اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

کاخ سفید: ونزوئلا تهدیدی برای آمریکا نیست

مقامات آمریکایی اعلام کردند که ونزوئلا تهدیدی برای امنیت آمریکا به حساب نمی‌آید و این تدبیر (فرمان اجرایی «اوباما» مبنی بر تهدید توصیف کردن دولت ونزوئلا) فقط به صورت تشریفاتی صورت گرفته است.

کاخ سفید: ونزوئلا تهدیدی برای آمریکا نیست

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس در آمریکای لاتین به نقل از «کورئو دل اورینوکو»، «بن رودس» معاون امنیت ملی «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا روز گذشته طی کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با «ریکارد سونیگا» دستیار رئیس‌جمهور برای امور نیمکره غربی در شورای امنیت ملی آمریکا اعلام کرد که ونزوئلا هیچ تهدیدی برای امنیت این کشور به حساب نمی‌آید.

«رودس» در این خصوص خاطرنشان کرد: آمریکا تصور نمی‌کند که ونزوئلا هیچ‌گونه تهدیدی برای امنیت ملی ما به حساب آید؛ اما زمینه‌ای برای اتخاذ چنین تدابیری در ایالات متحده وجود دارد و در سایر نقاط جهان نیز شاهد اینگونه اقدامات هستیم. این اقدام به طور کلی بر علیه دولت ونزوئلا نیست و همچنین نشان دهنده هیچ‌گونه تغییر چشمگیری نیز نمی‌باشد.

وی تصریح کرد که اشاره به این تهدید (یعنی ونزوئلا) به صورت تشریفاتی انجام شده، زیرا قوانین آمریکا خواستار استفاده از این کلمه یا کلمات مشابه برای فراخواندن قدرت‌ها می‌باشد، یعنی در صورت لزوم اجازه دارند افراد خاصی را در سایر کشورها تحریم و مجازات کنند.

این مقام آمریکایی همچنین اذعان داشت که مسیر مذاکره با کشور بولیواری ونزوئلا راه دوم می‌باشد، و در واقع دولت آمریکا همچنان از تلاش‌های منطقه‌ای برای نزدیک کردن اپوزیسیون و دولت این کشور آمریکای جنوبی حمایت می‌کند.  

«سونیگا» نیز اظهار داشت که آمریکا به موفقیت و ثبات ونزوئلا علاقه‌مند است، زیرا بحران اقتصادی و سیاسی این کشور می‌تواند تاثیری منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای داشته باشد و چنین مسئله‌ای ایالات متحده و دیگر کشورهای منطقه را نگران می‌سازد.

در نهایت، هر 2 مقام آمریکایی تاکید کردند که کشور آنها قصد ندارد دولت «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا را بی‌ثبات کند.

بر خلاف آنچه که ذکر شد، دولت ونزوئلا به طور آشکار، واشنگتن را به دخالت در امور داخلی خود و همچنین حمایت از طرح‌های بی‌ثبات سازی اپوزیسیون که بزرگترین عامل مشکلات اقتصادی و سیاسی ونزوئلا می‌باشد محکوم کرده است.

در 9 مارس (18 اسفند 93) «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا با صدور فرمانی اجرایی اعلام کرد که دولت ونزوئلا، تهدیدی غیر عادی و فوق‌العاده برای امنیت ملی و سیاست خارجی این کشور به حساب می‌آید و همچنین 7 تن دیگر از مقامات این کشور آمریکای جنوبی را تحریم کرد.

«مادورو» نیز در مقابل تصریح کرد که چنین تدبیری، نقض حاکمیت ملی کشور و ملت ونزوئلا می‌باشد و به همین علت کمپینی برای جمع‌آوری امضاء افرادی که خواستار لغو فرمان «اوباما» و تدابیر یکجانبه ناقض حقوق بین‌الملل و اصول و اهداف منشور سازمان ملل هستند به راه انداخت.

این کمپین تاکنون موفق به جمع‌آوری 11 میلیون امضاء شده که از این تعداد، 6 میلیون امضاء در ونزوئلا و بیش از 5 میلیون امضاء در سراسر جهان به دست آمده است.

علاوه بر این، بسیاری از کشورها و سازمان‌های مختلف همچون اتحاد ملت‌‌های آمریکای جنوبی (اوناسور) و جامعه کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب (سلاک) مخالفت خود را با فرمان اجرایی «اوباما» علیه ونزوئلا اعلام کرده‌اند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول