اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

قائم‌مقام ستاد اقامه نماز:

«خادم مسجد» نیاز به بازتعریف دارد/ مسجد نیازمند خادمان علمی است

قائم‌مقام ستاد اقامه نماز گفت: همگان گمان می‌‌کنند خادم مسجد باید کار یدی انجام دهد و به جاروکشی و نظافت بپردازد، در صورتی که در برهه کنونی مساجد بیش از آنکه به خادم حراستی و نظافتی نیاز داشته باشند، به خادمان علمی نیاز دارند.

«خادم مسجد» نیاز به بازتعریف دارد/ مسجد نیازمند خادمان علمی است

محمود مظفر قائم‌مقام ستاد اقامه نماز در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، استقبال جوانان از مسجد را کمرنگ‌تر از دهه‌های پیش توصیف کرد و افزود: در برخی مساجد استقبال جوانان بسیار پرشور است و در برخی مساجد اکثریت نمازگزاران را افراد مسن تشکیل می‌دهند. متأسفانه در کل استقبال جوان‌ها از مسجد کم شده است که این مقوله نیاز به آسیب‌شناسی دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که یک مسجد چه مؤلفه‌هایی برای جذاب جوانان نیاز دارد، گفت: مسجدی برای جوان جذاب است که مسجد طراز اسلامی باشد؛ این مسجد چهار ویژگی اصلی دارد. نخست اینکه بنا و ساختمان آن در عین سادگی، از زیبایی و نظافت و امکانات مناسب برخوردار بوده و دسترسی به آن آسان است. دومین ویژگی به روحانی و هیأت امنای مسجد باز می‌گردد که باید افرادی جاافتاده، منطقی،‌ خوش‌برخورد، خوش‌ذوق، باحوصله، با درایت و در کل جامع و کامل باشند. سومین ویژگی این است که صرفاً محل نمازگزاران بازنشسته یا مسن نباشد،‌ بلکه پویایی داشته باشد. ویژگی چهارم نیز حضور اقشار فرهیخته و شخصیت‌ها و چهره‌ها در مسجد است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: برنامه‌های مسجد باید جذاب باشد و فاکتورهای جذابیت را باید از طریق سنجش ذائقه یا ذائقه‌سازی به دست آورد. مثلاً مسجدی که یک ساعت بعد از اذان بسته می‌شود، جذابیت ندارد و قطعا مسجد طراز اسلامی نیست. مسجدی که اذان زنده نداشته باشد یا در آن نماز صبح اقامه نشود، نمی‌تواند خود را مسجد طراز اسلامی بنامد. مسجد باید زمینه آشنایی و ازدواج جوانان خوب و متدین را فراهم کند.

مظفر درباره اینکه چرا خادمی مسجد مانند دیگر اماکن متبرکه به فرهنگ بدل نشده و مایه افتخار نیست، گفت: چون اهمیت خدمت به مسجد و ثواب آن را اطلاع‌رسانی نکرده‌ایم. خدمت به مسجد رتبه بسیار بالایی است به طوری که حضرت ابراهیم، حضرت زکریا و حضرت مریم خادم مسجد بوده‌اند و قطعاً خدمت به خانه خدا، عاقبت‌بخیری را به همراه دارد. ضمن اینکه این افتخار عظیم را به کمک فیلم و سریال باید بتوانیم به فرهنگ تبدیل کنیم.

وی با اشاره به اینکه در سنین نوجوانی در مسجد محل خدمت کرده است، ادامه داد: در دوران دبیرستان مسجد امیرالمؤمنین(ع) را در محله‌مان بنا کردیم و هنگام ساخت آن کارگری می‌کردیم. اگر اکنون هنوز پیوندم با مسجد قطع نشده، به خاطر هیأت امنا و امام جماعت خوش‌فکر آن مسجد است که به جوانان بها دادند و البته نتیجه نیت خیر خود را نیز گرفتند و به فیض شهادت نایل آمدند.

قائم‌مقام ستاد اقامه نماز در ادامه سخنان خود پیرامون موضوع خدمت در مسجد با ذکر یک مثال گفت: در مسیر کاشان مسجدی را دیدم که 313 نام را به همراه زمان حضور در مسجد نوشته بودند و در واقع شیفت‌بندی خادمان آن مسجد برای کل سال مشخص شده بود.

این مقام مسئول، حلقه مفقوده در بحث خادمی مسجد را ضعف در دعوت به این مقوله دانست و افزود: بسیاری اوقات مشاهده می‌کنیم یک نفر سال‌ها به مسجد می‌آید و به سهم خود با توجه توانایی که دارد، به خانه خدا خدمت می‌کند اما همین شخص نتوانسته همسر یا فرزندان خود را به مسجد بیاورد. باید برای اصلاح این ضعف، اقدام کنیم و شیوه‌های دعوت به نماز و خدمت به مسجد را فراگیر و همگانی کنیم.

مظفر در پایان با تأکید بر تعریف صحیح خادمی مسجد گفت: همگان گمان می‌‌کنند خادم مسجد باید کار یدی انجام دهد و به جاروکشی و نظافت بپردازد، در صورتی که خدمت در مسجد طیف وسیعی از فعالیت‌ها را در بر می‌گیرد. مثلاً ممکن است یک پزشک ماهی یک بار در مسجد حاضر شود و به ویزیت رایگان بیماران بپردازد، یا یک روانشناس با حضور در مسجد به نمازگزاران و افراد نیازمند مشاوره رایگان بدهد. یا یک دبیر و معلم می‌تواند در ایام امتحانات به مسجد برود و مشکلات درسی نوجوانان را برطرف کند. در واقع در برهه کنونی مساجد بیش از آنکه به خادم حراستی و نظافتی نیاز داشته باشند، به خادمان علمی نیاز دارند.

انتهای پیام/ک

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول