بسته گزارش تحلیلی روزانه فارس به تحلیل و بررسی برخی اخبار و مطالب کمتر دیده شده در لابهلای رسانههای کشور میپردازد. در این بسته گزارشی _ تحلیلی علاوه بر خوانش اخبار؛ سوابق و برخی تحلیلهای موجود پیرامون این مطالب نیز آورده شده است.
***
مردم با این تناقضگوییها چه کنند؟!
مشکلات اقتصادی حل نشد ولی فشار از مردم برداشته شد!
شهربانو امانی، فعال سیاسی اصلاحطلب و عضو حزب کارگزاران در بخشی از یک مصاحبه با اشاره به توافق هستهای اظهار کرده است:
ایران در این مذاکرات نشان داد کشوری صلحطلب و قابل اعتماد است. چه کشورهایی از این تفاهم و مذاکره نگرانند و چه کسانی در داخل کشور نگران هستند؟ من نمیگویم که تک صدایی باشد وانتقاد نکنند اما این پروسه بسیار زمانبر است که هزینههای اقتصادی و غیراقتصادی زیادی توسط مردم ایران برای آن داده شده تا به این نتایج برسد. امروز این فشار از مردم ایران برداشته شده است.
به گزارش سایت حزب ندای ایرانیان، وی در عین حال در ادامه مصاحبه خود گفته است: در داخل مشکلات اقتصادی ما حل نشده و دولت شرایط سختی را برای حل مشکلات اقتصادی در کشور دارد!
*جریان سیاسی خاص از روز اول گامگذاری دولت یازدهم در راه مذاکره، تمامی حرکات و وجنات و سکنات دولتمردان در این وادی را به تمامه ستود و هر دستاورد و قدمزدن و توافق و لبخند و دستدادنی را به خیر تعبیر کرد.
اکنون نیز مستنداً میتوان اشاره کرد که عدهای به دنبال تصویرسازی از فضای فرضی دوران مطلوب پساتحریم و نشان دادن لباس فاخری بر تن پادشاه هستند که البته هنوز به مرحله دوخت نرسیده است.
درباره اظهارات بالا و پارادوکس آشکار آنها مبنی بر اینکه فشار از مردم ایران برداشته شده اما مشکلات اقتصادی حل نشده! قضاوت را به افکار عمومی وامیگذاریم.
گفتنیست، سعید لیلاز، دیگر عضو اصلاحطلب حزب کارگزاران نیز چندی قبل گفته بود:
به مردم اعلام میکنم رونق اقتصادی در کشور ایجاد شده، در مسیر سیاسی نیز در تعامل مناسب با دنیا هستیم و در مسیر هستهای دستاورد مثبت و سازندهای به دست آوردهایم!
شهربانو امانی، در زمره نمایندگان مستعفی مجلس ششم بوده است.
***
منظور از بررسی برجام در مجلس چیست؟!
حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی در اشاره به محتوای جلسه یکشنبه گذشته این کمیسیون که با حضور عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره کننده دولت برگزار شد، گفته است: پس از توضیحات اولیه، عراقچی وارد بحث شد و با تاکید بر بیانات مقام معظم رهبری در ملاقات نمایندگان مجلس خبرگان با معظمله، تعبیر خودشان را از بیانات حضرت آقا بیان کردند و باز هم بهعنوان نظر کارشناس تصویب برجام در مجلس را صلاح ندانستند.
به گزارش ایسنا، وی میافزاید: (عراقچی) بر این باور است که مجلس به برجام اگر بهعنوان یک معاهده نگاه نکند، میتواند نقش قویتری ایفا کند؛ چون وقتی که معاهده سند و به تصویب مجلس برسد، قانون میشود و خودمان را به دست خودمان ملزوم کردهایم.
*مسئله ولایتمداری همچنانکه آیتالله یزدی رئیس مجلس خبرگان نیز زمانی تأکید کردند یقیناً در «عمل» است و نظر دیگر داشتن در مقابل ولی فقیه به معنای مخالفت با ولایت فقیه نیست.
در عین حال اما شعبهای در این میانه وجود دارد که باید درباره آن اینطور گفت که «اصرار بر اعلام نظر مخالف در مقابل خواست ولی فقیه، امر مذموم است».
مقام معظم رهبری درباره مسئله برجام و نقش مجلس در فرایند آن اخیراً در دیدار با اعضای مجلس خبرگان فرمودند: من معتقدم و به آقای رئیس جمهور هم گفتهام که مصلحت نیست، مجلس شورای اسلامی از موضوع بررسی برجام کنار گذاشته شود.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دفتر مقام معظم رهبری، معظمله همچنین با تأکید بر لزوم ورود مجلس به موضوع بررسی برجام، در عین حال خاطرنشان کردند: من در مورد نحوه بررسی و اینکه آن را رد کنند و یا تصویب کنند هیچ توصیهای به مجلس ندارم و این، نمایندگان ملت هستند که باید تصمیم بگیرند.
همچنین باید تأکید کرد که مسئله «بررسی برجام در مجلس» هرگز به معنای عدول مجلس از ابزارهای قانونی خود نیست.
زیرا امر بررسی برای آحاد شهروندان و نهادها در ایران اسلامی یک امر روا محسوب میشود و معنی ندارد نهادی مهم همچون مجلس شورای اسلامی در ایران تأسیس شود برای اینکه امور را صرفاً بررسی کند!
به سخن دیگر اینکه روح مسئله بررسی برجام در مجلس شامل مفاهیمی همچون جرح و تعدیل، اصلاح و تصویب یا رد نیز هست که باید با توجه به تأکید رهبر معظم انقلاب، در صورت لزوم، پیرامون برجام از آنها استفاده شود وگرنه حذف مجلس از ماجرای برجام و یا تقلیل نقش این نهاد مهم به مسئلهای عادی همچون بررسی! بدعتی بزرگ در تاریخ مجلس شورای اسلامی خواهد بود.
***
«اعدام»؛پیشنهاد یک اصلاحطلب برای مجازات مفسدین خرد و کلان!
جواد اطاعت، فعال سیاسی اصلاحطلب و از اعضای حزب اعتماد ملی در بخشی از گفتوگوی خود با شماره اخیر روزنامه آرمان امروز با اشاره به مدل کشور چین برای مبارزه با فساد گفته است:
در کشورهایی همانند چین که با رویکرد اقتدارگرایانه فرایند توسعه را پیش میبرند، دستگاههای دولتی مسئول مبارزه بسیار جدی و قاطع با فساد هستند. کشوری با بیلیونها دلار گردش مالی و رشد کمسابقه اقتصادی امروزه از جمله کشورهای نسبتا پاک در دنیاست. وزارت نظارت و بازرسی در این کشور از چنان اقتداری برخوردار است که اگر مسئولی در عروسی فرزندش هدیهای نامتعارف دریافت کند مورد بازخواست قرار گرفته و مجازاتها چنان عظیم و مهلک است که کمتر مسئولی به خود اجازه خواهد داد به فساد مبادرت ورزد. در این خصوص تعدادی از مقامات کشور چین از جمله استانداران تنها به خاطر دریافت رشوههای اندک اعدام شدهاند. در چنین فضایی است که فساد از یک کشور برچیده خواهد شد!
او افزوده است: پیشنهاد میشود دولت با پیشگامی و به دور از نگاه سیاسی و با عزم جدی که البته سایر دستگاهها نیز باید اهتمام لازم را مبذول دارند، هردو رویکرد دموکراتیک و اقتدارگرا در مبارزه با فساد را مدنظر قرار دهد.
*در اشاره به صحبتهای اطاعت باید سه مسئله را مد نظر قرار داد:
نخست آنکه مسئله بروز فساد هرگز قابل جلوگیری نیست و در هنگام تلازم پول و انسان، یقیناً امکان فساد نیز وجود دارد. (کما اینکه در دولت امیرالمؤمنین علیهالسلام نیز چند مورد فساد مالی و سیاسی توسط برخی کارگزاران رخ داده است)
دوم آنکه بروز فساد، گناه یک جامعه نیست بلکه گناه یک حکومت و جامعه آنجاست که این فساد در آن جامعه و حکومت وجود داشته باشد اما عزمی برای برخورد با آن و رفعش نباشد.
و سوم آنکه پیشنهاد اعدام! برای کسی که ممکن است مرتکب مفسدهای شده باشد، یک سخن عوامانه است و فعالان سیاسی باید بدانند که قول و فعل آنان باید منشأ گرفته از درک درست از دین و قانون و عرف کشور خودشان باشد.
در شرع مقدس اسلام، امور قضایی در ذیل وظایف ولی زمانه قرار دارند و قاضیالقضات منصوب ولی زمانه نیز تفکر کمونیستی ندارد که بنا به صلاحدیدهایی مجرمین را با حکم اعدام یا ذبح یا سوزاندن و یا بخشش مواجه کند! زیرا احکام قضایی اسلام اولاً خشونتپایه نیستند و تأدیبی هستند و ثانیاً تابعی از امورات شرعی و عقل و مصالح عمومی هستند. (یعنی چه در هنگام صدور حکم اعدام و چه در هنگام تأکید بر عفو، در هر دو مورد، این تأدیب جامعه و رعایت دین الهی ملاک نظر است)
درباره حکومت کمونیستی چین قابل اشاره است که چینیها با وجود اعدامهای گسترده در سالهای متمادی اما همچنان نتوانستهاند فساد را ریشهکن کنند.
در اشاره به صحبتهای اطاعت همچنین باید گفت که بحث فساد در جمهوری اسلامی ایران با وجود اصرار یک جریان سیاسی خاص! اما به هیچوجه فراگیر نیست و اگر هم تأکیدات فراوانی از جانب سران نظام بر مبارزه با این مقوله وجود دارد به این دلیل است که فساد حتی در حالت وقوع کمتعداد نیز برای یک جامعه اسلامی زیاد است و باید با آن مقابله شود.
مقام معظم رهبری چند سال قبل در اشاره به تلاش عدهای مبنی بر مفسدنمایی از نظام اسلامی، طی سخنانی تأکید کردند:
«ما گفتیم با فساد مبارزه میکنیم - این یک نقطه روشن در نظام است - اما عدّهای میخواهند این را به نقطه تاریک تبدیل کنند و بگویند فساد همه جا را گرفته است. نه آقا! فساد همه جا را نگرفته است. باید با فسادِ کم هم - هر جا بود - مبارزه کرد. ممکن است روزنامهای بردارد یک مورد فساد را درشت کند؛ مگر همه جا فساد هست؟ فساد در گوشههایی وجود دارد. انسانها لغزش دارند و دچار گناه میشوند؛ باید با این گناه مبارزه کرد. ما وقتی گناهکاریم که با فساد - ولو کمِ آن - مبارزه نکنیم؛ چون گسترش پیدا خواهد کرد. مبارزه با فساد لازم است؛ اما ناامید کردن مردم که بگوییم فساد همه جا را گرفته، یک خطای واضح و ناشی از نادانی و فریبخوردگىِ کسانی است که آدم میداند خودشان آدمهای مغرضی نیستند؛ مغرضان که جای خود دارند»
انتهای پیام/