اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

برگزاری شصتمین و یکمین سالروز تولد چاوز در ونزوئلا+تصاویر

مردم ونزوئلا با برگزاری مراسمی تولد رهبر انقلابی این کشور را جشن گرفتند.

برگزاری شصتمین و یکمین سالروز تولد چاوز در ونزوئلا+تصاویر

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس در آمریکای لاتین به نقل از «پرنسا لاتینا»، شمار زیادی از مردم ونزوئلا روز گذشته با حضور در «کوآرتل د لا مونتانیا» واقع در «کاراکاس» پایتخت این کشور یاد و خاطره «هوگو چاوز» رهبر انقلابی ونزوئلا را در سالروز تولدش گرامی داشتند.

«دیوسدادو کابیو» رئیس مجلس ملی ونزوئلا که مدیریت این مراسم را بر عهده داشت، طی سخنانی از میراث فرهنگی‌ای که «چاوز» در این کشور به جا گذاشته است، تقدیر کرد.

وی افزود که انقلابیون ونزوئلا راه رئیس‌جمهور فقید خود را تا رسیدن به استقلال و شکوه مطلق ادامه خواهند داد.

در این مراسم همچنین «خوزه ویسنته رانخل» تحلیلگر سیاسی و برنده جایزه ملی روزنامه‌نگاری این کشور نیز حس وظیفه‌شناسی و مسئولیت‌پذیری «چاوز» را تحسین کرد.

«دلسی رودریگز» وزیر امور خارجه ونزوئلا نیز در این رابطه در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: «چاوز» برای ونزوئلا و آمریکای لاتین همچون نور بود.

چاوز به عنوان رهبر «انقلاب بولیواری» شناخته می‌شد و به دلیل سیاستهای سوسیال دموکراتیک و ضدیتش با جهانی‌سازی نئولیبرالی و سیاست خارجی آمریکا مشهور بود؛ وی بنیانگذار حزب چپ‌گرای «جنبش جمهوری پنجم» بود که از دسامبر سال 2007 میلادی (دی 1386 شمسی) در ونزوئلا قدرت را به دست دارد.

وی در 6 دسامبر 1998 میلادی (15 آذر 1377 شمسی) به عنوان کاندیدای رفرمیست و جوان‌ترین رئیس‌جمهور کشورش با به دست آوردن 56 درصد آرا انتخاب شد و در 2 فوریه 1999 میلادی (13 بهمن 1377 شمسی) ریاست جمهوری را به عهده گرفت.

چاوز با تصویب یک قانون جدید مدت ریاست جمهوری در ونزوئلا را از پنج سال به شش سال افزایش داد؛ وی ائتلافی با کوبا ایجاد کرد و با افزایش قدرت، تبدیل به مشهورترین رهبر چپ‌گرای نیمکره غربی شد.

وی به کشورهای هم‌پیمان ونزوئلا کمک می‌کرد و با ایجاد برنامه‌های اجتماعی حمایت مردم فقیر کشورش را به دست آورده بود؛ چاوز مجدداً در سال‌های 2006 و 2012 در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شد.

«چاوز» همواره خود را به عنوان یک فرد سیاسی به اثبات رساند؛ وی قبل از ابتلا به بیماری سرطان، تقریبا هر روز با لباس قرمز ارتشی‌اش در تلویزیون حاضر می‌شد و ساعت‌ها برای مردم کشورش صحبت می‌کرد.

«چاوز» ثروت عظیم نفتی کشور خود را صرف اجرای برنامه‌های اجتماعی، از جمله بازارهای مواد غذایی دولتی، طرح مسکن عمومی، کلینیک‌های درمان رایگان و برنامه‌های آموزشی می‌کرد؛ در دوره ریاست جمهوری «چاوز» افزایش درآمدهای نفتی کشور ونزوئلا بی‌سابقه بود و میزان فقر کاهش یافت.

وی در 5 مارس 2013 میلادی (15 اسفند 1391) در سن 58 سالگی به علت بیماری سرطان درگذشت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول