اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان مطرح کرد

تبدیل خانه‌های روستایی سمیرم به اقامتگاه‌های بوم‌گردی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: خانه‌های روستایی و عشایری شهرستان سمیرم قابلیت تبدیل شدن به اقامتگاه‌های بوم‌گردی و توسعه گردشگری را دارد.

تبدیل خانه‌های روستایی سمیرم به اقامتگاه‌های بوم‌گردی

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، فریدون اللهیاری ظهر امروز در آیین افتتاح موزه فرهنگی تاریخی سمیرم با اشاره به پیشینه تاریخی و وجود آثار تاریخی ارزشمند در شهرستان اظهار کرد: سرزمین هزار چشمه سمیرم به لحاظ جاذبه‌ها و ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعت بی‌نظیر ظرفیت بسیار خوبی در حوزه گردشگری دارد.

وی وسعت جغرافیایی و اقلیم طبیعت خاص شهرستان را یک ظرفیت برای شهرستان برشمرد و گفت: با توجه به ظرفیت‌های شهرستان و نیز گسترده بودن حوزه این سازمان در بخش‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، لازم است ساختمان این اداره در فضایی مستقل از موزه توسعه یابد.

این مسئول با تاکید بر ارتقای شاخصه‌های شهرستان سمیرم تصریح کرد: چنانچه ساختمانی برای فضای اداری میراث فرهنگی شهرستان در نظر گرفته شود، تجهیز، آماده‌سازی فضا و توسعه ساختاری و سازمانی میراث فرهنگی شهرستان را پیگیری می‌کنیم و این ساختمان به طور کلی به عنوان موزه مورد استفاده قرار گیرد.

وی همچنین با اشاره به وجود گنجینه‌های ارزشمند صنایع دستی در سمیرم گفت: به منظور ایجاد زمینه آموزش، معرفی صنایع دستی بومی و محلی و نیز حمایت از فعالان عرصه صنایع دستی و ایجاد پایگاه صنایع دستی در شهرستان ضروری است.

اللهیاری اضافه کرد: در صورت مشخص و معرفی شدن یک مکان برای این منظور، سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان آمادگی کامل برای تجهیز، آماده‌سازی و ایجاد ساختاری فعالیت این پایگاه را در شهرستان سمیرم دارد.

* لزوم افزایش آثار ثبتی شهرستان سمیرم

وی با اشاره به 19 اثر ثبتی در شهرستان سمیرم بر افزایش آمار تاکید کرد و افزود: با توجه به اینکه تعداد آثار ثبتی در ارتقای شاخص‌های سازمانی تاثیر دارد و با تاکید بر ظرفیت غنی و بالای این شهرستان در جاذبه‌های طبیعی و گردشگری، لازم است که تعداد ثبت در شهرستان افزایش یابد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان ضمن تاکید بر معرفی و ثبت 10 اثر دیگر در سال 94 و همچنین همراهی شهرداری‌ها در اجرای این طرح، اظهار کرد: امید است با افزایش آمار به 29 اثر ثبتی در شهرستان امسال شاهد تحول شاخص‌ها در این شهرستان باشیم.

* آمادگی سازمان میراث فرهنگی برای مرمت ابنیه تاریخی

وی ضمن اعلام آمادگی برای مرمت ابنیه تاریخی، ادامه داد: در زمینه مرمت تمام ظرفیت‌ها و ضرورت‌های شهرستان به ما منعکس شود و آمادگی داریم که پروژه‌های مرمتی را به صورت مشارکت 50 درصدی با شهرداری‌ها بدون محدودیت اجرا کنیم.

این مسئول از فعالیت‌های بخش گردشگری شهرستان اظهار امیدواری کرد و گفت: شهرستان سمیرم از لحاظ طبیعت‌گردی در استان اصفهان جایگاه بسیار بالایی دارد.

وی ضمن تاکید در راستای حمایت و جذب سرمایه‌گذاران غیربومی اضافه کرد: به منظور استفاده بهتر از ظرفیت‌های شهرستان باید بر روی نیروهای بومی شهرستان سرمایه‌گذاری کنیم و برای سرمایه‌گذاران سمیرمی ایجاد انگیزه و حمایت کنیم.

اللهیاری بر آموزش نیروی انسانی تاکید کرد و ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد این کارگاه‌ها بیان کرد: ایجاد یک کارگاه آموزشی برای روستائیان، عشایر و دهیاری‌ها در راستای فعالیت در جهت استفاده از ظرفیت‌های گردشگری برای اشتغال و درآمدزایی مناطق عشایری و روستایی لازم است.

وی با اشاره به فراهم بودن زیرساخت‌های لازم در مناطق مستعد گردشگری شهرستان، ایجاد اقامت‌های بوم‌گردی در مناطق مختلف شهرستان را زمینه خوبی برای جذب گردشگر دانست و تصریح کرد: خانه‌های روستایی شهرستان سمیرم قابلیت تبدیل به اقامتگاه‌های برونگردی و توسعه گردشگری را دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به اینکه برای ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی نیاز به سرمایه‌گذاری نیست، اضافه کرد: به منظور رونق و فرهنگ‌سازی این طرح، بعد از پایان ماه رمضان همایش کارگاهی با محتوای ارائه تجربیات موفق در بخش گردشگری در شهرستان سمیرم برگزار می‌شود که می‌توانیم با ترویج این طرح یک تغییری در شرایط معیشتی روستائیان و عشایر ایجاد کنیم.

وی اضافه کرد: گردشگری محور توسعه استان اصفهان است و در شهرستان سمیرم نیز باید از این ظرفیت‌ها استفاده شود.

انتهای پیام/63013/ر40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول