اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  احزاب و تشکل ها

/بسته گزارشی روزانه فارس/

«آری، خیر»! بروز یک گویش جدید در میان برخی سیاسیون!/ هدف این ثناگویی‌ها از دولت چیست؟

«آری، خیر»! بروز یک گویش جدید در میان برخی سیاسیون! و ثناگویی گسترده از دولت یازدهم، مطالبی است که در بسته امروز گزارش تحلیلی به آنها پرداخته‌ایم.

«آری، خیر»! بروز یک گویش جدید در میان برخی سیاسیون!/ هدف این ثناگویی‌ها از دولت چیست؟

بسته گزارش تحلیلی روزانه فارس به تحلیل و بررسی برخی اخبار و مطالب کمتر دیده شده در لابه‌لای رسانه‌های کشور می‌پردازد. در این بسته گزارشی _ تحلیلی علاوه بر خوانش اخبار؛ سوابق و برخی تحلیل‌های موجود پیرامون این مطالب نیز آورده شده است.

***

«آری،خیر»! بروز یک گویش جدید در میان برخی سیاسیون!

چندی قبل بود که شهربانو امانی، از فعالان اصلاح‌طلب در مصاحبه‌ای پیرامون دستاوردهای توافق ویَنی دولت گفته بود: «مشکلات اقتصادی حل نشد ولی فشار از مردم ایران برداشته شد!»

به تازگی نیز یکی از نمایندگان مجلس در حمایت از دولت و توافق وین به ایرنا گفته است: بخشی از توقع به‌وجود آمده در جامعه برای کاهش یکباره قیمت‌ها و ارزان شدن کالاها ناشی از فعالیت‌های به دور از اخلاق مخالفان دولت با هدف ایجاد دلسردی در جامعه است.

ابراهیم نکو همچنین تصریح کرده است: «گرچه برداشته شدن تحریم‌ها در کاهش قیمت‌ها اثرگذار است اما این اثرگذاری به آن حدی نیست که برخی تصور کنند همه چیز ارزان خواهد شد»

این ادبیات خاص البته مسبوق به سابقه است.

زمانی، مسعود نیلی، مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور روحانی نیز در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرده بود:‌«موضوع خروج از رکود و رونق اقتصادی دو موضوع متفاوت از یکدیگر هستند»

رئیس‌جمهور روحانی هم نفر دیگری است که زمانی در یک مصاحبه تلویزیونی گفته بود:‌ «وقتی می گوییم از رکود عبور کردیم بدان معنا است که هنوز تا رسیدن به رونق مطلوب فاصله داریم»

 

*یقیناً کسانی بعنوان کارشناس در دولت محترم حضور دارند که می‌دانند نتیجه این طرز گویش و بیان در مواجهه با افکار عمومی، به هیچ وجه دارای معدل مثبت نخواهد بود.

فی‌الواقع اگرچه در علم اقتصاد، خروج از رکود ضرورتاً به معنی رونق و لغو تحریم اثباتاً به معنی ارزانی نیست اما در عین حال بدیهیست که این عبارات در سطح کلان همان معنای رونق و ارزانی را دارا هستند و لذا نمی‌شود یک جریان سیاسی مدت‌ها از ضرورت برداشته شدن تحریم‌ها و یا مثلاً چرخ زندگی مردم و چرخ سانتریفیوژها سخن بگوید اما هنگامیکه موعد دروی دستاوردها می‌رسد کافه را به‌هم بریزد و اینطور بگوید که قیمت‌ها ارزان می‌شوند ولی ارزان نمی‌شوند! و یا مثلاً اینطور از دولت محترم شنیده شود که از رکود عبور کرده‌ایم ولی فعلاً از رونق اقتصادی خبری نیست...

وانگهی، بخش سوگمندانه‌تر ماجرا نیز از آنجا آغاز می‌شود که برخی چهره‌های دولتی در مواجهه با افکار عمومی، بین تریبون و صحبت کارشناسی تمایز قائل می‌شوند و مثلاً با شعار «عبور از رکود» به میان مردم می‌روند اما هنگامیکه انتظار رونق و اشتغال و ارزانی ایجاد می‌شود به ناگاه در کرسی‌های کارشناسی نجوا می‌کنند که منظورمان رونق اقتصادی و ارزانی نبود!

بایستی ناصحانه بیان کرد که «ایجاد انتظار کاذب در افکار عمومی» دامان هر دولتی را خواهد گرفت و التجا به توضیحات بعد از شعار و یا به تعویق انداختن روز بازگشایی در باغ سبز توافق نهایی، هیچیک استمداد گر و کمک‌کننده به آن مسئولان اجرایی برای عبور از این منصه پاسخگویی نخواهند بود.

***

هدف این ثنا گویی‌ها از دولت چیست؟!

سید رضا صالحی امیری، رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی، اخیراً طی گفت‌وگویی که در خبرگزاری ایرنا منتشر شده، با تلاش برای مقایسه دولت قبلی و دولت فعلی اظهار کرده است:

ریل گذاری گذشته مبتنی بر تخریب، انگ‌زنی، انتقام جویی، ناکارآمدی، جنجال و مناقشه بود اما در دوره فعلی مبتنی بر اخلاق‌گرایی، اعتدال، عقلانیت، کارآمدی، درک منافع و مصالح ملی، تعامل و گفت‌وگو با دنیا، وحدت و انسجام ملی و دستیابی به قله های توسعه و پیشرفت بر اساس چشم انداز 1404 است.

در ادامه تعداد دیگری از تعاریف و مدایح وی در قبال دولت یازدهم را که در متن همین مصاحبه آمده‌اند، می‌خوانید:

_ این دولت به جای شعار و رفتارهای پوپولیستی به دنبال ایجاد ساز و کارهایی برای تامین منافع ملی با استفاده از خرد ملی و عقلانیت است.

_ این دولت به صورت جدی کلید حل مشکلات خود را در سرمایه‌های اجتماعی یعنی اعتماد، رضایت و مشارکت مردم تعریف کرد.

_ دولت از هرگونه مناقشه پرهیز می‌کند و در همه حوزه‌ها به دنبال ثبات است.

_ این دولت، دولت اخلاقی است به این معنا که اخلاق پایه مناسبات سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است.

*مشخص نیست فرجام این قبیل مدایح و ثنا گویی‌ها، سرنوشت دولت را با خود به کدامین سو ببرد؟!

مدایح عموماً غیر قابل اثبات و مبهمی که هدف آنها فعلاً نامکشوف است و البته وقوع آنها با سردی و کرختی مقامات دولت نیز مواجه است.

در این باره بایستی مدنظر داشت که تأکید تعالیم اسلامی و ایرانی ما و همچنین تأکیدات رهبر معظم انقلاب همواره بر کوبش تملق و چاپلوسی بوده است.

در همین راستا چندی قبل، محمدعلی نجفی، مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور در بخشی از مصاحبه خود با نشریه اندیشه پویا اظهار کرده بود:‌ فهم و تیزی و درکی که آقای روحانی نسبت به مسائل مختلف دارند خیلی جالب است. به نظرم در فهم مسائل تخصصی از همه رؤسای جمهور قبلی تواناتر هستند!

مجید انصاری، معاون پارلمانی رئیس دولت نیز به تازگی در گفت‌وگو با ویژه‌نامه روزنامه ایران گفته بود: (آقای روحانی) سخنوری مسلط و حرفه‌ای و شاید کم‌نظیر است و در قیاس با توان استدلال و منطق ایشان، بقیه اعضای دولت کم می‌آورند!

در ادامه به تعدادی دیگر از مدایحی که چهره‌های دولتی و اصلاح‌طلب در رثای دولت و در مقاطع مختلف بیان کرده‌اند، بدون ذکر نام اشاره می‌شود.

_ بنده از بسیاری از بزرگان دولت فعلی شنیده‌ام که می‌فرمودند...!

_ رییس‌جمهور در این مدت هر چه گفتند کاملاً مبنای قانونی داشته و از آنجایی که ایشان مامور اجرای قانون اساسی است، حرفشان به‌جا و متین است.

_ یکی از خصوصیات اخلاقی آقای روحانی ثبات قدم و استقامت در مسیر حرکت خود است.

_ ما در دولت آقای روحانی با عبور از دوران «تصلب فرهنگی» به مرحله عقلانیت و خردورزی در مساله فرهنگ رسیدیم.

_ دولتی مانند دولت حسن روحانی، به قهرمان واقعی عدالت‌ورزی و مهر گستری از طریق افزایش قدرت خرید کارگران یا احیای طب ملی تبدیل شده است.

_ امروز مقبولیت و محبوبیت اجتماعی روحانی بیش از گذشته است... هم سنجش‌های میدانی و هم تحلیل‌های اجتماعی این را نشان می‌دهد.

_ روحانی سه ویژگی ممتاز دارد. اول عقلانی بودن، دوم اخلاقی بودن و سوم نواندیش بودن ایشان است.

_ در صورت شکست روحانی مردم انقلاب! می‌کنند.

_ بخشی از آن ١٤میلیون که رأی ندادند؛ بعد از انتخابات و اخیراً در پی موضع‌گیری‌های روحانی می‌گویند ‌ای‌کاش ما هم رأی داده بودیم!

هنوز کسی نمی‌داند موضع رئیس‌جمهور روحانی نسبت به این مدایح چیست؟

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول