اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

کودکان ازبکستانی در جنگ سوریه؛از فرمانده 14 ساله تا جنگجوی 9 ساله

پس از آغاز جنگ سوریه تاکنون شهروندان آسیای مرکزی از جمله شهروندان ازبکستان در این کشور حضور داشتند که به اعتقاد آنها این جنگ برای آنها جهاد محسوب می‌شود.

کودکان ازبکستانی در جنگ سوریه؛از فرمانده 14 ساله تا جنگجوی 9 ساله

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند به نقل از سایت خبری «سنترآسیا.رو»، پس از آغاز جنگ سوریه تاکنون برخی اتباع تندرو و افراطی آسیای مرکزی از جمله شهروندان ازبکستان در جبهه جنگ سوریه و عراق حضور داشتند که به اعتقاد آنها این جنگ برای آنها جهاد محسوب می‌گردد.

به گفته منابع رسمی در حال حاضر 5 هزار شبه نظامی از کشورهای آسیای مرکزی در داعش و گروه‌های افراطی دیگر حضور دارند که از این تعداد نیز شماری از آنها کشته شده‌اند.

این افراد در گروه‌های افراطی مختلف از جمله، «حرکت اسلامی ازبکستان»، «جماعت امام بخاری»، «جبهة النصره» و .. حضور دارند و به اعتقاد خود در حال جهاد هستند.

به گفته سنترآسیا؛ یکی از شبه نظامیان ازبک «جبهة النصره» در پایگاه هوایی «تفتاناز» واقع در استان «ادلب» در شمال سوریه بدون افشای نام خود گفت: گروه «جماعت امام بخاری» در سال 2014 میلادی سوگند وفاداری با گروه افغانی «طالبان» خورده و به طور مداوم در کنار «جبهة النصره» که یکی از شاخه‌های القاعده می‌باشد، همکاری می‌کند.

این شبه‌نظامی ازبک در واکنش به خبر کشته شدن پسر «صلاح الدین ازبکی» رهبر «جماعت امام بخاری» اظهار داشت: من شاهد مرگ این کودک به اسم «عمر» بودم.

وی ادامه داد: «عمر» در جنگ و در کنار پدر خود بر ضد دولت سوریه در شهر حلب محلی که ستاد کل گروه‌های ازبکی واقع است، کشته شد.    

شبه نظامی ازبک افزود: عمر 14 ساله فرمانده یکی از گروه‌های ازبکی بود و به دلیل داشتن خوی جنگ جویی، وی را فرمانده خود انتخاب کرده بودیم.

وی افزود: «عمر» تنها شبه نظامی و کودک استخدام شده توسط گروه ازبکی نیست. ما شبه‌نظامیان 9، 10، 11، 12 و 14 ساله سلاح به دست داریم.

این شبه‌نظامی ازبک همچنین اظهار داشت: جماعت امام بخاری مانند «داعش» اقدام نمی‌کند. ما در سوریه مسلمانان را نمی‌کشیم، در حالی‌ که گروه تروریستی داعش در قلمرو تحت نظارت خود مسلمانان را می‌کشند.

به اعتقاد کارشناسان منطقه وجود عواملی مانند، فقر اقتصادی، گسترش وهابیت و سلفیت در جوامع آسیای مرکزی وهمچنین برخورد نامناسب  مقامات این کشورها باعث شده است تا شهورندان این کشورها به سمت گروهای افراطی گرایش پیدا کنند، که در آینده آنها برای حکومت این کشورها مشکل ساز خواهند بود.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول