اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نشست وزرای دفاع کشورهای همسود در دوشنبه؛ امنیت منطقه محور مذاکرات

دفتر مطبوعاتی وزارت دفاع تاجیکستان از نشست وزرای دفاع کشورهای همسود در این کشور خبر داد.

نشست وزرای دفاع کشورهای همسود در دوشنبه؛ امنیت منطقه محور مذاکرات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه به نقل از خبرگزاری «آسیا پلوس»، در مدت اخیر در مرزهای شمالی افغانستان و مناطق جنوب تاجیکستان در استان‌های «بدخشان» گروهای شبه نظامی «طالبان» حضور یافته‌اند.

این تجمع باعث شده است تا در این زمینه «دوشنبه» و کشورهای قدرتمند منطقه دست به اقدام زده و با اجرای رزمایش مشترک در این مناطق آمادگی خود را به رخ شبه نظامیان افراطی بکشند.

همچنین در این زمینه «ضمیر کابل‌اف» نماینده روسیه در افغانستان ضمن حمله احتمالی این گروه‌ها به مناطق مرزی آسیای مرکزی به جزئیات این حرکت‌ها پرداخت.

وی در این زمینه اظهار داشت: شبه‌نظامیان مستقر در این مناطق متعلق به گروه‌های مختلف قومی می‌باشند ولی اغلب آن‌ها را تاجیک‌ها، قرقیزها، ازبک‌ها تشکیل می‌دهند و همچنین عرب‌ها، اویغورهای چینی و افرادی از از قفقاز شمالی نیز در میان آنان حضور دارند.

این مقام روسی با اشاره به تلاش‌های بیش از یک ماه پیش طالبان برای اشغال مرکز ولایت «قندوز» و در اختیار گرفتن کنترل بر بخش‌های از بزرگراه قندوز – کابل، گفت: بر اساس اطلاع موجود برخی از گروه‌های افراطی و از جمله طالبان و داعش در این مناطق مراکز آموزشی ایجاد کرده‌اند.

وی ادامه داد: عملا امروز 2 کانون تجمع فعال افراط‌گرایان وجود دارد که یکی در ولایت‌های بدخشان و قندوز و دیگری در ولایت‌های «بادغیس» و «فاریاب» می‌باشد.

به این دلیل تلاش‌های شبه‌نظامیان برای نفوذ به مرزهای کشورهای آسیای مرکزی و از جمله تاجیکستان را بعید نمی‌دانم.

کابل‌اف همزمان ابراز اطمینان کرد، کشورهای آسیای مرکزی در برابر چنین سناریو‌یی آمادگی داشته و یک سری از اقدامات پیشگیرانه را پیاده کرده‌اند.

در همین حال و برای آمادگی بیشتر در چند روز آینده وزرای دفاع کشورهای همسود در دوشنبه گردهم خواهند آمد.

همچنین در این نشست «سرگئی شایگو» وزیر دفاع روسیه به تاجیکستان سفر خواهد کرد.

در این نشست که با ریاست «شیرعلی میرزایف» وزیر دفاع تاجیکستان در تاریخ 2 تا 4 ژوئن (12 تا 13 خرداد ماه) سال جاری در دوشنبه برگزار می‌شود، همچنین وزرای دفاع ارمنستان، بلاروس، قزاقستان و قرقیزستان نیز شرکت خواهد کرد.

وزرای دفاع کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی طی این نشست مسائل مربوط به تامین امنیت در مرزهای جنوبی این سازمان در ارتباط با تشدید وضعیت نظامی- سیاسی در افغانستان و برخی کشورهای شرق میانه را بررسی خواهند کرد.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول