اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

مدیرکل تأمین‌ تجهیزات سازمان بنادر در پاسخ به فارس خبر داد

بهره‌برداری از بزرگترین شناور ایرانی جمع‌آوری آلودگی نفتی/ ۸۰ درصد تجهیزات بندری بومی‌سازی شد

مدیرکل تأمین و نگهداری تجهیزات سازمان بنادر از امضای قرارداد ساخت 15 دستگاه ترانس‌تینر ایرانی برای فاز دوم بندر شهید رجایی خبر داد و گفت: همچنین بزرگ‌ترین شناور ایرانی جمع‌آوری آلودگی نفتی در خاورمیانه تا 10 روز آینده آب‌اندازی می‌شود.

بهره‌برداری از بزرگترین شناور ایرانی جمع‌آوری آلودگی نفتی/ ۸۰ درصد تجهیزات بندری بومی‌سازی شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، عبدالکریم رزازان در جمع خبرنگاران با تأکید بر توجه سازمان بنادر به تولید داخل و صنایع دریایی داخلی، اظهار داشت: با توجه به اهمیت توجه به ساخت داخل تلاش می‌کنیم در بخش صنایع دریایی توانمندی‌ها در این حوزه عملیاتی شود.

وی با تأکید بر اینکه لازم است کشور نگاه ویژه‌ای به تولید داخل داشته باشد، افزود: دستاورد تولید داخل جلوگیری از خروج ارز و اشتغال‌زایی‌ است.

مدیرکل تأمین و نگهداری تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: همه شناورهای مورد نیاز سازمان بنادر و دریانوردی در داخل کشور ساخته می‌شود که شامل شناورهای خدماتی، تجسس و نجات و راهنمابر‌ است.

رزازان اضافه کرد: در جزیره کیش شناورهای مسافری فعال است که تا پیش از این از خارج کشور تأمین می‌شد اما ‌امروز اولین شناور مسافری ما به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس صادر می‌شود.

مدیرکل تأمین و نگهداری تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: اگر توافقات هسته‌ای انجام شود قطعاً باید از تولید داخل حمایت بیشتری انجام شده و صادرات شناورهای ساخت داخل ارتقا یابد.

* بومی‌سازی 80 درصد تجهیزات بندری

وی با بیان اینکه ساخت برخی از تجهیزات بندری بومی‌سازی شده است، ادامه داد: این امر موجب شد‌ توانمندی خاص به وجود آید؛ در حال حاضر ساخت جرثقیل‌های زرافه‌ای تا ظرفیت 60 تن و‌ «موبایل ساحلی»، که تکنولوژی در دست چند کشور خارجی است، در ایران هم انجام می‌شود.

مدیرکل تأمین و نگهداری تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: با توجه به چشم‌انداز آینده می‌توان تولیدات داخلی را افزایش داد و اقتصاد مقاومتی را در این عرصه به اثبات رساند.

‌وی با اشاره به ورود کشور به عرصه ساخت تجهیزات بندری گفت: در حال حاضر بیش از 80 درصد تجهیزات بندری بومی‌سازی شده است و در کنار آن انتقال دانش تکنولوژی وجود دارد.

مدیرکل تأمین و نگهداری تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی افزود: شورای عالی صنایع دریایی و صندوق حمایت از صنایع دریایی نقش بسزایی در این‌ باره دارند‌.

رزازان اظهار داشت: با توجه به نیاز زیاد بخش دریایی می‌توان با برنامه‌ریزی صحیح در شورای عالی صنایع دریایی به سمتی رفت که حتی بیش از 90 درصد تجهیزات بندری هم بومی‌سازی شود.

ساخت داخل 15 دستگاه ترانس‌تینر برای فاز دوم بندر شهید رجایی

وی بیان کرد:‌ تا پیش از این ترانس‌تینرها (‌‌جرثقیل دروازه‌ای با چرخ های لاستیکی (RTG)، ریلی (RMG) و ریلی اتوماتیک(ASC) برای تخلیه و بارگیری کالا و کانتینر در بندر) 100 درصد از خارج وارد می‌شد اما به تازگی بومی سازی شده است.

مدیرکل تأمین و نگهداری تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: برای فاز دوم بندر شهید رجایی قرارداد ساخت 15 دستگاه ترانس‌تینر تولید داخل امضاء شد.

مشکل اصلی کشتی‌سازی کشور نقدینگی است/ وزارت صنعت حمایت نمی‌‌کند

وی بیان کرد: ما شیپی‌یاردهای (واحد کشتی‌ سازی) بزرگی در جنوب کشور داریم که می‌تواند کشتی‌های بزرگ را تعمیر کند اما مشکل اصلی آنها نقدینگی است.

مدیرکل تأمین و نگهداری تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت:‌ در ساخت تجهیزات بندری باید حمایت از سوی ارگان‌های دیگر نظیر وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شود؛ این وزارتخانه‌ حمایت چندانی از کارخانجات دریایی نداشته است در حالی که این صنایع مادر باید حمایت شود.

 آب‌اندازی بزرگ‌ترین شناور جمع‌آوری آلودگی نفتی ساخت داخل تا 10 روز آینده

رزازن بیان کرد: بزرگترین شناور‌ جمع‌آوری آلودگی نفتی تا دو هفته آینده آب‌اندازی می‌شود؛ این شناورها توسط شرکت ایزوایکو و با مشاور خارجی ساخته می‌شود که نمونه آن در خاورمیانه وجود ندارد.

امکان اعطای 600 میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت خرید شناور در سال جاری‌

وی با تأکید بر اینکه اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت در قالب وجوه اداره شده صنایع دریایی را فعال نگه داشته است، گفت: ‌وجوه داده شده ‌ در اختیار تعاونی‌ها و متقاضیان خرید و ساخت شناور قرار ‌می‌گیرد، امسال سپرده‌گذاری مناسب 100 میلیارد تومانی در بانک‌ها داشتیم که 5 برابر آن (600 میلیارد تومان) تسهیلات خرید شناور ارائه می‌شود.

مدیرکل تأمین و نگهداری تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی افزود: سود تسهیلات برای شناورهای مسافری صفر درصد‌ و برای شناورهای باری 7 تا 9 درصد است، مابه‌تفاوت سود توسط سازمان بنادر و دریانوردی پرداخت می‌شود.

رزازان با بیان اینکه در صورت ارائه مدارک تا 20 میلیارد تومان هم تسهیلا‌ت خرید شناور ارائه می‌شود، گفت: تا پیش از این فقط در یک نوبت 100 فروند شناور فرسوده از ناوگان خارج و شناور نو جایگزین شد.

مدیرکل تأمین و نگهداری تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی یادآور شد: تاکنون 800 میلیارد تومان تسهیلات نوسازی شناور ارائه شده است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول