اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان
آسیای مرکزی در 24 ساعت گذشته

کمک درمانی ترکمنستان به افغانستان/تلاش قرقیزستان برای رفع اختلافات مرزی با تاجیکستان

کمک درمانی ترکمنستان به افغانستان، تلاش قرقیزستان برای رفع اختلافات مرزی با تاجیکستان و دیدار «چیت چیان» با رئیس جمهور تاجیکستان بخشی از مهم‌ترین اخبار آسیای مرکزی در 24 ساعت گذشته می‌باشد.

کمک درمانی ترکمنستان به افغانستان/تلاش قرقیزستان برای رفع اختلافات مرزی با تاجیکستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در ترکمنستان، کمک درمانی ترکمنستان به افغانستان، تلاش قرقیزستان برای رفع اختلافات مرزی با تاجیکستان و دیدار «چیت چیان» با رئیس جمهور تاجیکستان، «آستانه» میزبان دور بعدی مذاکرات مخالفان سوری و دیدار «عبدالله عبدالله» با رئیس جمهور تاجیکستان، بخشی از مهم‌ترین اخبار آسیای مرکزی در 24 ساعت گذشته می‌باشد.

کمک درمانی ترکمنستان به افغانستان

خبرگزاری دولتی ترکمنستان با انتشار این خبر تصریح کرد که «قربانقلی بردی‏‌محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان در این زمینه مصوبه‌ای را تصویب کرده‏ است که به موجب آن به کنسولگری این کشور در هرات اجازه داده شده‌‏است تا با شرکت « Haji Lal Mohammad Farahi Construction. CO» افغانستان،  قرارداد احداث مجتمع زایشگاه در روستای «تورغندی» استان هرات افغانستان را منعقد کند.

این زایشگاه از طرف دولت ترکمنستان تامین اعتبار شده و به عنوان کمک انسان دوستانه به مردم افغانستان اهدا می‏‌شود.

این منبع به به جزییات دیگر این طرح و اقدام و کمک انسان دوستانه دولت ترکمنستان به افغانستان اشاره نکرده‌‏است.

احداث مجتمع زایشگاه در افغانستان از سوی دولت و مردم ترکمنستان در حالی است که هفته پیش در ملاقات نماینده ویژه رئیس جمهور افغانستان در امور کشورهای جامعه «همسود» با رئیس جمهور ترکمنستان، پروتکل افزایش 4 برابری خرید و فروش برق بین «عشق‏‌آباد» و «کابل» تا سال 2027 میلادی امضاء شد.

طی چند سال گذشته، روابط ترکمنستان و افغانستان به عنوان 2 کشور همسایه که حدود 800 کیلومتر با یکدیگر مرز مشترک دارند، همواره از روابط رو به رشدی برخوردار بوده‌ ‏است.

صادرات برق و فرآورده‏‌های نفتی، گازی ترکمنستان به افغانستان، همکاری‏‌های در زمینه حمل‌و نقل و ترانزیت کالا، ارتباطات، روابط فرهنگی و آموزشی و انسان‌دوستانه از مهم‌ترین موضوعات در تعاملات بین 2 کشور می‏‌باشد.

قرقیزستان در تلاش برای رفع اختلافات مرزی با تاجیکستان

دولت قرقیزستان از آماده کردن طرحی برای علامت گذاری 10 کیلومتر دیگر از منطقه مرزی مورد اختلاف با تاجیکستان در صورت موافقت این کشور خبر داد.

«قربانبای اسکندراف»، نماینده ویژه دولت قرقیزستان در مسئله تعیین و علامت گذاری مرزهای این کشور به رسانه‌های محلی گفت: در مورد این 10 کیلومتر، در نشست اخیر کمسیون بین دولتی بررسی مسائل مرزی توافق بدست آمده بود که اکنون به شکل سند از جانب بیشکک به این کمسیون ارائه می‌شود.

اسکندراف گفت: تاکنون از 908 کیلومتر مرز تاجیکستان و قرقیزستان 567 کیلومتر مشخص و از این میزان نیز 519 کیلومتر در سطح کمسیون بین دولتی تصویب، تعیین و علامت گذاری شده است.

بحث تعیین و علامت گذاری مرز بین تاجیکستان و قرقیزستان از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 ادامه دارد.

نماینده ویژه قرقیزستان می‌گوید: تاجیکستان در مذاکرات مرزی به اسناد دوران تقسیمات مرزی آسیای مرکزی در سال‌های 1927-1924تکیه می‌کند، ولی قرقیزستان اسناد سال‌های 1959-1958 و سال 1989 را قبول دارد.

دیدار «عبدالله عبدالله» با رئیس جمهور تاجیکستان+تصاویر

«عبدالله عبدالله» رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان با «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان دیدار کرد.

نمایشگاه بین‏‌المللی پوشاک و صنایع نساجی ترکمنستان آغاز بکار کرد

نمایشگاه بین‏‌المللی «مد، پوشاک و صنایع نساجی ترکمنستان 2015» ساعتی پیش در محل قصر نمایشگاهی «عشق‌‏آباد» آغاز بکار کرد.
ایران، تجارب ارزشمندی در زمینه مبارزه با تروریسم دارد

مقام وزارت کشور قرقیزستان گفت: ایران پیرامون کنترل اوضاع و مقابله با تروریسم تجربیات فراوانی دارد که با استفاده از آنها می‌توان موفقیت‌های عمده‌ای را در زمینه مبارزه با تروریسم کسب کرد.

استقبال نخست وزیر تاجیکستان از «عبدالله عبدالله»+تصاویر

رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان در بدو ورود به تاجیکستان مورد استقبال رسمی نخست وزیر این کشور قرار گرفت.

«آستانه» میزبان دور بعدی مذاکرات مخالفان سوری

منابع خبری از برگزاری دور بعدی رایزنی‌ها بین دولت سوریه و مخالفان این کشور در سپتامبر سال جاری در «آستانه» پایتخت قزاقستان خبر دادند.

«چیت چیان» با رئیس جمهور تاجیکستان ملاقات کرد

وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران که به منظور شرکت در کنفرانس بین‌المللی «آب برای حیات» در دوشنبه به سر می‌برد، با رئیس‌جمهور تاجیکستان ملاقات کرد.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول