اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مردم تغییر کاربری اراضی را گزارش می‌دهند

سامانه 131 جهاد کشاورزی فارس راه‌اندازی شد

سامانه 131 دریافت گزارش‌های مردمی در مورد تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها راه‌اندازی شد.

سامانه 131 جهاد کشاورزی فارس راه‌اندازی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، سامانه تلفنی 131 به‌منظور مقابله با زمین‌خواری، تغییر کاربری و تفکیک و قطعه‌بندی زمین‌های کشاورزی شامگاه شنبه در سازمان جهاد کشاورزی فارس راه‌اندازی شد.

رئیس سازمان امور اراضی کشور در آیین افتتاح این سامانه گفت: سامانه 131 زمینه نظارت مردمی بر عملکرد دولت در صیانت از اراضی کشاورزی و منابع طبیعی را فراهم کرده است.

قباد افشار افزود: راه‌اندازی سامانه 131 جهاد کشاورزی فارس در شمار نخستین استان‌های کشور در مسیر جلوگیری از زمین‌خواری است و این سامانه به‌ مرور در سایر استان‌ها نیز فعال می‌شود.

وی با اشاره به اینکه 10 درصد از اراضی کشور از امکان بهره‌برداری و کشاورزی برخوردار است، ادامه داد: با توجه به عدم امکان استقرار نگهبان و مراقب در تمام اراضی، بهترین راه برای جلوگیری از تخلفات، استفاده از اطلاعات خود مردم است که با راه‌اندازی این سامانه مردم می‌توانند تخلفات در زمینه تغییر کاربری، تفکیک و قطعه‌بندی زمین‌ها را به اطلاع مسئولان برسانند.

این مقام مسئول اضافه کرد: در دو دهه اخیر اراضی ملی و دولتی زیادی به دلیل نبود نظارت و قوانین مناسب تصرف‌شده و اراضی باغی و کشاورزی زیادی تغییر کاربری داده‌ شده‌اند.

افشار خاطرنشان کرد: سال گذشته به‌ صورت آزمایشی در 15 شهر کشور یگان‌های گشت حفاظت اراضی و منابع طبیعی راه‌اندازی شد.

افشار گفت: امسال در 130 شهر کشور که شیراز و سپیدان نیز جزء آن قرار دارند گشت حفاظت از اراضی راه‌اندازی شد و تا پایان سال این تعداد به 300 شهر افزایش می‌یابد.

وی تصریح کرد: نقشه‌برداری اراضی استان‌های شمالی، قزوین، تهران و البرز رو به اتمام است و برای اجرای این طرح در استان فارس هماهنگی لازم انجام‌شده است.

وی اضافه کرد: استان فارس در اجرای طرح حدنگاری پیشتاز بوده و پیگیری و اتمام این طرح در فارس در اولویت قرار دارد.

افشار همچنین بیان کرد: سازمان امور اراضی کشور در تلاش است که تا پایان سال، مشکل سند مالکیت اراضی کشاورزی در کشور را ساماندهی کند.

وی خاطرنشان کرد: اغلب کشاورزان برای دریافت تسهیلات کشاورزی به دلیل نداشتن سند مالکیت اراضی با مشکل مواجه هستند و دریافت سند می‌تواند گامی مؤثر در توسعه کشاورزی پایدار محسوب شود.

رییس سازمان امور اراضی کشور گفت: دولت در گام بعدی مسیر را برای تجمیع اراضی، جلوگیری از خردشدن اراضی کشاورزی و ایجاد زمینه توسعه کشاورزی صنعتی هموار می‌کند.

انتهای پیام/2448/م30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول