اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

انتقاد «بردی محمداف» از اظهارت محققان خارجی در مورد تاریخ ترکمنستان

رئیس جمهور ترکمنستان با انتقاد از دیدگاه شخصی برخی محققان خارجی درباره تاریخ این کشور گفت: دیدگاه و برداشت‏‌ بعضی از کارشناسان در مورد ارزشهای فرهنگی و تاریخ ترکمن با دیدگاه اجتماعی و دکترین ما مطابقت ندارد.

انتقاد «بردی محمداف» از اظهارت محققان خارجی در مورد تاریخ ترکمنستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در عشق‌آباد، «قربانقلی بردی‏‌محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان امروز در یک برنامه تلویزیونی گفت: دیدگاه و برداشت‏‌های بعضی از محققان خارجی درباره ارزش‏‌های فرهنگی و تاریخ مردم ترکمن با دیدگاه اجتماعی و دکترین ما مطابقت ندارند.

وی تصریح کرد: در عملیات تحقیقاتی و پژوهشی به ویژه در کاوش‌های باستان شناسی در خاک ترکمنستان تعداد زیادی از کارشناسان و محققان خارجی مشارکت فعالی دارند که تحقیقات آنها درباره تاریخ و ارزش‌های معنوی و فرهنگی ملت ترکمن، ضروری می‏‌باشد.

بردی محمداف با تاکید بر ضرورت نظارت بیشتر بر کارهای علمی و تحقیقاتی برخی محققان و کارشناسان خارجی حاضر در ترکمنستان و یا آن افرادی که درباره تاریخ ترکمن اظهارنظر می‌کنند، افزود: حضور این کارشناسان در خاک ترکمنستان لازم می‌باشد، اما کارشناسان و محققان خارجی که به ترکمنستان می‏‌آیند در مقالات خود دیدگاه و برداشت‏‌های شخصی خود را درباره ایجاد و شکل‌گیری ارزش‏‌های فرهنگی و تاریخ مردم ترکمن بیان می‌کنند که در برخی موارد با دیدگاه‏‌های اجتماعی و دکترین ما مطابقت ندارند.    

وی ادامه داد: گاهی شاهد هستیم که کارشناسان خارجی بدون توجه به ارزش‏‌های فرهنگی ترکمنستان صرفا به نشر افکار و برداشت‏‌های شخصی خود از فرهنگ ترکمن می‌پردازند که این امر می‌تواند در جاهایی به ضرر ارزش‏ها اجتماعی این کشور تمام شود.

رئیس جمهور ترکمنستان بدون اشاره به نحوه تحقیقات علمی در درون  ترکمنستان، افزود: هر گونه کار علمی و تحقیقاتی انجام شده درباره تاریخ، میراث و ارزش‌های فرهنگی مردم ترکمن که توسط محققان و کارشناسان خارجی منتشر می‌شوند باید در وزارت فرهنگ و آکادمی علوم ترکمنستان مورد بررسی قرار گیرد.

وی همچنین با انتقاد از مقامات عالی رتبه دولت ترکمنستان در امور علمی و فرهنگی، اظهار داشت: چرا کارشناسان و محققان محلی به کارهای تحقیقاتی تاریخی و باستان شناسی کمتر می‌پردازند.

محققان و مورخان ترکمن بر این باورند، سابقه تاریخی ملت ترکمن 5 هزار ساله بوده و مردم این سرزمین تاریخی و باستانی، سهمی ارزنده‌ای در گنجینه معنوی و فرهنگی بشریت داشته‏‌اند.

 انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول