اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی خبر داد

استفاده سالانه 300 میلیون واکسن برای حفظ سلامتی طیور خراسان جنوبی

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه سالانه برای حفظ طیور 300 میلیون واکسن استفاده می‌شود، گفت: سازمان دامپزشکی در یک تا چهار مرحله برای مجموع 3 میلیون و 500 هزار واحد دامی از واکسن استفاده می‌کند.

استفاده سالانه 300 میلیون واکسن برای حفظ سلامتی طیور خراسان جنوبی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، علیرضا رفیعی‌پور ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ایران در مسیر مهاجرت پرندگان قرار دارد که همین علت سبب بیماری‌های زیادی می‌شود و منتقل شدن بیماری از هر راهی وجود دارد.

وی با بیان اینکه هیچ راهی جزء کنترل، مراقبت و پیشگیری برای درمان وجود ندارد، گفت: همیشه باید از ویروس و انگل و عوامل بیماری‌زای دیگر یک قدم جلوتر باشیم، اگر این اقدام صورت نگیرد دچار مشکلات زیادی می‌شویم.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی افزود: به مردم این باور را می‌دهیم که محصولات دامی و طیوری را که خریداری و مصرف می‌کنند دور از هرگونه بیماری است.

رفیعی‌پور با اشاره به اینکه سالانه برای حفظ طیور 300 میلیون واکسن استفاده می‌شود، خاطرنشان کرد: سازمان دامپزشکی در یک تا چهار مرحله برای مجموع 3 میلیون و 500 هزار واحد دامی از واکسن استفاده می‌کند.

وی تصریح کرد: در سال جاری پیش‌بینی می‌شود که بیش از 350 هزار راس بره و بزغاله و همچنین بیش از 800 هزار گوسفند و بز مادر علیه بیماری تب مالت واکسیناسیون شوند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین امسال 500 هزار راس دام علیه حشرات کوچک و دو میلیون متر مربع جایگاه نگهداری دام در استان سم‌پاشی می‌شود.

رفیعی‌پور عوامل بیماری تب کنگو را ارتباط برقرار کردن با دام، کشتار دام در غیر کشتارگاه و تماس با حشره به نام کنه برشمرد و اذعان داشت: همچنین برای جلوگیری از تب مالت باید از ارتباط با دام اجتناب و از لبنیات خام و شیر خام نیز پرهیز کرد.

وی بیان کرد: آنفلونزای پرندگان برای پرنده نیز خطرناک است بنابراین به پرنده مرده نباید نزدیک شد چراکه تمام شرایط عمومی تنفس، فضولات و ترشحات پرنده زنده می‌تواند انسان را آلوده کند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی اظهار داشت: بیماری مرس یک نوع بیماری است که از طریق شتر به انسان منتقل می‌شود و نباید به این گونه حیوانات نزدیک شد و بعد از تماس باید دست‌ها بلافاصله شسته شود و همچنین شرایط پاستوریزه بودن شیر و گوشت شتر نیز رعایت شود.

رفیعی پور با بیان اینکه تب کنگو کشنده است، گفت: تب مالت نیز به دلیل اینکه در هسته سلول‌ها قرار دارد سبب کم شدن عمر و مرگ تدریجی انسان می‌شود و همچنین آنفلونزای پرندگان، بیماری هاری و مرس در طی چند روز انسان را به کام مرگ می‌برد.

وی افزود: شیوع بیماری تب مالت در خراسان جنوبی در سه ماهه اول امسال نسبت به سال گذشته در انسان کاهش داشته و همچنین بیماری تب کنگو، هاری، مرس و آنفلونزای پرندگان در استان گزارش نشده است.

انتهای پیام/22485/ذ30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول