اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای:

مساجد خانه‌های فرهنگ ما هستند/ جاذبه‌های مساجد را برای جوانان تقویت کنیم

رئیس بنیاد حکمت اسلامی صدرا گفت: مساجد خانه‌های فرهنگ ما هستند، در این برهه تاریخی باید جاذبه‌های مساجد را برای جوانان افزایش دهیم؛ از فعالیت‌های آموزشی گرفته تا تعلیمات اخلاقی و ارتباطی نیازمند تقویت است.

مساجد خانه‌های فرهنگ ما هستند/ جاذبه‌های مساجد را برای جوانان تقویت کنیم

آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای، رئیس بنیاد حکمت اسلامی صدرا به مناسبت حضور در دهه تکریم و غبارروبی مساجد در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه فارس درباره اهمیت مسجد و کارکردهای آن توضیح داد: مساجد در اسلام ظاهر ساده و بی‌آلایشی که دارند اما از کارکردهای زیادی برخوردارند و بسیار پرمحتوا هستند.

وی در ادامه اظهار داشت: این پرمحتوا بودن بدین معناست که مساجد «خانه ملت» هستند، خانه مسلمانان هستند و خانه فرهنگ اسلامی هستند؛ همانگونه که ما خانه فرهنگ در شهر داریم، مساجد هم خانه‌های فرهنگ هستند و بنابراین نیازمند کارهای فرهنگی در آن هستیم.

آیت‌الله خامنه‌ای درباره دیگر کارکردهای مساجد توضیح داد: مسجد، محل ارتباط و اتصال بین مسلمانان با یکدیگر و همینطور با پروردگار است، در واقع بحث ارتباط انسان با خدا در مساجد امکان پذیری بیشتری می‌یابد و آدمی با حضور در این مکان معنوی تمرکز بیشتری برای راز و نیاز با پروردگار دارد. همچنین موضوع ارتباط با دیگر مسلمانان نیز صادق است و احوال پرسی و ارتباط بیشتر مسلمانان با یکدیگر در مسجد میسر است، همچنین آگاهی از مسائل اجتماعی و سیاسی روز در مساجد امکان‌پذیر می‌شود.

رئیس بنیاد ایران‌شناسی با تأکید بر اینکه ارتباطات معنوی یکی از مهمترین کارکردهای مساجد است، توضیح داد: بحث آموزش نیز اینجا مطرح است. مسجد مدرسه اخلاق است و تمام مباحث و مفاد آموزشی در آن جا می‌گیرد.

وی ادامه داد: است این روزها شبهات زیاد شده است و جوانان نیازمند بحث‌های اخلاقی و طرح مباحث آن هستند، بنابراین باید بدین جهت نیز تقویت شوند و مساجد و روحانیون در آن برای مردم نقش تربیتی داشته باشند.

رئیس بنیاد حکمت اسلامی صدرا در پاسخ به این سؤال که حضور جوانان در مساجد را چگونه ارزیابی می‌کند، توضیح داد: تأیید می‌کنم که رغبت جوانان نسبت به مساجد در مقایسه با سال‌های ابتدایی انقلاب کمتر شده است، علتش هم مشخص است؛ سابق وسایل ارتباطی کمتر بود و بچه‌ها راه ارتباطی غیر از این مراکز با یکدیگر نداشتند، بنابراین در مساجد دور هم جمع می‌شدند و عبادت هم می‌کردند. هیچ یک از وسایل ارتباط جمعی امروزی نیز نبود، سخنرانی‌ها و اطلاع‌رسانی‌ها و آگاهی رساندن‌ها از طریق مساجد صورت می‌گرفت، بنابراین تقریبا مساجد همیشه پر از جمعیت بود. اما الان اینطور نیست، وسایل ارتباطی زیاد است و مردم کمتر به آن چیزهایی که ارزش توجه دارد ، توجه نشان می‌دهند.

آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای در پایان اظهار داشت: در این وضعیت باید تلاش کنیم جاذبه‌های مساجد را بیشتر کنیم، در گذشته این جاذبه‌ها زیاد بود که مساجد جوانان را جذب می‌کرد ولی الان ضعیف شده است و کافی نیست. باید این جاذبه‌ها را به طرق مختلف براساس همان کارکردهای خاصی -از آموزش گرفته تا عبادت و ارتباطات- افزایش دهیم.

انتهای پیام/ک

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول