اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

دغاغله در گفت‌وگو با فارس:

یک‌نفس‌ خواندن آیات و فشار آوردن قاری خود‌کشی است/ ضرورت استفاده از مسابقات برای تلاوت معنی‌محور

یک استاد قرآن کریم با اشاره به اینکه مسابقات قرآن راه مطرح شدن قاری در جامعه است گفت: باید از مسابقات برای هدایت قاری به سمت تلاوت معنی‌محور استفاده کرد.

یک‌نفس‌ خواندن آیات و فشار آوردن قاری خود‌کشی است/ ضرورت استفاده از مسابقات برای تلاوت معنی‌محور

مهدی دغاغله استاد تلاوت قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، آشنایی قاری با معنی آیات را یکی از نیازهای جدی تلاوت دانست و گفت:‌ قاری قرآن برای تلاوت باید با معنی آیات آشنا باشد. این کار چندان سخت نیست و یا حداقل سخت‌تر از قاری شدن نیست. اگر مشترکات واژه‌های قرآن را جدا کنیم متوجه می‌شویم که یادگیری ترجمه چندان دشوار نیست و به راحتی می‌توان با معنای سطحی آیات آشنا شد.

باید از ظرفیت مسابقات برای هدایت قاری به سمت تلاوت معنی‌محور استفاده کرد

وی استفاده از فرصت مسابقات برای هدایت قاریان به سمت معنی‌محوری را ضروری دانست و گفت: مسابقات عاملی برای معروف شدن قاری در جامعه و هدایت جوانان به سمت تلاوت است و اکنون که مسابقه به محور تبدیل شده باید از این ظرفیت برای معنی‌محوری در تلاوت استفاده کرد، البته این اتفاق خوبی نیست که مسابقه عامل معروف شدن باشد، اما به هر حال باید از این اتفاق هم به درستی استفاده کرد.

برخی از آیتم‌های مسابقات قاری را از تلاوت معنی‌محور دور می‌کند

دغاغله با انتقاد از آیین‌نامه مسابقات قرآن مبنی بر وجود آیتم‌هایی که قاری را از تلاوت معنی محور دور می‌کند، گفت: متأسفانه در آیین‌نامه مسابقات تکرار نمره منفی دارد در حالی که برای القای معانی آیات یکی از راه‌ها تکرار است و اگر شما بخواهید یک فراز کوتاه را تکرار کنید به نفس بلند نیاز ندارید اما نفس بلند هم در مسابقات باعث کسب امتیاز می‌شود.

یک‌نفس‌ خواندن آیات و فشار آوردن قاری خود‌کشی است

این استاد قرآن کریم یک نفس خواندن قطعات طولانی را از نظر علم پزشکی مردود دانست و گفت: نفس بلند یکی از آیتم‌هایی است که در مسابقات اهمیت دارد و این کار از عهده هر کسی بر نمی‌آید از این رو تمرین‌هایی برای تقویت نفس وجود دارد که از نظر پزشکی مردود است. زیرا وقتی نفس حبس می‌شود اکسیژن به بدن نمی‌رسد و به قلب و مغز فشار بسیار زیادی وارد و این موضوع می‌تواند باعث سکته قاری شود. گاهی قاری به حدی به خود فشار می‌آورد که سرخ و کبود شده و به بدنش لرزه می‌افتد به نظر من این کار به خودکشی بیشتر شبیه است تا تلاوت قرآن.

رهبری هم در صحبت اخیر خود تأکید بر یک‌نفس‌ خواندن آیات را رد کردند

دغاغله با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری گفت: رهبر معظم انقلاب در صحبت‌های اخیر خود بسیار دقیق و نکته‌بینانه به همین موضوعات یعنی تکرار درست آیات و عدم تأکید به نفس بلند اشاره کردند و بهتر است که مسئولان این‌گونه نکات را در طراحی آیین‌نامه مسابقات در نظر بگیرند.

بررسی آیین‌نامه باید به صورت جمعی انجام می‌شد نه گروه‌ گروه با موضوع جدا

این استاد قرآن کریم با اشاره به اصلاح آیین‌نامه مسابقات قرآن گفت:‌ آیین‌نامه مسابقات چندی پیش مورد بازبینی قرار گرفت که خود من هم در این بازبینی‌ها حضور داشتم، متأسفانه برای هرموضوع یک گروه جداگانه در نظر گرفته شده بود یعنی تجوید، صوت، لحن و وقف و ابتدا هر کدام توسط یک گروه مورد بازبینی قرار گرفتند و ما هیچ تأثیری روی هم نداشتیم، در حالی که این اشتباه است، زیرا هنگامی که می‌گوییم تلاوت معنی‌محور باید آن را در همه زمینه‌ها بررسی کرد و بهتر بود اساتید بعد از جلسات گروه گروه دوباره مصوبات را در یک نشست جمعی بررسی و تصویب می‌کردند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول