اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

آمریکا سازمان ملل را تهدید به نابودی کرد!

آمریکا تهدید کرده است که در صورت اخراج اسرائیل از سازمان ملل آمریکا هرگونه کمک اقتصادی یا سیاسی خود را به این سازمان قطع خواهد کرد که در این صورت این سازمان نابود خواهد شد.

آمریکا سازمان ملل را تهدید به نابودی کرد!

رخدادهای 5 و 6 اردیبهشت 1361

چکیده

  • در پی امحای بیش از 160 هکتار کشت غیرقانونی خشخاش در منطقه فیروزآباد، درگیری خوانین قشقایی و ایادیشان با برادران سپاه ، بسیج و ژاندارمری در منطقه محکویه آغاز شد.

 

  • سرهنگ صیاد شیرازی: نشانه هایی از پیروزی نهایی سپاه اسلام مشهود است ما در سرازیری جنگ هستیم و به یاری خدا درس بزرگی دیگری به این سرسپرده آمریکا خواهیم داد.

 

  • آمریکا تهدید کرد  در صورت اخراج اسرائیل از سازمان ملل هرگونه کمک اقتصادی یا سیاسی خود را به این سازمان قطع خواهد کرد .

 

  • میرحسین موسوی نخست وزیر:  ملت مسلمان ما از جمله برادران و خواهران آذربایجانی ما اگر از یک مرجع تقلید می کنند بدین خاطر نیست که همشهری آنهاست.

 

  • جمعی از گروهک های ضد انقلاب و سلطنت طلب در مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاریس ضمن دادن شعارهایی علیه جمهوری اسلامی رسما حمایت خود را از آیت الله شریعتمداری اعلام کردند.

 

  • سید حسین موسوی تبریزی دادستان کل انقلاب اسلامی ایران در یک مصاحبه مطبوعاتی و رادیو و تلویزیونی روابط آیت الله شریعتمداری با شاه ، امینی ، سپهبد مقدم و لیبرال ها را فاش کرد .

 

  • مراسم تحویل صحرای سینا به مصر بعد از ظهر دیروز در سینای شرقی انجام گرفت و پس از 15 سال این بخش از خاک مصر از اشغال اسرائیل خارج شد .

 

  • میرحسین موسوی نخست وزیر اظهار داشت : باید با ابرقدرت ها روابط اقتصادی خود را قطع کرده و روابطمان را با جهان سوم گسترش بدهیم .

5 اردیبهشت 1361

درگیری مسلحانه خوانین فارس

حمله اشرار مسلح فارس به نیروهای جمهوری اسلامی که از ظهر جمعه گذشته آغاز شده بود و تا دیروز ادامه داشت به شدت سرکوب شد و به انهدام کامل اردوی خوانین منطقه انجامید . (1)

در پی امحای بیش از 160 هکتار کشت غیرقانونی خشخاش در منطقه فیروزآباد و اطراف اردوگاه خوانین قشقایی از پریروز درگیری خوانین قشقایی و ایادیشان با برادران سپاه ، بسیج و ژاندارمری در منطقه محکویه آغاز شد و طی آن چند تن از برادران بسیج مجروح شدند و با هلیکوپتر به بیمارستان های شیراز انتقال یافتند .

در این درگیری تاکنون 5 نفر شهید و 6 نفر مجروح شده اند و خوانین نیز به کوه های اطراف دارنجان لر گریخته و سنگر گرفته اند و تا به حال یکصد نفر از هواداران خوانین خود را تسلیم کرده اند و یا اسیر شده اند .  بموجب این گزارش درگیری ساعت 12 ظهر جمعه گذشته پس از اظهارات و خواندن اطلاعیه دادستان کل انقلاب اسلامی مبنی بر تسلیم خوانین و ایادیشان روی داده است .

گفتنی است در اطلاعیه موسوی تبریزی دادستان انقلاب در این زمینه آمده است : از آن جا که حاکمیت قانون از ابتدایی ترین نیازهای انقلاب اسلامی است و بمنظور رشد و تعالی جامعه می باشد در این رابطه جمهوری قدرتمند اسلامی ایران توان تحمل هیچ گونه بی نظمی و عدم مراعات قوانین را نداشته و ندارد بدین منظور به ساکنین اردوگاه های غیرقانونی مستقر در اطراف محکویه ابلاغ می شود از ساعت 6 صبح تا 12 ظهر روز جمعه سوم اردیبهشت ماه 61 مهلت داده می شود که خود را تسلیم نیروهای جمهوری اسلامی ایران نمایند .

در ادامه این اطلاعیه تصریح شده است : کسانی که تا ساعت مقرر تسلیم نشوند به عنوان محارب شناخته شده نیروهای جمهوری اسلامی موظفند که با تمام قدرت با آن ها مقابله نمایند. گفتنی است در درگیری های بعدی سه اردوگاه خسرو ، عبدالله و ناصر قشقایی به تصرف نیروهای اسلام درآمد . (2)

سرهنگ صیاد شیرازی : به زودی بار دیگر صدام را گوشمالی می دهیم

سرهنگ صیاد شیرازی فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران که برای بازدید از پادگان های نظامی به شیراز رفته است در یک مصاحبه مطبوعاتی اظهار داشت : نشانه هایی از پیروزی نهایی سپاه اسلام مشهود است ما در سرازیری جنگ هستیم و به یاری خدا درس بزرگی دیگری به این سرسپرده آمریکا خواهیم داد.(3)

آمریکا سازمان ملل را تهدید به نابودی کرد !

آمریکا یک بار دیگر به طور رسمی و این بار وقیحانه تر از همیشه حمایت آشکار خود را از رژیم صهیونیستی در قتل عام ملت فلسطین اعلام کرد. آمریکا تهدید کرده است که در صورت اخراج اسرائیل از سازمان ملل آمریکا هرگونه کمک اقتصادی یا سیاسی خود را به این سازمان قطع خواهد کرد .

گفتنی است متعاقب حمله جنگنده های رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان و به دنبال طرح مسئله اخراج اسرائیل از سازمان ملل نماینده دائمی آمریکا در این سازمان این تهدید را مطرح کرده است. آمریکا اعلام کرده است در صورت قطع کمک ها به سازمان ملل این سازمان نابود خواهد شد !(4)

خبر دیگر این که دکتر سعید رجایی خراسانی نماینده دائمی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد طی سخنانی در مجمع عمومی این سازمان ضمن افشای حمایت همه جانبه آمریکا از رژیم اشغالگر قدس از تمامی نمایندگان کشورهای مختلف جهانی که طرفدار حقوق انسانی هستند درخواست کرد تا از طرح اخراج رژیم صهیونیستی از سازمان ملل حمایت کرده و شناسایی خود را از این جرثومه فساد پس بگیرند.(5)

 

نخست وزیر : ملت جریانات وابسته به اغیار را بخوبی شناخته اند

میرحسین موسوی نخست وزیر گفت : اگر از جنبه های ساده لوحانه طرح خائنانه بگذریم آن چه برای من تعجب آور است این است که چگونه قطب زاده اطمینان داشت که در صورت موفقیت در اجرای اهداف پست خود می تواند بر مردم حاکم شود . ملت چهره امثال او را شناخته و جریانات وابسته به اغیار و غیر اسلامی را بخوبی شناخته اند .

نخست وزیر گفت : آن روحانی که سر تسلیم در برابر هوی و هوس های خود فرود می آورد بطور طبیعی از اهداف نهاد روحانیت دور شده و باید با او بصورت یک فرد منحرف برخورد نمود ، اگر بخواهم مسئله را خلاصه کنم این است که نهاد روحانیت نمی تواند در راستای سیاست های آمریکا حرکت کند و امیدی برای افراد شناخته شده و جریانات ورشکسته چه قبل و بعد از انقلاب باشد ، اما شریعتمداری و امثالهم می توانند.

وقتی کسی به اعتماد مردم پاسخ درستی ندهد جای محبت را کینه می گیرد

نخست وزیر افزود : من نوار صحبت های این فرد را شنیدم و برای مردمی که روزی مقلد ایشان بودند ناراحت شدم؛ چرا که من صدها نفر از اطرافیان خود را می شناختم که با عشق و علاقه از ایشان تقلید می کردند، چون او را مرجع می پنداشتند. انسان به مرجع خود علاقه‌ی قلبی هم پیدا می کند. خاطرم هست بعد از فوت آیت الله بروجردی به هر خانه‌ی همشهری ها که می رفتم، یک طرف عکس این شخص و طرف دیگر عکس امام بود، ولی وقتی کسی در مقامی به اعتماد و احساس مذهبی مردم پاسخ درستی نمی دهد، جای آن محبت را بی توجهی تنها نمی گیرد، بلکه نفرت سر بر می آورد. مردم تحمل نمی کنند اسلام و عقاید آنها به شوخی گرفته شود، آنها دوست ندارند اسلام پناهی، نردبام ترقی کسی قرار گیرد. مردم ممکن است از یک فرد کلاهی که از طریق تقوی منحرف شده، بگذرند، ولی از یک فرد روحانی که لباس پیامبر خدا را بر تن کرده نمی گذرند. برای مردم اصل اسلام است.

مردم بخاطر ملیت از کسی تقلید نمی کنند

وی در این باره می گوید:  در گذشته در تبریز در خانه و مدرسه به ما یاد می دادند چرا پیامبر اکرم را دوست دارید ما می گفتیم به خاطر خدا، یعنی حب ما به پیامبر عظیم و عزیز و به آن انسان کامل و معصوم، از محبت به خدا سرچشمه می گرفت و می گیرد، البته آمریکا و ایادی او غیر از این فکر می کنند. آنها تصور می نمایند که هنوز می توان با تکیه بر انگیزه های شرک آلود ناسیونالیستی و ملی گرایی در کشور، بحرانی را به وجود آورد، ولی ملت مسلمان ما از جمله برادران و خواهران آذربایجانی ما اگر از یک مرجع تقلید می کنند بدین خاطر نیست که همشهری آنهاست.(6)

تظاهرات سلطنت طلب ها ، ساواکی ها و طرفداران بختیار به حمایت از شریعتمداری

بعد از ظهر دیروز جمعی از گروهک های ضد انقلاب و سلطنت طلب که نزدیک به 70 تن بودند طبق قرار قبلی در مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاریس اجتماع کرده و ضمن دادن شعارهایی علیه جمهوری اسلامی رسما حمایت خود را از آیت الله شریعتمداری اعلام کردند.(7)

6 اردیبهشت 1361

دادستان کل انقلاب افشا کرد ؛ روابط شریعتمداری با شاه ، امینی ، سپهبد مقدم و لیبرال ها

سید حسین موسوی تبریزی دادستان کل انقلاب اسلامی ایران روز گذشته در یک مصاحبه مطبوعاتی و رادیو و تلویزیونی شرکت کرد و در این مصاحبه روابط آیت الله شریعتمداری با شاه ، امینی ، سپهبد مقدم و لیبرال ها را فاش کرد .

وی در بخشی از مصاحبه خود درباره نظر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت : به فرموده امام بعد از پیروزی انقلاب کارتر و ریگان اسلام شناس شدند ، من باید این مسئله را در این جا عرض کنم که : مدرسین بزرگوار حوزه علمیه قم ایشان را از مرجعیت خلع نکردند چون ایشان مرجع نبودند تا خلع شوند ، بلکه مدرسین قم فقط اعلام کردند که ایشان صلاحیت مرجعیت را ندارند و این چیزی است که آن ها هم از خیلی وقت پیش می دانستند اصولا مرجعیت یک مقام یا منصب نیست که به آدم بدهند و بعد از او بگیرند ، مرجعیت بر پایه یک سری از ارزش های واقعی استوار است و اگر کسی آن ارزش های واقعی را داشته باشد مرجع است و چنان چه آن ارزش ها را نداشته باشد بدیهی است که نمی تواند مرجع باشد و ادعای مرجعیت بکند.

وی ضمن ارائه اسنادی از ارتباطات آیت الله شریعتمداری با شاه ، ساواک و برخی از اراذل و اوباش اظهار داشت : پس از انقلاب به پیشنهاد شریعتمداری مقدم مراغه ای استاندار تبریز و حسن نزیه وزیر نفت می شوند که مقدم مراغه ای در تبریز یک ساختمان چندین طبقه را در اختیار چریک های فدایی خلق می گذارد و چریک های فدایی خلق که در آن وقت تقسیم بندی نشده بودند این ساختمان را ستاد عملیات خود می کنند و مقدم مراغه ای نیز به ستاد عملیات چریک های فدایی خلق می رود و برای آن ها سخنرانی می کند.

وی ادامه داد : آخرین خواسته شریعتمداری این بود که موسوی تبریزی دادستان انقلاب از تبریز بروند و آذربایجان غربی و شرقی نیز در اختیار من باشد ، ایشان پیش خودشان تصور می کردند که در یک زمان دمکرات های کردستان ، آذربایجان غربی را می گیرند و آذربایجان شرقی را نیز توسط نیروهایمان می گیریم ، وقتی که آذربایجان غربی و شرقی از کشور جدا شد سپس نوبت سیستان و بلوچستان می رسد که در آن جا هم اختلافات بین شیعه و سنی رشد می کند و از کشور جدا می شود و اعراب خوزستان نیز از این طرف قیام خواهند کرد که هیچ کدام از نقشه های این آقا نگرفت و چاه کن به چاه افتاد و آقای شریعتمداری نیز رسوا گردید.

موسوی تبریزی همچنین گفت : آقای شریعتمداری ضمنا از ما تقاضا کرده است که از ایران خارج شود البته این تقاضا را قبلا نیز کرده بود که پس از کشف این ماجرا دوباره ایشان تقاضا کرده اند که از ایران خارج شوند و در خارج از کشور در پناه غیر مسلمین زندگی کنند. (8)

اسرائیل سینا را تحویل داد تا جولان را بگیرد

مراسم تحویل صحرای سینا به مصر بعد از ظهر دیروز در سینای شرقی انجام گرفت و پس از 15 سال این بخش از خاک مصر از اشغال اسرائیل خارج شد . در حالی که پرچم مصر در این بخش افراشته می شد وزیر دفاع اسرائیل با کمال وقاحت اعلام کرد که در بلندی های جولان آبادی های یهودی نشین ساخته می شود. بدین ترتیب شبکه نظامی اسرائیل از صحرای سینا به صحرای نقو در شرق سینا منتقل شد .

شارون قول داد اسرائیل برای حفاظت از صلحی که تخم آن در سینا کاشته شده است از نیروی نظامی خود استفاده خواهد کرد ! وی ادامه داد : ما از سینا عقب نشینی نکرده ایم ، ما تمایل خود را به صلح نشان داده ایم ، ما باید زخم های خود را التیام دهیم و صفوف خود را مستحکم تر کنیم تا برای نبردهای آینده آماده باشیم ، در سینا یا میت ، ما به خطوط سرخ امتیازات خود رسیده ایم !(9)

نخست وزیر : باید با ابرقدرت ها قطع رابطه کنیم

میرحسین موسوی نخست وزیر اظهار داشت : باید با ابرقدرت ها قطع رابطه کرده و روابطمان را با جهان سوم گسترش بدهیم . وی گفت : ما هر چقدر از قدرت های بزرگ متمایز بشویم و روابط اقتصادی و تجاری خودمان را با کشورهای جهان سوم برقرار کنیم هم به نفع آن کشورها است و هم بنفع کشورما و هم کمک می کند که ما هر چه سریعتر با ابرقدرت ها از نظر اقتصادی قطع وابستگی بکنیم.

موسوی در مورد حمایت کویت از عراق نیز گفت : ما نمی توانیم به کشتی هایی که در کویت تخلیه می شوند چشم بسته باشیم یک روزی باید کشور کویت جوابگوی این مسائل باشد و ما بارها به کویت هشدار داده ایم که خطر عراق برای شما زیاد است و عراق خواستار تسلط بر کشور کویت است و دولت ما حاضر است که از شما حمایت بکند و دلیلی ندارد که شما از کشور ما خوفی داشته باشید و کویت بایستی که از کشور عراق خوف داشته باشد ولی ما متاسفانه می بینیم که کشور کویت سرنوشت خودش را با سرنوشت عراق پیوند می زند و این به ضرر این کشور است.(10)

پی نوشت:

1- کیهان ، 5 اردیبهشت 1361 ، صفحه 2
2- اطلاعات ، 5 اردیبهشت 1361 ، صفحه 2
3- اطلاعات ، 5 اردیبهشت 1361 ، صفحه 1
4- اطلاعات ، 5 اردیبهشت 1361 ، صفحه 12
5- کیهان ، 5 اردیبهشت 1361 ، صفحه 3
6- کیهان ، 5 اردیبهشت 1361 ، صفحه 2 ، سخنان میرحسین موسوی نخست وزیر وقت از جهات گوناگونی می تواند مورد بررسی و تامل قرار گیرد ، او از سرنوشت افرادی سخن می گوید که دل در گروی حمایت های آمریکا و غرب بسته اند ، او سرنوشت شخصیت هایی را گوشزد می کند که به اعتماد مردم جواب مثبت و عاقلانه ای نداده و امروز این عدم اعتماد نه به بی مهری که به کینه و نفرتی عمیق بدل شده است ، او می گوید عده ای می پندارند مردم بر اساس توهمات شرک آلود ناسیونالیستی و ملی گرایانه به کسی دل می بندند و یا از او حمایت می کنند و البته کنایه او در این سخنان به آیت الله شریعتمداری آذری زبان بود که امید داشت از او در این مناطق حمایت شود ولی مردم غیور آذربایجان نه از او که از انقلاب دفاع کردند ...همه این تذکرات و تنبهات در سال 88 تکرار شد و تاریخ چه درس ها که در خود ندارد ، انتخابات تمام می شود ، همسر میرحسین موسوی در یک توهم به گفته موسوی شرک آلود می گوید مگر مردم آذربایجان فرزندشان [بخوانید موسوی آذری زبان] را می گذارند و به کس دیگری رای بدهند ! او دل به حمایت های آمریکا و غرب می بندد و همه آرایی که در سبد خود جمع کرده بود و اندک نیز نبود را این بار نه با بی مهری که با کینه عمیق و نفرت انقلابی مردم معامله می کند ...آری به گفته موسوی در سال 1361 « وقتی کسی در مقامی به اعتماد و احساس مذهبی مردم پاسخ درستی نمی دهد، جای آن محبت را بی توجهی تنها نمی گیرد، بلکه نفرت سر بر می آورد.» ...در باره گذشته و حال مدعیان سخن بسیار است که در آینده به فراخور حال بدان خواهیم پرداخت .
7- اطلاعات ، 5 اردیبهشت 1361 ، صفحه 12
8- اطلاعات ، 6 فروردین 1361 ، صفحه 3
9- اطلاعات ، 6 اردیبهشت  1361 ، صفحه 16
10- اطلاعات ، 6 اردیبهشت 1361 ، صفحه 2

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول