اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

خراسان جنوبی مهد فرهنگ و ادب

حوله‌بافی سیدال و میغان؛ پیشتاز هنر در نهبندان

بازارچه نوروزی صنایع دستی و سوغات محلی در محل پارک آزادی نهبندان در حالی برپا شده که بازدیدکنندگان حوله‌بافی سیدال و میغان را پیشتاز هنر در نهبندان می‌خوانند.

حوله‌بافی سیدال و میغان؛ پیشتاز هنر در نهبندان

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، بازارچه نوروزی صنایع دستی و سوغات محلی در محل پارک آزادی نهبندان با حضور پنج صنعتگر از ابتدای فروردین ماه 94 آغاز به کار کرده و روزانه صدها مسافر از آن بازدید می‌کنند.

در این بازارچه تولیداتی از قبیل رودوزی‌های سنتی، حوله‌بافی، گلیم، زیرانداز سنتی، جاجیم‌بافی، سکه‌دوزی و حصیربافی به نمایش گذاشته شده و حتی نمایش تولید زنده برخی محصولات هر روز انجام می‌شود.

نکته جالب توجه استقبال از حوله‌بافی سیدال و میغان است که حتی برخی مسافران این هنر را پیشتاز هنر در نهبندان می‌خوانند.

سوغات و شیرینی محلی هم در این بازارچه به فروش می‌رسد که در سبد خرید بسیاری از مسافران دیده می‌شود.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نهبندان در معرفی صنایع دستی این شهرستان گفت: صنایع دستی شهرستان نهبندان شامل قالی و قالیچه‌بافی، رنگرزی سنتی، حوله‌بافی، البسه محلی، ترکه‌بافی، چلنگری(آهنگری سنتی) سنگ‌تراشی، حصیربافی، سفالگری و جاجیم‌بافی است.

رضا شبانی با بیان اینکه گلیمبافی به عنوان نخستین زیرانداز دارای سابقه‌ای طولانی است، در مقایسه با قالی دارای شیوه بافت آسانتری است، به همان نسبت قیمت ارزان‌تری دارد. خلاقیت، ابتکار و نوآوری در طرح‌ها و رنگ‌ها، گلیم را به عنوان رشته‌ای هنری‌تر از قالی مطرح کرده است که ذوق و خلاقیت روستانشینان و عشایر ایران در تولید آن نقش بسزایی دارد.

وی در تعریف گلیم گفت: گلیم نوعی فرش بدون پرز است با نخ پشمی، پنبه‌ای یا گنجی برای زیرانداز که با درگیری تار و پود و با تزئینات زیاد بافته می‌شود.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نهبندان اضافه کرد: از مهم‌ترین روستاها و مکان‌هایی که در گلیم بافی فعال هستند سیاه خونیک، سیدال، میغان، منطقه عربخانه، استند، چاهداشی، دهسلم است.

شبانی به جاجیم‌بافی اشاره کرد و افزود: جاجیم بافی نیز سابقه طولانی در نهبندان دارد و نقش بسیار مهمی در خودکفایی مردم این منطقه ایفا کرده است.

وی تصریح کرد: جاجیم دستبافی است که شبیه پلاس و گلیم با نقش‌های راه راه رنگی که مانند سایر دستبافت‌ها به عنوان زیر‌انداز مورد استفاده قرار می‌گیرد و پرز ندارد و از نخ‌های رنگین پنبه‌ای یا پشمی بافته می‌شود.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نهبندان گفت: لحاف کرسی، روفرشی، سفره نان، روپشتی، سجاده، انواع کیف زنانه و کوسن و دمپایی از انواع کارکردهای جاجیم است.

شبانی با بیان اینکه این هنر در اکثر نقاط نهبندان تا چند سال قبل رواج داشته، ولی امروزه در سیدال که می‌توان به آن به عنوان قطب جاجیم‌بافی نهبندان اشاره کرد، همچنان رونق دارد، افزود: بافت حوله که نوعی پارچه سنتی در گذشته بوده است در نقاط مختلف نهبندان رواج داشته و مهم‌ترین روستاهایی که اکنون این صنعت نساجی سنتی در آنها دایر است، سیدال و میغان است.

انتهای پیام/2248/ع30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول