اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

در دیدار وزرای دفاع دو کشور صورت گرفت

توافق ونزوئلا و کلمبیا در حل بحران مرزی

رسانه ونزوئلایی «تله‌سور» گزارش داد که وزرای دفاع ونزوئلا و کلمبیا در ترمیم مکانیسم ارتباطی و حل بحران مرزی بین دو کشور به توافق رسیده‌اند.

توافق ونزوئلا و کلمبیا در حل بحران مرزی

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس در آمریکای لاتین به نقل از «تله‌سور»، «ولادیمیر پادرینو لوپز» وزیر دفاع ونزوئلا و «لوئیس کارلوس ویلگاس» همتای کلمبیایی وی روز گذشته در جلسه‌ای که در شهر «سانتا ماریا» (واقع در شمال کلمبیا) برگزار شد، دیدار کردند و در مورد مسائل مختلفی همچون مقابله با مجرمان فعال در مرز دو کشور و ترمیم روابط دیپلماتیکی به توافق رسیدند.

دو طرف ونزوئلایی و کلمبیایی در راستای مقابله با کارشکنی و اعمال مجرمانه قاچاقچیان، غارتگران و شبه نظامیان کلمبیایی در مرز دو کشور و بازسازی مکانیسم ارتباطی، به توافق رسیدند.  

«لوپز» نتایج حاصله از این جلسه را مثبت ارزیابی کرد و از دیدار با همتای کلمبیایی خود و تلاش هر دو کشور در راستای حل بحران مرزی کنونی و رفع اختلافات اخیر ونزوئلا و کلمبیا، ابراز رضایت کرد.

وزیر دفاع ونزوئلا نیز در این رابطه اذعان داشت که مسئله فعالیت شبه نظامیان کلمبیایی و قاچاقچیان موادمخدر در مرز دو کشور روابط دو کشور را برای مدتی تحت تاثیر قرار داد و اختلافاتی به وجود آمد اما خوشبختانه برای رفع اختلافات به توافق رسیده‌ایم.

وی افزود: موضوع امنیت و دفاع از حریم کشور در برابر نیروهای خارجی امری بسیار مهم برای «کاراکاس» (پایتخت ونزوئلا) و «بوگوتا» (پایتخت کلمبیا) محسوب می‌شود.

«لوپز» در این راستا تصریح کرد که نتیجه جلسه دیدار با وزیر کلمبیایی بسیار پربار بود و هر دو در امر بازسازی ارتباطات دو کشور، مقابله با جرائم سازمان یافته و قاچاق مواد مخدر در مرز دو کشور، به توافق کامل دست یافته‌اند.

دو طرف همچنین در تبادل اطلاعات محرمانه و همکاری سازمان امنیت و اطلاعات دو کشور به توافق رسیدند.

طبق گزارش‌های دریافتی مقامات نظامی و روسای پلیس دو کشور روز 8 اکتبر سال جاری(16 مهر) در ایالت مرزی «زولیا» با یکدیگر دیدار خواهند کرد تا مسائل مربوط به بحران مرزی و راه‌های پیش رو برای این بحران را مورد بررسی دقیق قرار دهند.

به گزارش فارس،«نیکلاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا 19 آگوست (28 مرداد) به «خوسه گرگوریو ویلما» فرماندار ایالت «تاچیرا» فرماندار ایالت مرزی ونزوئلا دستور داد تا مرز مشترک ونزوئلا و کلمبیا را به مدت 72 ساعت بسته و وضعیت هشدار در منطقه اعلام کند.

وی فردای همان روز یعنی 20 آگوست (29 مرداد) ضمن اعلام افزایش مدت بسته شدن مرز کشورش با کلمبیا تا زمان اطمینان از رفع خطر شبه‌نظامیان کلمبیایی، در شهرهای هم‌مرز با کلمبیا به مدت 60 روز وضعیت هشدار اعلام کرد.

نیروهای مستقر در مرز دو کشور پس از گشت‌زنی در 118 منطقه که معمولا برای فعالیت‌های قاچاق گروه‌های شبه‌نظامی کلمبیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، این مناطق را تخلیه کردند و در جریان عملیات موفق شدند تا 18 شبه‌نظامی کلمبیایی را دستگیر کنند.

رئیس جمهور ونزوئلا بر این عقیده است که «آلوارو اوریبه ولز» رئیس جمهور سابق کلمبیا با رهبری گروه‌های شبه نظامی و همکاری با اپوزیسیون علیه دولت ونزوئلا توطئه‌چینی می‌کند.

«مادورو» ضمن اشاره به کارشکنی‌های اپوزیسیون در ونزوئلا اعلام کرد که اپوزیسیون با همکاری نیروهای شبه نظامی کلمبیایی در کشور هرج‌و مرج ایجاد می‌کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول