اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان
نگاهی به جاذبه‌های گردشگری آسیای مرکزی/45

«چهل و چهار چشمه» تجسم اخلاص و ارادت مردم تاجیک به اهل بیت(ع)+تصاویر

ارادت مردم تاجیک به اهل بیت(ع) علیرغم گرمای شدید تابستان همه‌ روزه صدها نفر زائر از گوشه و کنار تاجیکستان را به مکان «چهل‌ و چهار چشمه» در جنوب این کشور می‌آورد.

«چهل و چهار چشمه» تجسم اخلاص و ارادت مردم تاجیک به اهل بیت(ع)+تصاویر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «چهل و چهار چشمه» مکانی است در منطقه «شهر توس» تاجیکستان که در 230 کیلومتری پایتخت این کشور قرار دارد.

همه‌روزه صدها نفر از گوشه و کنار تاجیکستان و حتی خارج از آن به محل 44 چشمه می‌آیند که در یک منطقه کویری قرار داشته و دمای بالای 40 و حتی گاهی تا نزدیک 50 درجه برای فصل تابستان آن معمولی است.

مردم رنج سفر در این مسیر طولانی و به حد زیادی ناهموار را به آن خاطر تحمل می‌کنند که به «44  چشمه» به عنوان مکانی مقدس اعتقاد دارند. این اعتقاد مردم به صورت مستقیم به نام حضرت علی (ع) ارتباط دارد.

«عبدالرحیم حسام‌الدین‌اف» مسئول این بنا می‌گوید، تاریخ 44 چشمه به سال 129 قبل از میلاد برمی‌گردد و «عبدالقادر بلخی» اولین دانشمند و مورخی است که درباره این مکان در کتابی تحت عنوان «سفر به قبادیان» اطلاع داده است. اما 44 چشمه پس از نفوذ اسلام به این منطقه در میان مردم محبوبیت کسب کرد.

44 چشمه در ابتدا به صورت 5 چشمه از عمق زمین خارج ‌و سپس آب آن‌ به 39 جوی کوچک تقسیم و جاری می‌شود که به این دلیل به نام 44 چشمه شناخته شده است. آب این چشمه‌ها پس از مسافت نه چندان طولانی به یکدیگر ملحق شده و کانالی به پهنای 10 متر را تشکیل می‌دهد.  در چشمه‌های این منطقه انواع ماهی و مار نیز وجود دارد.  

مردمی که به محل می‌آیند، معتقدند که استحمام در 44 چشمه باعث شفای درد‌ها و امراض می‌شود. این خواص آب چشمه‌ها به آن مربوط دانسته می‌شود که در کنار این منطقه مرقد «بابا قنبر» از یاران پیامبر اکرم (ص) و علی (ع) وجود دارد. البته منابع علمی و تاریخی صحت این مطلب را تائید نکرده‌اند ولی به زیارتگاه هزاران نفر تبدیل شدن این مکان حاکی از اخلاص و ارادت قلبی مردم نسبت به خاتم‌الانبیاء و اهل بیت می‌باشد.

در محل 44 چشمه یک درخت توت وجود دارد که بیش از 1050 سال قدمت داشته و شاید هیچ درخت دیگری در تاجیکستان با این سابقه زمانی وجود نداشته باشد. در میان زائرین این اعتقاد وجود دارد که اگر پارچه‌ای به نیت رفع کسالت، به دنیا آوردن فرزند و... بر شاخه‌های این درخت بسته شود حتما مراد حاصل خواهد شد.

بنابه گفته مسئول این موضع، آب 44 چشمه برای جلوگیری از ریزش موی سر، خون دماغ، درمان مارگزیدگی، سرماخوردگی، درد استخوان و مفاصل، مالاریا، سردرد، فشار خون، بیماری‌های پوستی، نازایی، نارسایی کلیه، بیماری‌های قلبی، افسردگی، درد گوش ، چشم و برخی دیگر از امراض مفید می‌باشد. خواص بخش زیادی از آب‌های 44 چشمه از سوی آزمایش‌گاه‌های تخصصی نیز تائید شده است.

در قیاس با سال‌های قبل امروز در محل 44 چشمه امکانات لازم برای زائرین فراهم شده و به این دلیل تعداد آن‌ها بیش از پیش رو به افزایش می‌باشد.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول