ادلب ائتلاف نظامی از گروه‌های تکفیری و سلفی جهادی همچون به جبهه‌النصره، حرکه احرارالشام، جندالاقصی و جیش‌المهاجرین و الانصار پس از کسب پیروزی‌ها در شمال سوریه، اقدام به ترویج این الگوی نظامی - تروریستی نمود.

جیش الفتح در ایت منطقه توانست در قلمون غربی و جنوب سوریه دو شعبه به نام‌های‌ «جیش‌الفتح در القلمون» و «جیش‌الفتح در جنوب سوریه» ایجاد کند ولی در حومه دمشق و منطقه غوطه شرقیه به دلیل اقتدار گروه جیش‌الاسلام به فرماندهی زهران علوش، این الگوی نظامی تکرار نشد.

سازمان اتاق عملیات «جیش‌الفتح در قلمون» پس از تحمل ضربات سنگین از ارتش سوریه و حزب‌الله طی سه ماه اخیر، دچار فروپاشی درونی شده و گروه‌های بومی این منطقه به دلایلی از این ائتلاف فاصله گرفته و به سازماندهی مجدد و مستقل پرداختند.

اخیراً در مورخه هشتم مهر 1394 یک شاخه از گروه‌های مسلح بومی در قالب یک مجمع نظامی به نام «سرایا اهل‌الشام» سازمان یافته و رسماً بیانیه‌ای به همین مناسبت صادر نمودند.

گروه‌هایی که در این تشکل جدید گرد آمده عبارتند از:

1- تجمع واعتصموا بحبل‌الله

2- لواء الغرباء

3- لواء رجال من‌القلمون

4- تجمع القلمون الغربی

5- کتائب شهداء القسطل

6- کتیبه درع القلمون

7- کتیبه شهداء النبک

8- کتیبه ابن تیمیه

رهبری این گروه جدید به عهده «ابو موفق الشامی» و «ابو حسن القلمونی» فرمانده نظامی آن می‌باشد.

جبهه‌النصره در روز بعد اعلام موجودیت این گروه، تشکیل «سرایا اهل‌الشام» تبریک گفته ولی نسبت به برخی از موارد بیانیه تأسیس این گروه خرده گرفت.

گر چه گروه تازه تأسیس به روشنی اعلام نموده که با «جبهه النصره» و «اتاق عملیات جیش‌الفتح در القلمون» همکاری و هماهنگی نظامی خواهد داشت ولی پایه‌ریزی این تشکل در این برهه زمانی نمودی روشن از تشتت و اختلاف جریان‌های مسلح و تروریستی در این منطقه است.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول