اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در 11 ماهه سال جاری

79 درصد صادرات خراسان جنوبی به کشور افغانستان بوده است

رئیس سازمان امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی گفت: در 11 ماهه سال جاری 79 درصد صادرات استان به کشور افغانستان بوده است.

79 درصد صادرات خراسان جنوبی به کشور افغانستان بوده است

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، سیدمهدی رمضانی بعد از ظهر امروز در نشست استاندار خراسان جنوبی و مدیران اقتصادی و فرهنگی استان با حضور سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در ایران اظهار داشت: از پتانسیل‌های اقتصادی و تجاری خراسان جنوبی می‌توان به 14 دانشگاه معتبر و مختلف دولتی و غیردولتی و پنج مرکز آموزش عالی، وجود 20 شهرک و ناحیه صنعتی و امکان بهره‌گیری غنی از انرژی‌های تجدید شونده اشاره کرد.

وی با بیان اینکه وجود 20 شهرک و ناحیه صنعتی فعال در سطح استان به عنوان بستر مناسب استقرار صنایع یکی از قابلیت‌های استان در بخش صنعت است، تصریح کرد: همچنین مراکز دانشگاهی و آموزش عالی به عنوان پشتیبان نیازمندی‌های علمی، پژوهشی و تکنولوژی و وجود نیروهای جوان و تحصیل‌کرده از ظرفیت‌های این استان است.

رئیس سازمان امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی با اشاره به مهمترین پروژه‌های سرمایه‌گذاری در استان یادآور شد: این پروژه‌ها شامل طرح فولاد قاینات، طرح توسعه کارخانه کویرتایر، طرح سیمان باقران، طرح سیمان سفید فردوس، طرح سیمان طبس، طرح مس ماهور و طرح توسعه کارخانه اکسیدمنیزیم سربیشه است.

رمضانی با اشاره به واحدهای بزرگ صنعتی خراسان جنوبی ادامه داد: شرکت تروند زعفران ظرفیت بسته‌بندی 200 تن زعفران در سال را دارد.

وی با بیان اینکه شرکت خوشه سرخ شرق که کنسانتره و انواع شربت زرشک را تولید می‌‌کند سالانه 30 هزار تن تولید دارد، گفت: شرکت ستاره کیان که خوراک دام و طیور تولید می‌کند سالانه 380 هزار تن تولید دارد.

رئیس سازمان امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی افزود: مهمترین مواد و ذخایر معدنی استان شامل زغال سنگ، مس، طلا، آهن، سرب، سنگ‌های تزیینی، منیزیت، کرومیت، بنتونیت و کائولن است.

رمضانی با بیان اینکه استان ما رتبه نخست در تولید زرشک و عناب را در کشور به خود اختصاص داده است، اضافه کرد: در تولید زعفران رتبه دوم و در تولید گیاهان دارویی رتبه سوم کشور را دارا هستیم.

وی با بیان اینکه ما مرز طولانی و مشترک با کشور افغانستان داریم، تصریح کرد: وجود دو گمرک رسمی بیرجند و ماهیرود از پتانسیل‌های بخش تجارت با افغانستان در این استان است.

رئیس سازمان امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی از وجود چهار بازارچه مرزی با افغانستان خبر داد و یادآور شد: پایانه و گمرک ماهیرود توسعه و تجهیز شده است و محور ترانزیتی ماهیرود نیز توسعه یافته است.

رمضانی با اشاره به مهمترین واحدهای تولیدی بخش کشاورزی استان ادامه داد: این واحدها شامل تولید خوراک دام و طیور، فرآوری زرشک و انار، فرآوری و بسته‌بندی زعفران، وجود هفت شرکت بزرگ سهامی و زراعی، چرخه کامل تولید مرغ، مرغ بومی، شترمرغ، گوسفند بلوچی، بز کرکی و پرورش 16 درصد جمعیت شتر کشور در استان است.

وی با بیان اینکه در سال 2012 پنج درصد صادرات افغانستان مربوط به ایران بوده است، گفت: این در حالی است که ما 945 کیلومتر مرز مشترک داریم و سهم کل واردات ما از افغانستان در این مدت 9.1 درصد بوده است.

رئیس سازمان امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی با بیان اینکه در 11 ماهه سال جاری ارزش صادرات کالاهای غیرنفتی ایران با افغانستان 2 هزار و 185 میلیون دلار بوده است، افزود: این در حالی است که ارزش واردات ما 13 میلیون دلار بوده است.

رمضانی با بیان اینکه اقلام عمده صادراتی از گمرکات استان به افغانستان در این مدت 10 قلم عمده شامل تینر روغنی، سیمان، کاشی، میلگرد، رب، دان مرغ، نایلون، موکت و لواشک بوده است، اضافه کرد: وزن این اقلام 381 هزار و 939 تن بوده است.

وی با بیان اینکه 79 درصد صادرات استان در 11 ماهه سال جاری به کشور افغانستان بوده است، تصریح کرد: دو درصد صادرات ما به کشور پاکستان و یک درصد به عراق بوده است.

رئیس سازمان امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: در حال حاضر یک پروژه سرمایه‌گذاری خارجی در زمینه تولید بتن آماده به ارزش 300 هزار دلار در استان با مشارکت 50 درصدی سرمایه‌گذار افغانی در حال پیگیری بوده و دارای مجوز سرمایه‌گذاری خارجی است.

انتهای پیام/69010/ذ40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول