اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

مقام آرژانتینی:

بحران یونان همانند معضل صندوق کرکس در آرژانتین است

مسئول دفتر رئیس‌جمهور آرژانتین بحران یونان را مشابه بحران ایجادشده در کشور متبوع خود از سوی صندوق کرکس دانست.

بحران یونان همانند معضل صندوق کرکس در آرژانتین است

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس در آمریکای لاتین به نقل از «تله سور»، «آنیبال فرناندز» رئیس دفتر ریاست جمهوری آرژانتین روز گذشته در جمع خبرنگاران عنوان کرد که بحران یونان بسیار به بحران آرژانتین شبیه است.

وی ضمن اعلام اتحاد با مردم و دولت یونان اظهار داشت که دولت یونان قطعا اقدامات لازم را انجام می‌دهد و از پیچیدگی بیشتر این وضعیت اجتناب می‌کند.

وی در اشاره به تصمیم اخیر «الکسی سپیراس» نخست وزیر یونان مبنی بر تعطیلی موقت بانک‌ها عنوان کرد که شرایط پیچیده به وجود آمده در یونان این کشور را به سوی وضعیتی نسبتا برگشت‌ناپذیر سوق می‌دهد.

در همین راستا «فرناندز» ضمن انتقاد از موضع طلبکاران یونان برای مجبور کردن این کشور به اتخاذ تصمیماتی چون کاهش حقوق ماهانه بازنشستگان یا کاهش مخارج عمومی در موارد پیش‌پا افتاده اظهار داشت که این شرایط یونان را وارد پیچیدگی‌هایی می‌کند که نمی‌توان به راحتی از آن خارج شد.

وی صندوق بین‌المللی پول را مسئول و مقصر اصلی این بحران دانست و تصریح کرد که اقدامات این صندوق باعث اتخاذ این تصمیمات از سوی «آتن» (پایتخت یونان) می‌شود.

رئیس دفتر ریاست جمهوری آرژانتین همچنین هشدار داد که صندوق الیوت در انتظار آن است که یونان به زانو درآید تا به غارت این کشور بپردازد؛ اتفاقی که در همه کشورهایی که چنین شرایطی داشته‌اند رخ داده است.

این مقام آرژانتینی ضمن اشاره به این که آرژانتین نیز اکنون در شرایطی مشابه قرار دارد، ادامه داد که قدرت‌های منفعت طلب دنیا منتظر هستند که این کشور نیز به روش یونان عمل کند تا دست به غارت آن ببرند.

این اظهارات «فرناندز» در حالی صورت گرفته است که مذاکرات بین دولت یونان و ترویکا که از سوی بانک مرکزی اروپا، کمیسیون اروپا و صندوق بین المللی پول ترتیب داده شده بود، پس از رد پیشنهاد طلبکاران از سوی یونان و تصمیم این کشور مبنی بر برگزاری رفراندوم لحظات متشنجی را سپری می‌کند.

در مقابل این اقدام یونان وزرای دارایی منطقه یورو روز شنبه اعلام کردند که برنامه کمک مالی به این کشور را تمدید نخواهند کرد. یونان موظف است که تا تاریخ 30 ژوئن (9 تیر) 1.6 هزار میلیون یورو بابت بدهی‌های خود به صندوق بین‌المللی پول پرداخت کند.

«آتن» باید اقساط بدهی 360 هزار میلیون یورویی خود به بدهکارانش را تا سال 2054 میلادی (1433 شمسی) تسویه کند.

یونان هم اکنون با وضعیت بسیار پیچیده و حساسی روبروست. بانک‌های این کشور که با کمبود شدید نقدینگی روبرو هستند روی وام ضروری بانک مرکزی اروپا حساب کرده‌اند. این در حالی است که طی روزهای اخیر از طول صف‌های مشتریان بانک‌ها برای بیرون کشیدن پول‌هایشان کاسته نشده است.

یونان از سال 2009 (1388) دچار بحران اقتصادی است و تاکنون در ازای اجرای تدابیر ریاضتی، 240 میلیارد یورو کمک مالی از وام‌ دهندگان بین‌المللی دریافت کرده است.

وام ‌دهندگان به یونان می‌گویند تا زمانی که این کشور اصلاحات مورد نظر آن‌ها را انجام ندهد 7.2میلیارد یوروی باقی مانده از وامی را که به یونان قول داده بودند، پرداخت نخواهند کرد.

اگر یونان نتواند این وام را دریافت کند، قادر به پرداخت بدهی‌های خارجی نخواهد بود و از این رو مجبور به ترک اتحادیه اروپا می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول