اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

محمدعلی صفاریان

چرا آزارهای هر ساله رژیم سعودی در حج تمتع پایانی ندارد؟

ظاهرا آزار و اذیت‌های رژیم سعودی برای حجاج پایانی ندارد. هر سال به یک بهانه‌ای و امسال هم با غفلت و سودای کاخ‌های مجلل جان ده‌ها حاجی مظلوم را گرفتند.

چرا آزارهای هر ساله رژیم سعودی در حج تمتع پایانی ندارد؟

خبرگزاری فارس - گروه جامعه: 1.کشتار بی‌رحمانه حجاج ایرانی در سال 66،

2.تخریب دیوار هتل نیمه‌ ساخته شده روی سر زوار،

3.هُل دادن مردم توسط محافظین یک مقام بلند رتبه سعودی در رمی جمرات و مجروح و کشته شدن برخی از حجاج،

4.بارندگی شدید و عدم مدیریت بحران و گرفتاری زوار،

5.سوختن چادر حجاج در منا، ممانعت از تردد پزشکان حج و زیارت در مکه،

6.ممانعت از فعالیت فرهنگی ایران برای حجاج ایرانی و توهین به مقدسات شیعیان و ترویج وهابیت در میان زائران ایرانی،

7.زندانی‌کردن حجاجی که با وهابیان در زمینه اعتقادی به مباحثه می‌نشینند،

8.انگشت‌نگاری از زائران ایرانی و توهین به آنها،

9.جلوگیری از به همراه داشتن کتب ادعیه و ایجاد محدودیت در زیارت بقیع و حرمین شریفین،

10. استقرار نفربرهای زرهی در صحن مسجدالبنی و مسجدالحرام،

تنها چند نمونه از فشارها و بی‌تدبیری‌های دولت سعودی در موسم حج واجب است.

حجاج که به کشور عربستان سعودی سفر می‌کنند به نوعی توریست محسوب می‌شوند. طبق قوانین بین‌المللی وظیفه حفظ امنیت توریست بر عهده دولت و در مراحل بعدی به  وزارت امور خارجه، وزارت کشور، وزیر مجموعه‌های آن یعنی نیروی انتظامی در بخش پلیس گردشگری مربوط می‌شود.

حفظ امنیت جانی و مالی توریست، مطلبی که به نظر می‌رسد دولت سعودی از آن غافل است. تمام کشورهای دنیا می‌کوشند تا از توریست‌های خود به بهترین نحو پذیرایی کنند تا هم خاطره خوشی از آن کشور در ذهن توریست‌ها باقی بماند و هم‌ اینکه باعث تبلیغ و جذب سرمایه و درآمدزایی شوند ولی کشور عربستان سعودی دقیقا مخالف این سیاست حرکت می‌کند و شاهد آن ده نمونه بالا است.

متاسفانه سیاست‌های پادشاهی عربستان سعودی به مذاق هیچ کشوری خوش نمی‌آید و باعث کدر شدن روابط اغلب کشورها با او خواهد شد. به عنوان نمونه تخلف آن دو مامور خاطی فرودگاه جده و عدم جدیت در برخورد با آنها از سوی رژیم سعودی که موجب لغو اعزام عمره‌گذاران ایرانی به کشور عربستان شد.

صاحب‌نظران سیاسی معتقدند که دولت سعودی به طور میانگین در هر سال از فرصت حج تمتع استفاده می‌کنند و محدودیت‌ها و آزار و اذیت‌هایی را بر زائران بیت‌الله الحرام به خصوص شیعیان و زائران ایرانی تحمیل می‌کنند.

یکی دیگر از معضلاتی که هم اکنون در دو شهر مکه و مدینه وجود دارد ساخت و سازهای بی‌ حد و حصر است که فضای معنوی شهر مکه را به طور کامل تغییر داده است.

یکی از کارشناسان امور حج و زیارت از ساخت هتل 110 طبقه‌ای مشرف به خانه خدا خبر می‌دهد و می‌گوید: این هتل برای خاندان آل سعود ساخته شده است و در طبقه 110 آن پرندگان زینتی نگهداری می‌شوند.

او معتقد است اینگونه ساخت و سازها به شدت فضای معنوی بیت الله الحرام را تحت الشعاع قرار داده در صورتیکه می‌توان این برج‌های غول‌پیکر را در فاصله 5 یا 6 کیلومتری حرم امن الهی ساخت.

اگر به قوانین بین‌المللی سری بزنیم متوجه می‌شویم که ساخت و ساز در حریم یک آثار باستانی و حتی بلندتر از ارتفاع آن اثر ممنوع است. حال اگر خانه خدا را صرفنظر از قبله مسلمین و ارزش بالای معنوی یک آثار باستانی هم بدانیم ساخت و ساز در حریم آن ممنوع است.

از سویی در روایات متعدد آمده است که ساختن هر بنایی مرتفع‌تر از کعبه در حریم آن مکروه است. بنابراین ساخت و ساز چنین برج‌هایی در حریم کعبه نه توجیه قانونی دارد و نه توجیه شرعی.

کارشناسان متعددی بر این نظرند که دولت سعودی باید در ایام حج تمتع که جمعیتی میلیونی به خانه خدا سرازیر می‌شوند و در حریم امن الهی قرار می‌گیرند، ساخت و سازها را متوقف و امنیت جانی زائران را تامین کنند. مساله‌ای که متاسافنه مغفول می‌ماند.

ظاهرا غفلت‌های رژیم سعودی در صیانت از جان و مال زوار تمامی ندارد و هرسال به بهانه‌ای سعی در آزار حجاج دارند.

نکته قابل تامل این است که این ساخت و سازها حدود 2 سال است که شروع شده و بنابه گفته کارشناسان قرار است تا 10 سال دیگر ادامه داشته باشد. آیا تا 10 سال دیگر اثری از جو معنوی خانه خدا باقی می‌ماند؟ آیا حج ابراهیمی تحت الشعاع زیاده‌خواهی و بی‌تدبیری مسئولان سعودی قرار می‌گیرد؟

فاجعه‌ای که شب گذشته در حرم امن الهی به دلیل سهل‌انگاری رژیم سعودی رخ داد هیچ‌گاه از یاد حجاج نمی‌رود. فاجعه‌ای که عمق آن آنقدر زیاد است که امروز مرکز بیمارستانی عربستان از کشورها خواسته است تا نمایندگان خود را برای شناسایی افراد مجهول‌الهویه اعزام کنند.

یک فاجعه چگونه باید باشد تا حادثه‌دیدگان آن مجهول‌الهویه شوند؟ سعید اوحدی در این باره گفت: آنقدر حادثه فجیع بود که سرهای بسیاری از حاجیان قطع و غیرقابل شنایی شده است.

حاجیان مظلومی که اغلب هندی و پاکستانی بودند و با آن مشقات خود را به حریم امن الهی که در محاصره مسئولین بی‌کفایت سعودی افتاده است، رساندند.

به نظر می‌رسد دیگر زمان آن فرا رسیده است تا کشورهای اسلامی که بزرگترین نقطه اشتراکشان کعبه است، حرکتی تاثیرگذار را برای ساماندهی به اوضاع حج تمتع صورت دهند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول