به گزارش خبرنگار دفتر منطقهای خبرگزاری فارس در آمریکای لاتین به نقل از «تلهسور»، دولت برزیل پس از دیدار با «لیکهکیانگ»نخست وزیر چین در 18 می سال جاری (28 اردیبهشت)، عملیات ساخت راهآهن بین اقیانوسی خود را که متصل کننده آن با بندر پرو از طریق نواحی آمازون است از هفته آینده آغاز خواهد کرد.
به گزارش روزنامه برزیلی «فولها دسائوپائولو» ارزش مالی این عملیات بالغ بر 10 میلیارد دلار برآورد شده است.
به گفته رسانههای برزیل، چین نقش بسیار مهمی را در ساخت این عملیات که در نهایت میتواند جایگزین خوبی برای کانال پاناما در منطقه آمریکای لاتین نیز باشد ایفا میکند.
«کهکیانگ» در این سفر طی مذاکراتی با وزرای کشاورزی، حمل و نقل و امور خارجه برزیل در مورد چگونگی مشارکت کشور خود در ساخت این خط ریلی با برزیل به گفتوگو پرداخته و به ارزیابی آن خواهند پرداخت.
این خط ریلی همچنین دو ایالت «گواییاس» و «ماتوگروسو» قطبهای تولیدکننده سویا در برزیل را به یکدیگر متصل خواهد کرد.
وزیر کشاورزی برزیل در این باره اعلام کرد که چین در ماه آوریل سال جاری نزدیک به 5.31 تن سویا از این کشور خریداری کرده است.
در حال حاضر صادرات سویا از برزیل به چین از طریق کانال پاناما مدتی 35 روزه را به خود اختصاص میدهد که مقامات این کشور آسیایی به دلیل کنترل و نفوذی که آمریکاییها بر این کانال نیز دارند از آن ناراضی هستند.
چین به عنوان اصلیترین شریک تجاری آمریکای لاتین پس از تکمیل این پروژه به دلیل استفاده از راهی که دیگر زیر سلطه و کنترل ایالات متحده آمریکا نیست بهره بسیاری از آن خواهد برد.
به گزارش رسانههای برزیلی، 60 توافق امضا شده بین چین و این کشور آمریکای جنوبی در سفر آتی «کهکیانگ» ارزشی حدود 53 میلیارد خواهد داشت.
27 پروژه (با ارزش 30 میلیار دلاری) این 60 مورد مربوط به حوزه انرژی خواهد بود.
انتهای پیام/