اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

یک کارشناس انرژی در گفت‌وگو با فارس:

دولت باید سهمیه را حفظ و بنزین آزاد را ۱۵۰۰ تومان می‌کرد/ منتظر افزایش قاچاق باشیم

یک کارشناس انرژی با اشاره به حذف سهمیه بنزین و افزایش قاچاق سوخت گفت: مصرف بنزین با این سیاست دولت روند افزایشی خواهد داشت.

دولت باید سهمیه را حفظ و بنزین آزاد را ۱۵۰۰ تومان می‌کرد/ منتظر افزایش قاچاق باشیم

سجاد حسینی نیا در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با انتقاد از حذف نظام سهمیه بندی بنزین گفت: سال گذشته در راستای اجرای گام دوم قانون هدفمند کردن یارانه ها شاهد بودیم که تفاوت در قیمت بنزین آزاد و سهمیه ای اندک بود و در انتهای سال موجب شد تا مصرف بنزین آزاد افزایش یابد و به 30 میلیون لیتر برسد، از سوی دیگر مصرف بنزین سهمیه‌ای نیز حدود 40 میلیون لیتر شد.

این کارشناس انرژی ادامه داد: از طرف دیگر سال گذشته براساس آمارهای ارائه شده از سوی مسئولان دولتی نزدیک به 6 میلیون کارت سوخت بلااستفاده باطل شد تا مصرف بنزین در کشور کاهش یابد اما به دلیل نرخ گذاری اشتباه دولت در بنزین آزاد و سهمیه ای مصرف بنزین افزایش یافت و روند کاهشی پیدا نکرد.

حسینی نیا خاطرنشان کرد: با این سیاست جدید که دولت در پیش گرفت و سهمیه ها را به طور کل حذف کرد انتظار می رود مصرف بنزین روند افزایشی پیدا کند زیرا اولا با قیمت های آزاد در فوب خلیج فارس که 1600 تومان در هر لیتر است فاصله داریم و با این شرایط به بنزین آزاد نیز یارانه می دهیم و در ثانی با این قیمت بنزین آزاد نیز باید منتظر افزایش روند مصرف بنزین در کشور و عواقب بعدی آن باشیم.

وی با اشاره به ارائه پیشنهاد به دولت گفت: قبل از آنکه دولت تصمیم به حذف سهمیه ها بگیرد به دولت پیشنهاد دادیم که روی سهمیه ها و قیمت اصلاحیه صورت گیرد مثلا تعداد زیادی کارت وانت بار وجود دارد که قابل استفاده نبود و یا تعداد زیادی تاکسی و موتور سیکلت بلا استفاده وجود دارد با این روش می توانستیم مصرف بنزین را کاهش دهیم که با شروع این کار در سال گذشته مصرف بنزین سهمیه ای از 48 میلیون لیتر به 40 میلیون لیتر کاهش یافت.

حسینی نیا تصریح کرد: با این تصمیم دولت کارت سوخت هم زیر سوال می رود و دیگر نیازی نیست که کارت سوخت داشته باشیم و این کار مشکلات دیگر به بار خواهد آورد، در صورتی که اصل کارت سوخت می توانست جلوی افزایش مصرف را نیز بگیرد.

این کارشناس انرژی با اشاره به اینکه باید منتظر افزایش قاچاق سوخت باشیم گفت: با روشی که دولت در پیش گرفت باید منتظر باشیم تا قاچاق بنزین افزایش یابد زیرا اختلاف قیمت بنزین در داخل و فوب خلیج فارس زیاد است و قاچاق توجیه پذیر خواهد شد زیرا هرکس هر مقدار که بنزین بخواهید می تواند استفاده کند و هیچ کس هم پاسخگو نخواهد بود.

وی تصریح کرد: دولت می توانست برای انکه درآمد کسری هدفمندکردن یارانه ها را جبران کند سهمیه بندی را حفظ می کرد و قیمت بنزین آزاد را 1500 تومان تعیین می کرد تا مشکلات مالی دولت نیز برطرف شود.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول