اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

از جمعه خونین ۱۳۶۶ تا جمعه خونین ۱۳۹۴

دومین «فاجعه خونین» درحرم امن الهی/ السفیر: مسجدالحرام در محاصره بالابرهای آهنین

سلمان عبدالعزیز شاه سعودی در ژولای گذشته یعنی تقریبا پنج ماه پس از تصدی قدرت در عربستان دستور آغاز انجام پنج پروژه بزرگ توسعه را صادر کرد که براساس آن سعودی ها امکان پذیرایی بیش از دو میلیون زائر را در آن واحد پیدا می کردند.

دومین «فاجعه خونین» درحرم امن الهی/ السفیر: مسجدالحرام در محاصره بالابرهای آهنین

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، روزنامه روزنامه السفیر لبنان در مطلبی در شماره امروز خود تحت عنوان « فاجعه مسجدالحرام :۳۵۰نفر کشته و زخمی»  نوشت: بزرگترین عملیات توسعه در تاریخ مسجدالحرام به اضافه وزش باد و بارش باران باعث شد فاجعه‌ای در این حرم امن الهی به بار آید که طی آن دهها تن از حجاج خانه خدا که برای ادای مناسک سالانه حج به مکه آمده بودند به قتل رسیده و دهها نفر دیگر زخمی شوند.

این روزنامه افزود: مسجدالحرام از مدتها پیش در محاصره تعداد زیادی بالابر غول پیکر برای انجام بزرگترین عملیات توسعه در تاریخ این مسجد قرار دارد  و در نتیجه وضعیت جوی یکی از این بالابرها سقوط کرده و بر سر حجاج بیت الله الحرام آوار شد به گونه‌ای که در یکی از زمانهای بسیار شلوغ بر اثر واژگونی این بالابر۱۰۷ نفر کشته و ۲۴۰ نفر دیگر زخمی شدند.

سرلشکر سلیمان العمرو  مدیر کل دفاع شهری عربستان در یک نطق تلویزیونی در شبکه الاخباریه سعودی در این باره گفت:  حالت جوی خاصی بر مکه حاکم بود و باران زیادی شروع به باریدن کرد و همزمان تندبادی نیز برخاست که بر اثر شدت این تندباد و از جا کنده شدن درختان و برخورد آنان با بالابرهای موجود در اطراف حرم یکی از این بالا برها سقوط کرد.

السفیر نوشت که هنوز هیچ یک از مقامات سعودی واکنشی در این خصوص از خود نشان نداده بودند که به طور گسترده ای فیلم ها و تصاویری از این فاجعه در شبکه های اجتماعی منتشر شد. تصاویری که بدنهای غرق به خون حجاج بیت الله الحرام را نشان می داد که با قطرات بارانی که در مکه همزمان می بارید جوی خون به راه انداخته بود.

سلمان عبدالعزیز شاه سعودی در ژولای گذشته یعنی تقریبا پنج ماه پس از تصدی قدرت در عربستان دستور آغاز انجام  پنج پروژه بزرگ توسعه را صادر کرد که بزرگترین عملیات توسعه در تاریخ مسجدالحرام محسوب می شود.

این پروژه ها با هدف گسترش ۴۰۰هزار متر مربع مساحت منطقه مسجدالحرام راه اندازی شد که در نتیجه آن به سعودی ها این امکان را می داد که از دو میلیون و دویست هزار نفر در آن واحد در این منطقه پذیرایی کنند.  

این فاجعه زمانی رخ داد که هزاران نفر از مسلمانان از نقاط مختلف جهان خود را برای حضور در عربستان جهت  ادای مناسک حج در ماه ذی الحجه آماده می کنند. هرچند مقامات سعودی دستور تحقیق درباره دلایل اصلی بروز فاجعه روز گذشته در مسجدالحرام را صادر کرده اند اما این امر چیزی از مسئولیت آنان در برابر جان باختگان کم نخواهد کرد.

از دید ناظران سیاسی و اجتماعی مناسک حج که یکی از بزرگترین تجمعات بشری در جهان و بزرگترین همایش عبادی سیاسی نزد مسلمانان محسوب می شود از حوادث طبیعی و غیر طبیعی عاری نبوده است.

به عنوان مثال حجاجی که در سال ۲۰۰۶  درنتیجه فشار ازدحام جمعیت به هنگام طواف خانه خدا جان به جان آفرین تسلیم کردند را باید در زمره حوادث طبیعی قرار داد. اما فاجعه روز گذشته(۲۰ شهریور ۱۳۹۴) سقوط بالابرهای آهنین و مرگ دهها نفر از حجاج خانه خدا را که مقامات سعودی تلاش می کنند آن را حادثه ای طبیعی در نتیجه هوای نامساعد جوی بنامند نیاز به تحقیق و تفحص بیشتری دارد چه اینکه باید مشخص شود که آیا واقعا باد وباران بر سقوط این بالابر تاثیر داشته است یا بی توجهی مدیران و مسئولان پروژه ها و یا چه بسا اراده ای سیاسی دلیل این فاجعه بوده است. به هرحال افکار عمومی جهان این روزها به خوبی با کشتار مردم یمن و بحرین توسط سعودی ها آشنا هستند و به طور طبیعی حوادثی شبیه آنچه دیروز اتفاق افتاد را با عینک بدبینی دنبال می کنند.

چه مقامات سعودی فاجعه روز گذشته (جمعه) را طبیعی بنامند و چه غیر از آن نامگذاری کنند و قتل عام زایران را در نتیجه بلایای طبیعی بخوانند، فاجعه جمعه خونین سال 1366 و قتل عام زائران خانه خدا را باید بدون شک از حوادث غیر طبیعی و همراه با اراده سیاسی مناسک حج برشمرد.

18 سال پیش در روز جمعه ۹مرداد ۱۳۶۶ (۳۱ ژوئیه ۱۹۸۷) پس از آن که حجاج ایرانی و غیر ایرانی درقالب تظاهرات مسالمت آمیز برائت از مشرکین، «شعار مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» سر می‌دادند، نیروهای امنیتی عربستان بر آنان آتش گشودند. در این فاجعه غیر طبیعی  ۴۰۲ نفر از جمله ۲۷۵ ایرانی کشته و ۶۴۹ نفر زخمی شدند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول