اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست مرکز ملی فرش ایران مطرح کرد

کپی‌برداری از فرش دستباف ایرانی مهم‌ترین چالش صنعت فرش/چین مشتری فرش دستباف ایرانی شده است

سرپرست مرکز ملی فرش ایران کپی‌برداری از فرش دستباف ایرانی را مهم‌ترین چالش پیش روی صنعت فرش عنوان کرد و گفت: برند فرش دستباف ایرانی باید به ثبت جهانی برسد.

کپی‌برداری از فرش دستباف ایرانی مهم‌ترین چالش صنعت فرش/چین مشتری فرش دستباف ایرانی شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حمید کارگر امشب در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی فرش مشهد که در محل نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار شد، با اشاره به وضعیت نامناسب فرش، اظهار داشت: در دهه‌های اخیر صادرات فرش حدود 500 میلیون دلار بوده اما از سال 90 شاهد افت صادرات فرش بوده‌ایم به طوری که در سال 92 کاهش صادرات به اوج خود رسید.

سرپرست مرکز ملی فرش ایران ادامه داد: در این سال‌ها حجم صادرات حدود 314 میلیون دلار بوده است که این کاهش صادرات ناشی از تحریم‌ها، درگیری‌های سیاسی منطقه، هدفمندی یارانه‌ها و بالا رفتن هزینه‌ها است.

وی افزود: خوشبختانه از فروردین‌ماه 93 روند صادرات تغییر کرده و ما شاهد رشد آن بودیم.

کارگر با بیان اینکه هنوز با میزان مطلوب صادرات فاصله داریم، تصریح کرد: ارزش صادرات در پایان سال 93 حدود 330 میلیون دلار بود که از لحاظ وزنی 5 هزار تن فرش به کشورهای دنیا صادر شد.

سرپرست مرکز ملی فرش ایران در ارتباط با برخی اظهارات که چین را رقیب ما در صنعت فرش معرفی می‌کند، متذکر شد: این مسائل افسانه است و ما از بابت چین خیالمان راحت است زیرا چین دیگر رقیب ایران نبوده بلکه مشتری فرش دستباف ایرانی شده است.

وی با بیان اینکه چین در حال عبور از تولید فرش دستباف است، اضافه کرد: امروز کشور چین به خریدار فرش دستباف ایران تبدیل شده است.

کارگر تصریح کرد: چین از رقابت با ایران خارج شده و در مقابل رقبای دیگر همانند هند، افغانستان، نپال و ترکیه در حال رقابت با ایران هستند اما باز هم ایران همچنان صدرنشین صنعت فرش است.

سرپرست مرکز ملی فرش ایران خاطرنشان کرد: فرش ایران در بازار فرش دستباف جهان در اوج صنعت صادراتی و صدرنشین است.

وی به مشکلات فرش دستباف اشاره کرد و یادآور شد: متأسفانه یکی از مشکلات صنعت فرش کپی‌برداری از نقشه‌های این فرش توسط رقبا بوده که برای جلوگیری از این کار باید طرح‌ها، نقوش، منطقه جغرافیایی و برند فرش دستباف ایرانی به ثبت جهانی می‌رسید که برای این کار ابتدا نقشه‌ها به صورت منطقه‌ای ثبت شود و پس از آن اقدام برای ثبت جهانی فرش دستباف ایرانی انجام می‌شود.

کارگر خاطرنشان کرد: در سال 92، پنج منطقه فرش دستباف به ثبت جهانی رسید و در سال 93، 10 منطقه دیگر به ثبت رسید که امروز از بین این 10 منطقه فرش مشهد و کاشمر رونمایی شد.

انتهای پیام/3138/ج30/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول