اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی:

این تصور که دولت نسبت به مسجد وظیفه ندارد، اشتباه است

رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی گفت: امروز یک تصور غلطی بین بدنه متدینین و مساجد کشور و مسئولان دولتی است که گمان می‌کنند دولت نباید نسبت به مساجد وظیفه رسمی داشته باشد.

این تصور که دولت نسبت به مسجد وظیفه ندارد، اشتباه است

حجت‌الاسلام علی ذوعلم رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس به مناسبت دهه تکریم و غبارروبی مساجد گفت: با وجود اینکه عده‌ای تلاش دارند تبلیغ کنند رغبت جوانان به مساجد کمرنگ شده است، تصور بنده اینگونه نیست و مشاهدات ما نشان می‌دهد حضور فعالانه جوانان با وجود کاستی‌ها در مساجد قابل قبول است، البته کافی نیست.

وی در ادامه افزود: ما برای اینکه رغبت جوانان به مساجد را زیاد کنیم، باید مدیریت و برنامه‌های مساجد را بازبینی کنیم، کاری که در برخی مساجد صورت گرفته و جواب هم داده است. امروز ما مساجدی داریم که مشارکت جدی با تلاش جوانان دارد و در مدیریت مساجد جوانان را دخالت داده‌اند.

ذوعلم درباره راهکارهای کلان جذب جوانان به مساجد گفت: راهکار اول ترسیم الگوهای مطلوب برای مساجد و طراحی شرایط و اقتضائات محلی و منطقه‌ای است، نکته دوم در سطح سیاست‌گذاری کلان کشور باید به دنبال احیاء جایگاه مساجد باشیم و مساجد را به عنوان کانون اصلی اشاعه فرهنگ اسلامی بدانیم. سوم این است که در تخصیص اعتبارات مساجد کوشش کنیم چرا که امروز یک تصور غلطی بین بدنه متدینین و مساجد کشور و مسئولان دولتی است که گمان می‌کنند دولت نباید نسبت به مساجد وظیفه رسمی داشته باشد، درحالیکه در یک نظام اسلامی مساجد کانون اصلی اشاعه فرهنگ اسلامی هستند.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی افزود: نکته دیگر برای مدیریت مسجد که فراتر از بهره‌مندی از امامت جماعت با اخلاق و تربیت است، باید زیرساخت‌ها را با تربیت مدیران و ائمه جماعت مطلوب فراهم کنیم و زمینه را برای فعال‌سازی مساجد فراهم آوریم. از این جهت ما هنوز کار لازم را انجام نداده‌ایم و علی رغم اینها رغبت به مساجد کافی نیست.

وی با تعریف خاطراتی از حضور در مساجد گفت: در انقلاب اسلامی ایران واقعا مساجد تأثیرگذار بودند و به عینه در دوران نوجوانی این اثرگذاری را شاهد بودیم؛ زمانی که یک دانش‌آموز دبیرستانی بودم در سال‌های اول دهه 50 در مسجد محل ما هیئت‌هایی وجود داشت که دانش‌آموزان در آن جلسات قرآن برگزار کرده و تفکر ناب اسلامی و دیدگاه‌های انقلابی از این طریق در نوجوانان اشاعه می‌یافت.

ذوعلم در پایان گفت: امروز هم مساجد ما همین نقش را در استمرار روحیه بسیجی و اشاعه ارزش‌های اسلامی ایفا می‌کنند امروز البته نقش مسجد سامان‌یافته‌تر شده است و باید تلاشمان این باشد از این فرصت و صبغه نهادینه‌شده اسلامی در مساجد بیشترین بهره‌برداری را در جهت رشد اعتقادی و اخلاقی و فرهنگی را داشته باشیم که زمینه‌ساز رشد بیشتر کشور است.


انتهای پیام/ک

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول