اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان
آسیای مرکزی در 24 ساعت گذشته

برگزاری اجلاس سازمان پیمان امنیت جمعی در سپتامبر/حضور شرکت هواپیمایی ازبکستان در تهران

دیدار سفیر جدید ترکیه با رئیس جمهور ترکمنستان، اعلام آمادگی شرکت ملی هواپیمایی ازبکستان برای حضور در تهران پس از برداشته شدن تحریم‌ها و دیدار دبیر سازمان همسود با رئیس جمهور قرقیزستان بخشی از مهم‌ترین اخبار آسیای مرکزی در 24 ساعت گذشته می‌باشد.

برگزاری اجلاس سازمان پیمان امنیت جمعی در سپتامبر/حضور شرکت هواپیمایی ازبکستان در تهران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در عشق‌آباد، دیدار سفیر جدید ترکیه با رئیس جمهور ترکمنستان، اعلام آمادگی ازبکستان برای همکاری با ایران و دیدار رئیس جمهور قرقیزستان با رئیس سازمان پیمان امنیت جمعی بخشی از مهم‌ترین اخبار آسیای مرکزی در 24 ساعت گذشته می‌باشد.

دیدار سفیر جدید ترکیه با رئیس جمهور ترکمنستان

«مصطفی کاپوجو» سفیر جدید ترکیه در ترکمنستان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد.

در این ملاقات وی با ابراز خرسندی از روابط 2 کشور افزود: مردم ترکیه و ترکمنستان از اشتراکات تاریخی، فرهنگی و سنتی برخوردار هستند.

این دیپلمات ترکیه افزود: مواضع آنکارا و عشق‏‌آباد در زمینه برخی مسائل مهم منطقه‌‏ای و بین‌‏المللی نیز یکسان و یا خیلی به هم نزدیک می‌باشد و 2 کشور سعی می‏‌کنند با ارتقاء سطح مناسبات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی از جمله در حاشیه سازمان‏‌های بین‏‌المللی و جهانی بهترین الگو تعاملات را از خود نشان دهند.

وی اضافه کرد: صلح،ثبات و امنیت در منطقه و جهان از دیگر محور و اصول مهمی است که ترکیه و ترکمنستان از آن پیروی می‏‌نمایند.

«قربان قلی بردی محمداف»رئیس جمهور ترکمنستان نیز در این ملاقات تاکید کرد: ظرفیت‏‌های زیادی جهت توسعه و گسترش روابط و همکاری‏‌های همه جانبه میان ترکمنستان و ترکیه موجود می‌باشد که از این ظرفیت‏‌ها باید حداکثر استفاده به عمل آید.

معرفی و تعیین سفیر جدید ترکیه در عشق‌آباد در حالی است که رئیس جمهور ترکمنستان هفته گذشته در راس یک هیئت عالی رتبه سیاسی اقتصادی به استانبول سفر کرد و در ملاقات با همتای ترکی خود بر توسعه و گسترش هر چه بیشتر مناسبات راهبردی میان «عشق‌‏آباد» و «آنکارا» تاکید کرد.

«قربانقلی بردی‏‌محمداف» و «رجب طیب اردوغان» روسای جمهور ترکمنستان و ترکیه در این ملاقات طیف وسیعی از مسائل در مورد روابط دو جانبه و نیز دورنمای آن را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

طرفین در این دیدار روابط دو جانبه به ویژه در زمینه اقتصاد، انرژی و فرهنگ را بررسی کردند و بر ضرورت توسعه همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور تاکید کردند.

اعلام آمادگی ازبکستان برای همکاری با ایران

رئیس شرکت ملی هواپیمایی ازبکستان گفت: «تاشکند» خواستار افتتاح نمایندگی شرکت ملی هواپیمایی در تهران پس از برداشته شدن تحریم‌ها می‌باشد.

«والری تیان» در نشست مطبوعاتی در تاشکند افزود: جمهوری اسلامی ایران جایگاه ویژه در منطقه دارا می‌باشد و ما از طریق این کشور می‌توانیم به کشورهای جهان دسترسی پیدا کنیم.

وی ادامه داد: روابط بین ازبکستان و ایران در حال حاضر سودمند است و  تاشکند در نظر دارد پس از لغو تحریم‌ها همکاری‌ با تهران را افزایش دهد.

رئیس شرکت ملی هواپیمایی ازبکستان همچنین در مورد از سرگیری پرواز بین تاشکند و دوشنبه نیز اظهار داشت: در حال حاضر موضوع از سرگیری پروازها بین تاجیکستان و ازبکستان در دستور کار این شرکت قرار ندارد.

«والری تیان» اظهار داشت: شرکت ملی هواپیمایی ازبکستان در نظر دارد تا برای حضور بیشتر در منطقه و حتی کشورهای بین‌المللی زیرساختارهای خود را مدرنیزه کند و در این مورد نیز اقداماتی را صورت داده است.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین اقدامات این شرکت انعقاد قرارداد با شرکت‌های کره جنوبی برای ساخت فرودگاه جدید «تاشکند- 4» است که در صورت اتمام این پروژه این فرودگاه بزرگترین فرودگاه آسیای مرکزی خواهد بود.

این مقام ارشد ازبکستان تاکید کرد: شرکت ملی هواپیمایی همچنین برنامه‌ریزی می‌کند تا پایان سال جاری میلادی رزرو و فروش اینترنتی (آنلاین) بلیط‌ها را راه‌اندازی کند که مسافران می‌توانند از طریق سایت شرکت هواپیمایی ملی بلیط رزرو و خریداری کنند. 

به گفته وی، طی سال‌های اخیر شرکت ملی هواپیمایی ازبکستان 10 فروند هواپیمایی «ایرباس»، 4 فروند هواپیمایی «بویینگ» خریداری کرده است. همچنین 6 فروند هواپیمایی بومی «ایل-114» در مسیرهای مختلف پروازها انجام می‌دهند.  

شرکت ملی هواپیمای ازبکستان یک شرکت انحصاری است و 100 درصد متعلق به دولت است. هم‌اکنون این شرکت به 40 کشور جهان پرواز دارد.

ازبکستان هم‌اکنون در ناوگان هوایی خود 31 فروند هواپیمایی تولیدات غرب را از جمله 13فروند«بویینگ»، 13 فروند «ایرباس»، 3 فروند هواپیمایی «آر.جی-85» و همچنین 2 فروند هواپیمایی باری «A300-600F» دارد.

دیدار دبیر سازمان همسود با رئیس جمهور قرقیزستان

«آلماس بیک آتامبایف» رئیس جمهور قرقیزستان با «نیکلای باردیوژا» دبیر کل سازمان پیمان امنیت جمعی(همسود) دیدار و در مورد برخی از مسائل منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بحث و تبادل نظر کردند.

در این دیدار همچنین در مورد اجلاس بعدی این سازمان در ماه سپتامبر و امنیت مرزهای قرقیزستان گفت‌وگو صورت گرفت.

سازمان «پیمان امنیت جمعی» اتحادیه سیاسی و نظامی است که در 15 می سال 1992 با عضویت ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تشکیل شد.

این سازمان در دوم دسامبر 2004 به عنوان عضو ناظر در مجمع عمومی سازمان ملل متحد پذیرفته شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول