اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

معاون فنی و بازرگانی کشتیرانی خبر داد

فعالیت ۵ کارگروه دریایی در تدوین احکام برنامه ششم/ بیمه‌های دریایی دستاورد تحریم

معاون فنی و بازرگانی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه بیمه‌های دریایی، موسسات رده‌بندی و تعمیرات شناور از مزایایی بود که در دوران تحریم ایجاد شد، گفت: هم‌اکنون ۸ کارگروه در تدوین برنامه ششم در بحث دریایی فعالیت می‌کنند.

فعالیت ۵ کارگروه دریایی در تدوین احکام برنامه ششم/ بیمه‌های دریایی دستاورد تحریم

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، علی عزتی امروز در ادامه بیست و سومین همایش ارگانهای دریایی کشور با تاکید بر اینکه رویکرد غالب در تصمیم برنامه ششم باید مبتنی بر اقتصاد مقاومتی باشد، اظهارداشت: صنعت حمل و نقل از زیرساخت‌های کلیدی توسعه اقتصادی هر کشور محسوب می‌شود. بخش حمل و نقل نیروی محرکه توسعه است و کارایی آن زمینه‌ساز رشد همه بخش‌های کشور است.

وی با بیان اینکه سهم حمل و نقل دریایی در جابجایی کالای دنیا 90 درصد است، بیان کرد: سالانه 11 میلیارد تن انواع کالا از طریق دریا جابجا می‌شود که این شامل نفت و مشتقات آن (یک سوم)، مواد خام و فله (یک سوم) و بارهای کانتینری (یک سوم) است.

عزتی با اشاره به اینکه با هر رویکرد، کشور ایران موقعیت استراتژیکی در بخش جغرافیا دارد، افزود: دو شرکت بزرگ کشتیرانی در ایران داریم که جزء اولین در منطقه و برترین در دنیا هستند که شامل نفت‌کش جمهوری اسلامی ایران و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است.

معاون فنی و بازرگانی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران افزود: از نظر بیمه‌های دریایی، کشور ایران جزو معدود کشورهای منطقه دارای این مزیت است ضمن آنکه ایران به قطب تعمیرات کشتی‌های تجاری در منطقه تبدیل شده است.

عزتی اظهارداشت: ما ناوگان نظامی دریایی مقتدری در بخش ارتش و سپاه داریم؛ جزایر ما موقعیت استراتژیکی دارند و در واقع این جزایر از منظر امنیتی ناوهای هواپیمابری هستند که هیچوقت غرق نمی‌شوند.

عزتی اظهارداشت: قطعاً در تدوین برنامه ششم و هفتم باید به شرایط ناوگان دریایی توجه شود و اهداف توسعه ناوگان تجاری گنجانده شود تا به اهداف سند چشم‌انداز دست یابیم.

معاون فنی و بازرگانی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: 5 کارگروه فعال هستند تا در تدوین برنامه ششم موضوعات دریایی به دقت درج شود، احکام پیشنهادی تهیه، خلاصه‌سازی و ارائه شده است.

معاون فنی و بازرگانی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: در تدوین برنامه ششم قانون‌گذار باید به موضوع حمایت از ناوگان دریایی، ایجاد، توسعه و نوسازی ناوگان دریایی داخلی و افزایش سهم ناوگان دریایی داخلی از تجارت دنیا کسب کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه در شرایط تحریم به دلیل نبودن منابع کافی ضربه خوردیم زیرا ناوگان خارجی برای حمل کالاهای‌مان نیامدند و ناوگان داخلی هم نداشتیم تا میعانات گازی و یا ناوگان حمل مواد پتروشیمی را جابجا کنیم.

وی بیان کرد: بیمه‌های دریایی، موسسات رده‌بندی و تعمیرات شناورها 3 مزیت بزرگی بود که در شرایط تحریم توانستیم در داخل ایجاد کنیم و باید پس از تحریم حمایت شود.

عزتی یادآور شد: همچنین موضوع تامین منابع مالی و اجرای اثربخش قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی و بهره‌گیری از پتانسیل‌های ترانزیتی کشور باید مورد توجه خاص پس از رفع تحریم‌ها باشد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول