اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  فارس من

رئیس جمهور قزاقستان طرح تعیین مرز دریای خزر با ترکمنستان را تصویب کرد

دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری قزاقستان از تصویب قراردادی بین این کشور با ترکمنستان در مورد تعیین حدود دریای خزر خبر داد.

رئیس جمهور قزاقستان طرح تعیین مرز دریای خزر با ترکمنستان را تصویب کرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه به نقل از «زکون کز»، «نورسلطان نظربایف» رئیس جمهور قزاقستان قرارداد این کشور با ترکمنستان در مورد تعیین حدود دریای خزر را که 2 دسامبر سال 2014 در عشق‌آباد پایتخت ترکمنستان به امضا رسیده بود، به تصویب رساند.

بنا به اطلاع دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری قزاقستان، هدف اصلی از امضای این سند فراهم کردن شرایط مناسب برای دریافت حقوق کارکرد و استفاده از منابع بستر دریای خزر که در متن این قرارداد ذکر شده است، ارزیابی می‌شود.

بر اساس این سند، هر 2 کشور با توجه با مقررات ملی و بین‌المللی زیست محیطی می‌توانند عملیات های اکتشافی، کارکرد و استفاده از منابع دریای خزر را در حریم دریایی مشخص شده خود صورت دهند.

علاوه بر این، در رابطه با تصویب این قرارداد برای این 2 کشور شرایط فراهم می‌شود که کابل‌های زیردریایی و خطوط لوله، ایجاد جزایر مصنوعی، سدها و همچنین دیگر فعالیت‌های اقتصادی در حدود دریای خزر را انجام دهند.

لازم به ذکر است که در تاریخ 27 می سال جاری پارلمان قزاقستان طرح این لایحه را تایید کرده بود.

این اقدام کشورهای مذکور در حالی است که پس از فروپاشی شوروی، با استقلال 3 کشور آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان، تعداد کشورهای ساحلی دریای خزر از 2 به 5 کشور ساحلی افزایش یافت که این رویداد، پیچیدگی‌هایی را به همراه داشت.

از همان اوایل فروپاشی شوروی، حل مسائل و مشکلات مربوط به دریای خزر در دستور کار کشورهای ساحلی قرار گرفت و تاکنون اسنادی راجع به موضوعات مختلف امضا شده و درباره برخی موارد نیز در حال مذاکره هستند. از مهم‌ترین همکاری‌ها و اقدامات کشورهای ساحلی در این زمینه می‌توان به رژیم حقوقی، محیط زیست، شیلات و همکاری‌های امنیتی، بندری، دریایی و علمی و دانشگاهی اشاره کرد.

اما با گذشت بیش از 20 سال، هنوز مساله رژیم حقوقی دریای خزر در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

توافق جامعی درباره رژیم حقوقی میان کشورهای ساحلی امضا نشده است زیرا کشورهای حوزه‌ دریای خزر دیدگاه‌های متفاوتی در این‌باره دارند.

تاکنون 38 دور اجلاس گروه کاری کشورهای ساحلی دریای خزر به صورت پنج‌جانبه تشکیل شده است. «گروه کاری خزر» از ساز و کارهایی است که در اجلاس وزرای امور خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر در سال 1375 مورد توافق قرار گرفت و سی و هشتمین اجلاس ارد‌یبهشت امسال با حضور «محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه  در مسکو برگزارشد و قرار است اجلاس بعدی نیز در باکو برگزار شود.

انتهای پیام/ز

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول