اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

همکاری‌های اقتصادی چین و شیلی افزایش می‌یابد

نخست وزیر چین به منظور امضای توافق‌نامه‌های مختلف برای افزایش همکاری‌های مالی وارد پایتخت شیلی شد.

همکاری‌های اقتصادی چین و شیلی افزایش می‌یابد

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس در آمریکای لاتین به نقل از «تله‌سور»، «لی که چیانگ» نخست وزیر چین روز گذشته به منظور برگزاری نشست با «میشل باچلت» رئیس جمهور شیلی و امضای توافق‌نامه‌های مختلفی بین این 2 کشور در زمینه استخراج معادن و زیر ساخت‌ها برای افزایش همکاری‌های مالی وارد «سانتیاگو» (پایتخت شیلی) شد.

«هرالدو مونیوز» وزیر امور خارجه شیلی که از نخست وزیر چین در فرودگاه «سانتیاگو» استقبال کرد، اعلام کرد: طی سفر «که چیانگ» به این کشور آمریکای لاتین به همکاری‌های مالی بین این 2 کشور که از اهمیت ویژه‌ای برایمان برخوردار است، می‌پردازیم.

به گفته تحلیلگران، سفر این مقام چینی به «سانتیاگو» بر اساس دستور کار وی با هدف تقویت روابط اقتصادی با شیلی (نخستین کشور آمریکای لاتین است که چین معاهده تجارت آزاد با آن را در سال 2006 به امضا رساند) برنامه‌ریزی شده است.

«مونیوز» در این راستا تاکید کرد که طی سفر 2 روزه این مقام آسیایی به شیلی، این 2 کشور درباره راه‌هایی برای گسترش معاهده تجارت آزاد به بحث و گفت‌و‌گو خواهند پرداخت که در بین آن‌ها استفاده از ارز چینی، «یوان» و معاملات دو جانبه مطرح خواهد شد.

امروز «لی که چیانگ» با «باچلت» در کاخ «لا موندا» مقر ریاست جمهوری شیلی نشستی برگزار خواهند کرد، نشستی که با امضای توافق‌نامه‌های دو جانبه در زمینه‌های مختلفی به پایان خواهد رسید.

«باچلت» قبل از ورود نخست وزیر چین به «سانتیاگو» اعلام کرد: می‌خواهیم در مسیری مشابه همچنان به تقویت و تحکیم روابط دو جانبه، مبادلات و شناختمان از یکدیگر بپردازیم.

این سفر «که چیانگ» به شیلی در پاسخ به سفر «باچلت» به «پکن» (پایتخت چین) در سال 2014 میلادی برای شرکت وی در اجلاس مجمع همکاری اقتصادی آسیا- اقیانوس آرام (APEC) صورت گرفته است که رئیس جمهور شیلی طی این سفر خود به چین با «شی جین پینگ» رئیس جمهور این کشور آسیایی نیز دیدار کرد.

انتظار می‌رود که نخست وزیر چین طی این سفر خود به شیلی با «آندرس ربویدو» مدیر بخش تجاری و همگرایی بین‌المللی کمیسیون اقتصادی برای آمریکای لاتین و حوزه کارائیب (سپال)، به منظور غلبه بر موانع موجود برای گسترش همکاری‌ها با شیلی، دیداری داشته باشد.

تبادل تجاری بین شیلی و چین حدود 34 میلیون دلار تخمین زده می‌شود که علاوه بر استخراج معادن (صادرات مس)، طی سال‌های اخیر صادرات مواد غذایی شیلی به این کشور آسیایی نیز افزایش یافته است.

شیلی آخرین سفر دوره‌ای نخست وزیر چین به منطقه آمریکای لاتین می‌باشد که این مقام آسیایی قبل از سفر به این کشور طی روزهای اخیر از برزیل، کلمبیا و پرو نیز بازدید کرده است.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول