اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

سقوط آزاد بازارهای بورس ترکیه در پی نتایج انتخابات

با شکست حزب رئیس‌جمهور ترکیه در انتخابات پارلمانی این کشور برای کسب اکثریت کرسی‌های پارلمان، بازار سهام استانبول با افت ۶ درصدی روبرو شد.

سقوط آزاد بازارهای بورس ترکیه در پی نتایج انتخابات

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، با شکست حزب حاکم «عدالت و توسعه» در کسب اکثریت کرسی‌های پارلمان ترکیه، بازار سهام استانبول با افت 6 درصدی روبرو شد.

به گزارش روزنامه دیلی صباح، اردوغان به دنبال کسب اکثریت کرسی در پارلمان بود تا بتواند تغییراتی را در قانون اساسی ترکیه به وجود آورد اما طبق گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه حزب راست میانه اردوغان توانست 41 درصد از آراء انتخابات پارلمانی را به دست آورد. گرچه حزب عدالت و توسعه همچنان بزرگترین حزب در ترکیه به حساب می‌آید اما متحمل بدترین نتیجه از سال 2002 تاکنون شده است.

طبق این گزارش، ارزش شاخص بورس استانبول در زمان گشایش بازار  6675.35 واحد کاهش یافته است. ارزش سهام این شاخص، ۸.۵ درصد افت داشته است.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش کرد که بانک مرکزی ترکیه از بیم سقوط ارزش لیر، تدابیر ویژه در دستور کار قرار داده است.

طبق این گزارش، حزب عدالت و توسعه با کسب ۴۰.۹ درصد از مجموع آراء همچنان پیروز انتخابات پارلمانی روز یکشنبه ترکیه است و موفق شده است که ۲۵۶ کرسی در پارلمان کسب کند که البته این تعداد کرسی کمتر از ۲۷۶ کرسی مورد نیاز برای کسب اکثریت پارلمان است و این نشان می‌دهد که احتمال تشکیل یک دولت ائتلافی در ترکیه وجود دارد.

بنا بر نتایج انتخابات پارلمانی، حزب جمهوری‌خواه خلق (CHP) موفق شد ۲۵.۲۳ درصد از مجموع آراء را کسب کند، حزب جنبش ملی‌گرا (MHP) توانست ۱۶.۴۸ درصد آرا و حزب حامی کردهای دموکراتیک خلق (HDP) موفق شد ۱۳.۱۹ درصد از آراء را کسب کند. این اولین انتخاباتی در ترکیه است که حزب دموکراتیک‌های خلق بعنوان یک حزب متحد وارد رقابت شده است.

بیش از ۵۳ میلیون نفر از رأی‌دهندگان ترکیه و خارج از این کشور واجد شرایط انتخاب نمایندگان خود در پارلمان کشور ترکیه بودند. حزب عدالت توسعه به ۳۳۰ کرسی از مجموع ۵۵۰ کرسی پارلمان ترکیه نیاز دارد تا بتواند خواستار برگزاری همه‌پرسی برای تغییر قانون اساسی باشد. این حزب در صورتیکه ۳۶۷ کرسی پارلمان را به دست می‌آورد، بدون برگزاری همه‌پرسی می‌توانست قانون اساسی را تغییر دهد.

انتهای پیام/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول